Upp Kap 22

Upp Kap 22

Inlägg 1

22: 1 ”Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall, som går ut från Guds och Lammets tron.”

Johannes var med när ängeln i Kap. 21 mätte staden och blir nu visad runt i stadens inre delar. Hesekiel 47: 9 – 12 och Sak. 14: 8 – 9 profeterar om ett skeende under tusenårsriket, som är en slags försmak till när vi nu är framme vid ”den nya himlen och den nya jorden” Så här skrev de:

”Överallt dit den dubbla strömmen kommer upplivas alla levande varelser som rör sig i stim, och fiskarna blir där mycket talrika, ty när detta vatten kommer dit blir vattnet sunt, och allt får liv där strömmen rinner ut…

Och vid strömmens båda stränder skall alla slags fruktträd växa upp. Deras löv skall inte vissna och deras frukt skall inte ta slut. Varje månad skall träden bära ny frukt, ty deras vatten kommer från helgedomen. Deras frukter skall tjäna till föda och deras löv till läkedom.”…

”Det skall ske på den dagen att rinnande vatten skall utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter skall det vara så. Herren skall vara konung över hela jorden. På den dagen skall det ske…”

I Hesekiel utgår floden/livsfloden från templet som en liten ström under templets tröskel som växer sig allt starkare fram till en mäktig flod under tusenårsriket, men i ”det nya Jerusalem” finns inget materiellt tempel, utan där sägs att

”Herren Gud den allsmäktige, han och Lammet är dess tempel” (Upp. 21: 22) Enligt Sak. delar floden sig i två delar och rinner ut i havet under tusenårsriket, medan det på ”den nya jorden, ej ska finnas någon större samling av vatten som kallas hav.

På ”den nya jorden” återställs inte bara det förlorade Paradiset i Edens Lustgård. Där uttrycks ett överflöd, en salighet och en Gudsumgängelse, som överträffar det ursprungliga Edens lustgård.

I ursprungliga Edens lustgård utgick en flod som vattnade lustgården och sen förgrenade sig i fyra floder. Floden i ”det nya Jerusalem” på ”den nya jorden” följer först huvudgatan för att så dela sig ut till de tolv portarna och alltså delar sig i tolv floder. Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Upp Kap 22

  1. Inlägg 2

    Uttrycket ”Livets vatten” använder Jesus för att beteckna det eviga och fullkomliga livet i Gud i Joh. 4: 10 – 14; 7: 37 – 39:

    ”Jesus svarade henne: ‘Om du kände till Guds gåva och vem det är som ber dig: Ge mig lite att dricka, då skulle du ha bett honom, och han hade gett dig levande vatten .’

    Hon sade: ‘Herre, du har ingen kruka och brunnen är djup. Så varifrån får du det levande vattnet? Är du större än vår far Jakob? Han gav oss brunnen och drack ur den själv, likaså hans söner och hans boskap.’

    Jesus svarade henne: ‘Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv’.”

    ”På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: ‘Om någon är törstig, kom till mig och drick! Den som tror på mig, som Skriften säger , ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram.’ Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom…” Forts

    Gilla

  2. Inlägg 3

    ”Klar som kristall”

    Vattnet i floden i den heliga staden kommer att i all evighet förbli genomskinligt, rent och klart – som kristall.

    ”som rann från Guds och Lammets tron”

    Floden har sin upprinnelse från Gud som är både allt livs ursprung och dess uppehållare. Här flödar nu i evighet floden med livets vatten som uppehåller hela skapelsen och ger nu alla del av livets vatten.

    Kristus har enligt Hebr. 1: 1 – 3 ; Joh. Kap. 1 och Kol. 1: 15 – 19 en mycket betydande roll i såväl skapandet av som uppehållandet av skapelsen:

    ”I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum .

    Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.”

    ”I begynnelsen var Ordet , och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till…

    Och Ordet blev kött och bodde bland oss , och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning.”

    ”Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat, för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom.

    Han är till före allt, och allt hålls samman genom honom…Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig själv, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och i himlen.” Forts

    Gilla

  3. Inlägg 4

    Tidigare inför tusenårsriket så förverkligades där bönen om ”tillkomme Ditt rike”. Och här är vi nu framme vid fullbordandet av bönen om att ”ske din vilja som i Himmelen så också på jorden”.

    ”Lammets tron”

    Jesus har flera tronplatser: 2 Kor. 5: 10; Matt. 25: 31; Upp. 20: 11; Upp. 3: 21, eftersom att Han ”har all makt i himmel och på jord”.

    Det finns människor som menar att Jesus var en vanlig människa som vann segern över allt elände, eftersom Han kallade sig människoson.

    Men betänk då att det står om Jesus när Han kommer i sin härlighet, att Han gör det som ”människosonen”. Menar man då att Jesus vid sin ankomst likväl är enbart en människa? Så fel så fel!

    Med ”människosonen” menas ”Guds fullhet lekamligen”. Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt. Det är en person dels med allt vad en människa är av egen livsande, eget liv som gör henne till en levande varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner.

    Men Jesus Kristus är även en person med Guds person – Guds Ande insprängd till ”Guds fullhet lekamligen”, till en enhet och helhet. Gud och människa är förenade i en person – Jesus Kristus.

    Att Jesus är Kristi person innebär att Han är Gud och människa förenade i en enda person – Kristi person, igenom hela försoningsskeendet,

    från inkarnationens inledning till uppgången i den härlighet Han från världens begynnelse ägt i den sammansatta enheten av Fader, Son och Ande i den ende Gudens person, Jag ÄR Herren. Forts

    Gilla

  4. Inlägg 5

    Jesus besegrade inte synden i människan som människa, utan utifrån en helhetssyn på Skriften, SÅ SKEDDE DET SOM EN MÄNNISKA FÖRENAD MED GUD!! Jesus besegrar synden som KRISTI PERSON (GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE) i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

    Upprepar!! OBS! Det viktigaste av allt som aldrig nog kan upprepas tillräckligt är när Skriften beskriver Kristi person så här:

    ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader.” (Joh. 1:1,14)

    ”I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat… allting har blivit skapat genom honom och till honom. Ja, han är till före allt annat och alltsammans äger bestånd i honom” (Kol. 1:15 – 19)

    ”Därför säger Han vid sitt inträde i världen: slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig –

    för att göra Din vilja o Gud. Och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att JESU KRISTI KROPP, en gång för alla har blivit offrad..”…

    ”GUD VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv”…”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och GENOM KRISTI BLOD…

    ”då han nu genom EVIG ANDE (Sann Gud) har framburit sig själv (ren, syndfri, sann Gudamänniska) SÅSOM ETT FELFRITT OFFER ÅT GUD”. (Hebr. 10:5-10; 2 Kor. 5: 17 – 21; Ef. 13 – 16; Hebr. 9:13-14). Forts

    Gilla

  5. Inlägg 6

    22: 2 ”Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd. Det bär frukt tolv gånger, varje månad ger det sin frukt, och trädets löv ger läkedom åt folken.”

    Det finns bara ett livets träd nämligen Kristus. Därför står det här i singularis. Men välsignelserna från Kristus räcker till flera träd – ”trädens blad”.

    I ursprungliga Edens lustgård fanns flera träd. Med speciell fokus på Livets träd och kunskapens träd på gott och ont. Före fallet sägs inget om att det var förbjudet att äta av Livets träd – Kristus, lära känna Gud i en utveckling fram emot ett evigt liv i Guds gemenskap.

    Men, ”Och Herren Gud gav mannen denna befallning: ‘Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö..” 1 Mos. 2: 16 – 17.

    Människorna föll för satans bedrägeri om att de inte skulle lyssna till Gud, som bara var missunnsam och inte ville att de skulle upptäcka att de i sig själva redan var som Gud. Därmed förpassades de så ut ur Paradiset och skildes från Guds gemenskap, blev andligen döda.

    Det finns idag oändliga villoläror om hur Jesus för att rädda människan ur sitt fallna tillstånd i hennes ställe ”dog andligen” – med otaliga varianter av JDS – lära. Och med otaliga varianter med lögnen från fallets dag,

    om att ”vi i vår egentliga identitet, vår egen ande, är skapade till likhet med Gud”. Jämför med rösten från ormen: ”ni kan bli som Gud redan här och nu”. Jag har tagit upp detta på min hemsida där Du under följande länkar kan ta del av vad jag kommit fram till när det gäller dessa i grunden gnostiska villoläror:

    http://tre-skrivare.se/hf/rubrik_h.htm

    http://tre-skrivare.se/hf/rubrik_art.htm

    Även bemött detta falska en hel del på min Blogg

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/author/hafosfunderingar/

    Bl.a. under denna länk:

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2020/04/03/bevis-for-att-jesus-inte-skildes-fran-guds-gemenskap/ Forts

    Gilla

  6. Inlägg 7

    Men nu är vi här i Upp. 22: 2 framme vid inte bara ursprunget av Edens Lustgård, utan ett tillstånd som befolkas av ett helt Guds folk av Judar och hedningar som en ”hjord”,

    som inte längre kan frestas av satan, för han är eliminerad för evig tid. Här finns nu heller ingen möjlighet eller anledning att lockas och förföras av ”kunskapens träd på gott och ont”.

    Nu är vi framme vid att ”ingen ska behöva fråga någon om något, för alla ska av sig själva veta”. Detta därför att de räddade människor som nu lever i ”den nya Edens lustgård” i ”det nya Jerusalem” på den ”nya jorden,

    har full tillgång till ”Livets träd” – lever i full umgängelse med Kristus själv och hela tiden lever i full Guds uppenbarelse med en intimitet som aldrig tidigare varit möjlig eller skådats.

    ”Det bär frukt tolv gånger, varje månad ger det sin frukt”

    Trosförkunnelsen med sina villfarelser hävdar falskt att vi redan i denna tid kan få uppleva ”överflöd på livets alla områden”. Falska apostlar, herdar, lärare och evangelister sprutar ut ett budskap som ”kliar folk i öronen”,

    med allehanda ”sömn och lyckopiller” och förmedlar en demonisk närvaro där ”fienden bedrar jämväl de troende genom tecken och under”.

    Lyssna inte till dem! De är bara ute efter att ”mätta sin egen buk och göra sin plånbok tjock” på godtrogna människors bekostnad!!

    Men här är vi nu i Upp. 22: 2 framme vi ett tillstånd, som falska förkunnare lovar sina ” får och efterföljare” redan här i tiden. Inte undra på om man då blir populär.

    Men hoppsan hur ska det gå för de människor som i en slags ”härlighetsdimma”, tror att vi nu har en ”stor väckelse och skördetid framför”,

    medan det egentligen är avfall som sker mitt framför våra ögon. Och som matas med blå dunster om ”Kristi snara ankomst och ett uppryckande innan vedermödan och den falske världsfrälsarens – antikrist ankomst”!?

    Vad vi idag har framför oss är Det Judiska folkets, de troendes och de otroendes gemensamma vedermöda och ankomsten av den falske världsfrälsarens – antikrists ankomst,

    såväl som framträdandet av den ”falske profeten” som ska försöka förmå människor att tillbe det falska plagiatet av den sataniska treenigheten som ska försöka regera över människan i Guds ställe och låtsas vara Gud i Guds ställe. Forts

    Gilla

  7. Inlägg 8

    Men nu tillbaka till den frukt i det återupprättade ”Edens lustgård” i ”det nya Jerusalem” på ”den nya jorden”.

    Här handlar det om ”Andens frukter” (Gal. 5: 22), som hela tiden bara om och om igen manifesterar sig i gemenskap mellan människor och i gemenskapen mellan Gud och människa.

    ”och trädets löv ger läkedom åt folken.”

    Här kan nu inte längre falska ”helande predikanter” fortsätta med att bedra människor. Här kommer nu alla i den slutliga gemenskapen med Kristus, att vara fullständigt hela till allt vad man är och det i alla former, även av relationer till allt och alla.

    22: 3 ”Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom.”

    Som en följd av syndafallet kom Guds förbannelse över både satan, människorna och jorden. Satan får sin dom om att krossas. Människorna blev förbannade men med ett löfte om en frälsning där ”kvinnans säd” – Jesus skulle söndertrampa ormens huvud.

    För Adam blev själva marken förbannad. Människor skulle åter bli stoft varifrån de kommit. I förbannelsen fanns sjukdom och död, kroppslig död, andlig död – åtskillnad från Gud – och evig död – den andra döden – med evig åtskillnad från Gud.

    Första och andra döden

    Men nu när verkligheten av, att alla dessa förbannelser är brutna och upphävda i Kristi försoning på korset och slutligen här dess fulla verkan har uppenbarats vid ingången till ”den nya Himlen och den nya jorden”, så är vi nu framme vid ”och ingen förbannelse ska finnas mer”.

    Redan under Kristi tusenåriga fridsrike kommer en stor del av förbannelsen att försvinna. Men även om satan är bunden under tusenårsriket, så blir tydligen inte alla makter i den onda andevärlden därmed besegrade.

    Men Kristus ska under denna tidsperiod ”regera tills alla fiender blivit honom underlagda”. Satans makt blir inte bara bruten, utan slutligen förintad, när han förvisas till den ”sjö som brinner av eld och svavel i evigheternas evigheter”. Forts

    Gilla

  8. Inlägg 9

    ”Guds och Lammets tron ska stå i staden”

    Gud har sin tron och centrum i ”tronhimlen”. Där finns även Jesus på Majestätets högra sida, liksom den Helige Ande här har sin givna plats. Allt i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande.

    Kort 0m Gud och Kristus

    http://tre-skrivare.se/hf/enheten-enligt-johannes.html

    Åter till att nu befinner sig här samtidigt ”Guds och Lammets tron” ”i det nya Jerusalem” på ”den nya jorden”.

    Att Gud nu har sin tron på jorden, såväl som i tronhimlen, kommer att innebära oerhörda välsignelse för ”den nya jorden”, att Gud nu har en tronplats på jorden.

    Därmed är kommunikationen mellan himmel och jord fullständig. Guds rike har kommit till jorden i sin fullhet och nu ”sker Guds vilja på jorden, såsom den sker i himlen”. En bön som Jesus uppmanade oss att be: ”Ske Din vilja såsom i Himmelen så ock på jorden”.

    ”och hans tjänare ska tjäna honom.”

    Jesaja profeterade om Jesus som en tjänare i Jes. 52: 13: ”Se, min tjänare skall handla vist. Han skall bli hög och upphöjd, ja, mycket hög.”

    Jesus betonade tjänandet i Mark. 9: 35; Matt. 20: 26 – 28 och Upp.7: 15:

    ”Jesus satte sig ner, kallade på de tolv och sade till dem: ‘Om någon vill vara den förste, så ska han vara den siste av alla och allas tjänare’.”

    ”den som vill vara störst bland er ska vara de andras tjänare, och den som vill vara främst bland er ska vara de andras slav. Så har inte heller Människosonen kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många .”

    ”Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska breda ut sin boning över dem.”

    I denna ”tjänstgöring”, i evighetens värld, inför Gud, i ”det nya Jerusalem”, på ”den nya jorden”, kommer de som av nåd tillhör honom för Kristi skull, att medverka. Detta bl.a. tillsammans med de änglar som sköter ”vakttjänsten vid de tolv portarna” ( Upp. 21: 12 ).

    Forts

    Gilla

  9. Inlägg 10

    22: 4 ”De ska se hans ansikte och bära hans namn på sina pannor.”

    Ingen har tidigare kunnat se Guds ansikte. Mose fick se Gud på ryggen t.ex. (2 Mos. 33: 20 – 23).

    Jämför med 1 Tim. 6: 14 – 16: ”bevara budskapet rent och oförfalskat till vår Herre Jesu Kristi ankomst, som den salige, ende Härskaren ska låta oss få se när tiden är inne. Han är kungarnas Kung och herrarnas Herre, han som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma och som ingen människa har sett eller kan se…”

    Men de troende efter att ha fått sina härlighetskroppar skall få se Guds härlighet och ansikte enligt Joh. 17: 24; 1 Joh. 3: 2; 1 Kor. 13: 12:

    ”Far, jag vill att där jag är, där ska också de som du har gett mig vara med mig. Låt dem få se min härlighet som du har gett mig…”; ”Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbarat vad vi ska bli. Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är.”; ”Då ska vi se ansikte mot ansikte”.

    ”bära hans namn på sina pannor.”

    I det nya Jerusalem i den ”nya himlen och den nya Jorden”, så kommer de räddade människorna att för all evighet vara stämplade med Guds äganderättsstämpel – med Guds namn på sina pannor. Här slutförs/konfirmeras Guds äganderättsstämpel som ett sigill på den troende som gällde under jordelivet enligt Ef. 1: 13 – 14:

    ”I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill. Anden är ett förskott SOM GARANTERAR VÅRT ARV, att hans eget folk (Judar och hedningar i en hjord) ska befrias…”

    Här är nu löftet om arvet fullbordats och ”De ska se hans ansikte och bära hans namn på sina pannor.”

    Att åkalla Jesus eller ”bära hans namn på sina pannor”, har inget med bokstäver och ”tonklang”, på ett ockult sätt att göra, som att det skulle handla om att rabbla namnet Jesus som ett mantra, som något magiskt i själva uttalandet av namnet Jesus att göra, utan det handlar om en relation med den Jesus ÄR OCH HAR GJORT!!

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2016/04/03/bon-i-jesu-namn/ Forts

    Gilla

  10. Inlägg 11

    22: 5 ”Ingen natt ska finnas mer, och de behöver inte lampors sken eller solens ljus, för Herren Gud ska lysa över dem. Och de ska regera som kungar i evigheters evighet.”

    Ett helt nytt tillstånd som vi inte känner till idag. Jämför med 1 Kor. 2: 9: ”Men som Skriften säger: Vad ögat inte sett och örat inte hört och människans hjärta inte anat, det har Gud berett åt dem som älskar honom.”

    Ingen natt och inget behov av något ljus eftersom Gud själv, ska inte bara upplysa människan av en aldrig tillförne skådad eller upplevd uppenbarelse,

    över ”Vad ögat inte sett och örat inte hört och människans hjärta inte anat”, så ska Han nu dessutom själv ”lysa över människan” i en värld som uppenbart är uppbyggt på ett för oss idag obegripligt sätt.

    ”Och de ska regera som kungar i evigheters evighet.”

    Det ska bli spännande att få se, vad det innebär att i evighetens värld få vara med och ”regera”. Vi kommer alltså inte att vara sysslolösa utan medverka i ett aktivt handlande på ”den nya jorden” som kanske även kommer att inbegripa ett fortsatt skapande från Gud i hans väldiga Universum??

    Enligt Rom. 5:17 enligt 1917 års översättning och även enligt folkbibeln framgår det att vi ska få ”konungsligt välde i liv” och ”regera i liv”:

    ”så ska ännu mycket mer de som undfå den överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få KONUNGSLIGT VÄLDE I LIV, också detta genom en enda, Jesus Kristus”

    ”Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer ska då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva REGERA I LIV genom denne ende, Jesus Kristus”

    22: 6 ”Och han sade till mig: ‘Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren, profeternas andars Gud, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare vad som snart måste ske’.”

    Antagligen är det Jesus själv som talar, eftersom det i nästa vers finns ett budskap från Jesus i jag – form. För tredje gången betonas här att budskapen i Uppenbarelseboken är ”trovärdiga och sanna. ( Upp. 19: 9; 21: 5; 22: 6). Forts

    Gilla

  11. Inlägg 12

    ”Herren, profeternas andars Gud”

    Här betonas nu att samme Gud som inspirerade GT:s såväl som NT:s profeter, här nu inspirerat Johannes att skriva Uppenbarelseboken, som när man verkligen börjar spana på denna Bibelbok, så råder det en samstämmighet med den övriga Bibeltexten.

    ”har sänt sin ängel”

    Torde (?) här åsyfta och vara liktydigt med ”han sade till mig” alltså vara Jesus själv som här var sändebudet – ordet ängel betyder också sändebud.

    ”för att visa sina tjänare vad som snart måste ske.”

    Bokens prolog och epilog har många likheter och vi går här framemot att ”cirkeln ska slutas”. Här fallerar fullständigt Pre-tribbarnas påstående om att Uppenbarelseboken efter Kap. 3 inte skulle gälla de troende.

    De troende är verkligen här adresserade och med i skeendet. Pre-tribbarna missar då fullständigt budskapet till dem i Uppenbarelseboken. Hela Uppenbarelseboken!!

    22: 7 ”Och se, jag kommer snart. Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok.”

    Jesus talar här i jag – form och han ger nu sin egen sluthälsning till de troende. Uppenbarelseboken både börjar och slutar med budskapet om Kristi tillkommelse som är huvudtemat i boken ( 1: 7; 3: 11; 22: 7, 12)

    Antagligen talar inte här ordet ”snart”, för att det handlar inom en snar framtid. För inte ens Jesus visste om när det var dags för Hans ankomst. Snarare tyder det på att när det väl är dags, så då kommer det att ske snabbt/snart/omgående.

    Detta t.ex. efter vad Skriften säger om vad som först måste ske innan Jesus kommer tillbaka. Då är det dags:

    ”Ty först måste avfallet hava skett (det ser vi nu ske framför våra ögon:

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2019/03/18/bara-en-liten-skumning-av-allt-elande-av-avfall-som-idag-drar-fram-pa-den-andliga-arenan/ )

    och ‘Laglöshetens människa’, fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.”

    Detta skeende är nog nu alldeles för handen!! Men istället för att förbereda människor för detta skeende så söver man ner människor med en lögn att det behöver vi inte bry oss om för då är vi uppryckta.

    Man borde istället förbereda människor hur de troende bäst kan finnas för det Judiska folket under förföljelsen från antikrist och predika Kristus för dem!

    Vad väntar de troende och det Judiska folket under vedermödan

    Hur ska de troende möta/bemöta vedermödan tillsammans med och finnas för det Judiska folket.

    Forts

    Gilla

  12. Inlägg 13

    ”Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok.”

    Den som tar vara på Uppenbarelsebokens budskap sägs vara ”salig”, alltså är det en välsignelse att ”spana på uppenbarelsebokens budskap”!!

    För den kommer nu att alltmer öppna sig för oss troende i denna tid! Det finns ingen annan bok i Bibeln, som vi som troende, blivit så anmodade att studera och ta vara på, som just Uppenbarelseboken.

    Men jag vill även tro att denna uppmaning gäller ”allt Guds rådslut” med en helhet av att ”Ditt Ord är sanning”. Villoläror bygger på enstaka Bibelsammanhang utan en helhet av ”allt Guds rådslut”.

    22: 8 – 9 ”Jag, Johannes, är den som har hört och sett detta. Och när jag hade hört och sett det, föll jag ner för att tillbe framför fötterna på ängeln som hade visat detta för mig.

    Men han sade till mig: ‘Gör inte så! Jag är bara en medtjänare till dig och dina bröder profeterna och till dem som håller fast vid orden i denna bok. Gud ska du tillbe’.”

    En del villfarelser som t.ex Jehovas Vittnen tar detta som intäkt att vi inte ska be till Jesus. Men som vi vet så är Jesus Gud. Alltså är det Honom som vi ska tillbe.

    Jesus är Gud

    Att Johannes så säkert här vittnade om att han både hört och sett vad han skrev om i Uppenbarelseboken, bidrog säkert till att denna skrift uppenbarligen, blev så väl mottagen bland de troende och blev den mest spridda och lästa Bibelboken under de första århundradena.

    De troende idag studerar knappast Uppenbarelseboken med samma frenesi. Men jag tror att den igen kommer att bli en alltmer ”öppen bok” igen för vi är nu framme vid de skeenden som Uppenbarelseboken talar om ”ska ske härefter”.

    ”Och när jag hade hört och sett det”

    Johannes hade från hans horisont då, fått blicka långt in i framtiden och se Guds rikes seger och den tillkommande världens härlighet. Han fick också se fram emot vad vi nu närmast har framför oss:

    Den gemensamma vedermödan, för såväl de troende som det Judiska folket, Israels nation såväl som för de otroende som kommer att uppleva ”vedermödan” för att väckas inför ett erbjudande om att ”låta sig försonas med Gud”.

    De troende kommer att möta vedermödan, dels för att där bistå och hjälpa det Judiska folket under ”Jakobs nöd”, ”väcka deras avund”, fortsätta peka på vem Jesus är och har gjort, inför de icke troende, såväl som inför det Judiska folket,

    så att de, när Jesus uppenbaras på Oljeberget, så är de beredda till att inse ”vem de har stungit och upphängt på trä” och ”bli frälsta på en dag” för att så komma in i sin kallelse och uppgift under Tusenårsriket. Forts

    Gilla

  13. Inlägg 14

    Men de troende får även möta vedermödan, för att det ska bli uppenbart, vilka som i ståndaktighet håller fast vid bekännelsen till Jesus, eller vilka som bli manipulerade till att underordna sig den falske världsfrälsarens ”affärs och ekonomiska system” och tar hans märke på sig för att fortsatt ”kunna köpa och sälja”.

    Och än mer allvarligt, så ska det nu bli uppenbart vilka av de troende, som under vedermödan, avfaller fullständigt, i den manipulering av ”tecken och under som ska förvilla jämväl de troende”,

    och andlig manipulativ påverkan från ”den falske profeten”, som söker efter att samla all andlig utövning in under ”skökan” och få människor att tillbe den falske världsfrälsaren – antikrist – en istället för Kristus – som söker efter att i Guds ställe få regera över människan.

    Här gäller det verkligen för oss som troende att under vedermödan, hålla ut och hålla fast vid sanningen om vem Jesus ÄR och har gjort och inte falla in i avfallskören om att nu är Kristus här, när den falske världsfrälsaren – antikrist träder fram.

    Nu gällde det för Johannes att få ut dessa viktiga budskap till de troende om ”vad som ska ske härefter.” Med både tröst och uppmuntran,

    men även med allvarliga förberedelseord vad man nu stod inför, Vedermödan och antikrist, innan vi var framme vid den ”nya himlen och den nya jorden”, som han här förmedlade vad det kommer att innebära.

    ”för att tillbe framför fötterna på ängeln som hade visat detta för mig.”

    Johannes var uppfostrad i Judendomen, som var strängt monoteistisk: ”Hör Israel, Herren din Gud är en”.

    Efterhand kom lärjungarna till insikt om att när Gud presenterar sig som ”Herren är en”, så åsyftar det en oupplöslig, sammansatt enhet av Fader, Son och Ande och att Kristus även var Gud av evighet.

    Att Jesus sade att Han och Fadern var ett och själv uttalade sig vara en del av denna sammansatta enhet, med att presentera sig på samma sätt som Fadern gjort med ”jag ÄR”.

    De tog så även till sig undervisningen från Jesus i Joh. Kap. 14 – 17, där denna sammansatta enhet av Fader Son och Ande och deras inbördes funktioner blir uppenbara och där det framgår att även Anden var en personlighet i denna sammansatta enhet, även kallad Faderns Ande och Kristi Ande.

    http://tre-skrivare.se/hf/enheten-enligt-johannes.html Forts

    Gilla

  14. Inlägg 15

    Efter Kristi uppståndelse tillbad lärjungarna Jesus som Gud. Och när Tomas utropade om Jesus: ”Min Herre och Gud”, så fick han ingen tillrättavisning.

    Att Johannes nu här återigen upprepar sitt misstag att ”tillbe framför fötterna på ängeln”, som han visste att man inte skulle göra, kan ha berott på, att Jesus strax innan talat i jag – form och trodde att ”ängeln/sändebudet” fortfarande var Jesus själv.

    ”Men han sade till mig: ‘Gör inte så’!”

    Det var nödvändigt för ängeln att få Johannes att förstå, att det nu inte i detta senare läge, var så att den strålande ängel som nu fortsatte budskapet inte var någon av gudomspersonerna i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande i den ende Guden JAG ÄR. Utan var….

    ”Jag är bara en medtjänare till dig och dina bröder profeterna och till dem som håller fast vid orden i denna bok.”

    En ängel/medtjänare, som fått förtroendet och uppdraget, att i samklang med profeterna genom alla tider, förmedla ett budskap som även åtföljs med en uppmaning om att hålla fast vid orden i Uppenbarelseboken.

    ”Gud ska du tillbe.”

    Ingen eller någonting utanför den sammansatta enheten av Fader Son och Ande i den ende Guden, ska vara föremål för vår tillbedjan.

    Att be helgon och Maria om hjälp i förbön är spiritism! Att vörda och se upp till reliker och ikoner som vara bärandes och förmedlare av andligt liv är ockultism.

    Att påven är Kristi ställföreträdare lika med en annan Jesus. Att KK och nattvarden är bärare och förmedlare av andligt liv lika med en annan ande. Bara några exempel från avfallet som Katolska Kyrkan förmedlar. Forts

    Gilla

  15. Inlägg 16

    22: 10 ”Och han sade till mig: ‘Försegla inte profetians ord i denna bok, för tiden är nära’.”

    Det enda budskap som Johannes fått del av och inte fick avslöja, var de sju åskornas budskap. Upp. 10: 4. Eljest uppmanas han nu här att verkligen vara mån om att vad han här fått ta del av, var väldigt angeläget att föra ut,

    eftersom ”vad som ska ske härefter”, låg för handen ”är nära”. Och riktat till de troende precis i motsats till vad Pre-tribare lär

    Dessa händelser ska alltså Johannes skyndsamt peka på inför de troende:

    1. Församlingens tid som går mot sitt slut EFTER vedermödan och Kristi synliga ankomst på Oljeberget.

    2. Vedermödans och vredens tid INNAN Kristi ankomst

    3. Kristi tillkommelse med ett uppryckande av dem som tillhör honom genom alla tider för att få uppståndelsekroppar/härlighetskroppar och så vara med honom när Han kommer på Oljeberget för att så få ”regera med honom för Tusen år”.

    4. Kristi tusenåriga fridsrike på jorden.

    5. Den yttersta domen. Som inte bara inbegriper de icke- troende som döms efter sin gärningar och så förpassas till eldsjön. Utan även inbegriper ”åtskiljandet mellan fåren och getterna i dess andra fas”.

    Och som även synes inbegripa en jämsides andra ”Kristi domstol”, som även här bör vara en ”rättfärdiggörelsedom”, över de som under tusenårsriket kommit till tro på Jesus och således kan ta till sig Rom. 8: 1 :

    ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus.” Vilket borde innebära att de i denna ”andra Kristi domstol” nu inför ”den vita tronen”, erhåller sina ”härlighetskroppar”,

    för att så kunna ingå i ”den nya himmelen och den nya jorden”. Liksom här då det Judiska folket här får sina ”uppståndelsekroppar” efter sin uppgift i Tusenårsriket. Jag kan inte få ihop pusslet på något annat sätt

    6. Evigheten. Med allt vad vi här kan ta del av via sista kapitlet i Upp. Kap. 22 Forts

    Gilla

  16. Inlägg 17

    Har försökt att här i min spaning på Uppenbarelseboken, att i all oförmåga – där det säkert finns mycket att anmärka på och bidraga med av korrigering och ytterligare synpunkter och att i vidare utvecklingar peka på vad dessa skeenden handlar om.

    Jag har här försökt väcka ett intresse för budskapet i Uppenbarelseboken, eftersom jag tror det blir alltmer angeläget att få tag på och förmedla dess budskap. För vi står nu alldeles inför och är inbegripna i ”vad som ska ske härefter” i Uppenbarelsebokens budskap som i allra högsta grad gäller den troende församlingen!!

    22: 11 ”Den orättfärdige ska fortsätta göra orätt och den orene fortsätta orena sig, och den rättfärdige ska fortsätta göra det rätta och den helige fortsätta helga sig.”

    Jämför med Dan. 12: 10: ”Många skall bli renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skall bedriva sin ogudaktighet och ingen ogudaktig skall förstå detta, men de förståndiga skall förstå det.”

    Vad Daniel här säger i samklang med Uppenbarelseboken kring ändens tid, är att de icke – troende skall inte förstå hur vilset ute de är (och ”fortsätta göra orätt”), medan de troende ska vara vakna över detta skeende och ”ska fortsätta göra det rätta”

    22: 12 ”Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.”

    För tredje gången upprepar Jesus här om att ”kommer snart” Upp. 3: 11; 22: 7, 12. Att Han kommer snart behöver inte innebära ”nära i tiden”, utan att när det väl sker och ”tiden är inne”,

    så kommer det att ske väldigt snabbt som ”en ljungeld från öster till väster”. Skulle uttrycket ”kommer snart” ha varit tidsrelevant så skulle det ju redan ha skett utifrån när det uttalades.

    Här bör ”lyckopillersprofeterna” som talar om ”väckelse, skörd och Kristi snara ankomst” besinna sig i sin ”härlighetsteologi” om ett uppryckande INNAN vedermödan och den falske världsfrälsarens ankomst och närmare studera Uppenbarelsebokens budskap!!

    Forts

    Gilla

  17. Inlägg 18

    ”och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.”

    Alla tycker vi nog som genomskådats av den allsmäktiges överbevisning om ”synd, rättfärdighet och dom”, att vi alla bara är värdiga förtappelse och inte har något eget att komma med, utan att all vår ”egen rättfärdighet är som en fläckad klädnad”, och att vi sannerligen inte är värda någon form av lön.

    Jag blir ibland konfunderad när jag hör troende uttrycka att ”jag syndar väl ibland”. Då lever man knappast i ljuset från den Ande som ”överbevisar om synd rättfärdighet och dom”.

    Då har man inte i Andens ljus sett sitt totala fördärv som syndare och saknar självinsikt över syndens väsen i sitt liv, där Ordet om ”rättfärdighet” fortfarande för den troende är ”som en fläckad klädnad”.

    Och sanningen är att fortfarande i denna tid så lever den troende på ”en TILLRÄKNAD rättfärdighet från Gud av nåd genom tro på Jesus” och en daglig förlåtelse och nåd för Kristi skull.

    Där vi ständigt felar i tankar ord och gärningar. Den som inte är varse denna verklighet i sitt liv, lever knappast i ljuset utan befinner sig fortfarande i mörker!

    Lön efter ”hans gärningar”,

    kommer att grunda sig på ”en TILLRÄKNAD rättfärdighet från Gud av nåd genom tro på Jesus, för Kristi skull” (Rom .kap. 3 – 8)

    ”Lönen”

    är framförallt, att få sina synder förlåtna för Kristi skull. Lönen är framförallt att av nåd för Kristi skull ”få kläda sig i silkes ren rättfärdighet”, helt oförtjänt på grund av nåd för Kristi skull.

    Finns det så ändå en ”lönebonus” genom att ”förvalta sitt pund” så är det ju stort, men ändå, så är det då likväl, något som Gud ska ha äran av om man av nåd och Hans vägledning, ibland ”vandrat i förut beredda gärningar” efter hans plan med varje människa. Forts

    Gilla

  18. Inlägg 19

    22: 13 – 15 ”Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.

    Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.”

    Jesus fortsätter här att tala. Samma epitet som tillskrivs Fadern, Upp. 21: 6, tillskrivs även Kristus. Liksom Fadern är A och O, den förste och den siste, början och slutet, så är också Jesus Kristus det – Upp. 1: 8, 17; 21: 6; Hebr. 13: 8.

    Tydligare kan det inte uttryckas hur Jesus är med i den sammansatta enheten av Fader, Son och Ande och därmed även är inbegripen i texten från Jes. 44: 6:

    ”Så säger Herren , Israels Konung, och hans Återlösare, Herren Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.”

    Genom det fullbordade försoningsverket på Golgata hade Jesus inte enbart makt över skapelsen, utan Han säger själv, att därefter så har ”åt mig getts all makt i himlen och på jorden” Matt. 28:18

    Under tusenårsriket så kommer vi att få se hur det sista av denna hans makt proklameras, där Han slutligen ”lägger alla sina fiender under sina fötter” och vi ska så då i ”den nya himlen och den nya jorden”, tillfullo åtnjuta fullheten av Jesu seger på korset.

    Forts

    Gilla

  19. Inlägg 20

    ”Saliga är de som tvättar sina kläder”

    Människan kan aldrig själv med än så många goda gärningar ta bort eller försona sina synder. Endast genom tron på Jesus upplever vi en TILLRÄKNAD rättfärdighet från Gud och förlåtelse för våra synder: ”de har tvättat sina kläder rena i Lammets blod” Upp. 7: 14

    ”tvättar”

    talar här i tiden om en pågående process enligt 1 Joh. 1: 7:

    ”Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod RENAR (pågående process) oss från all synd. Och det är något som sker inför Gud och blir fullständigt förverkligat nu vid ingången till den nya himlen och den nya jorden och innebär då:

    ”de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.”

    Bibeln börjar med ett paradis , Edens lustgård, som mänskligheten förlorade genom syndafallet. Bibeln slutar med att de räddade människorna genom tron på den Jesus ÄR och har gjort i sin försoningsgärning,

    där Han försonar/förenar människa och Gud i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och bär fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, återfår det förlorade Paradiset.

    De kommer nu att åter få tillgång till Livets träd – nu med ständig umgängelse med Kristus själv. Porten till Edens lustgård, som efter fallet spärrades av ”kerubernas svärd” är nu åter öppnad.

    Det ursprungliga, förlorade Paradiset har nu här genom Kristus ersatts av ett nytt och ännu mer underbart och fullkomligt paradis i evighetens värld i gemenskapen med Gud. Forts

    Gilla

  20. Inlägg 21

    I trosförkunnelsen så menar man att Adam var som en Gud i ”Edens lustgård”, men dog andligen, skildes från Gud och att Jesus genom att så dö Adams andliga död, skiljas från Gud, så skulle människan därmed komma tillbaka till Adams situation före fallet och själv bli som en Gud.

    Hela denna förfärliga förvillelse och villolära, har jag bemött i en helhet på min hemsida:

    http://tre-skrivare.se/hf/andliga-striden.htm

    Specifikt kring trosförkunnelsens falska lära om Adam så sätter jag in länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H3Bok.htm

    DET GAMLA FÖRLORADE PARADISET I SKRIFTEN:

    Där var förbjudet att äta av kunskapens träd på gott och ont. Efter syndafallet blev det även förbjudet att äta av livets träd. De första människorna blev utdrivna från Edens lustgård – Paradiset.

    Vägen tillbaka spärrades av de ljungande kerubernas svärd. De måste nu leva under förbannelse på allehanda sätt. De förlorade närvaron av Guds härlighet och fick en syndens natur integrerad i sitt väsen,

    och kom under satans och dödens välde på alla dess plan: kroppslig död, andlig död – åtskillnad från Gud – och evig död, evig åtskillnad från Gud.

    DET NYA OCH ÅTERUPPRÄTTADE PARADISET I SKRIFTEN:

    De som nu för evigt tillhör Kristus kan:

    Gå in genom portarna med full tillgång till livets träd, med rätt att leva i det ”nya Jerusalem” – en ljuvlig lustgård och skön stad.

    Här finns nu inget träd som man inte får äta av och som skulle kunna leda till avfall och synd. Här finns nu ingen förbannelse längre. Alla får här i evighet leva i Guds härlighet och närhet.

    Här finns nu ingen sjukdom eller någon form av död. Alla som räddats till detta återupprättade Edens lustgård kommer att få leva för evigt med ett liv fyllt av kunskap,

    och uppenbarelse direkt från Gud med en fullkomlighet som vi i vårt nuvarande tillstånd bara kan förtrösta till ”att vad intet öga sett, intet öra hört och ingen människas tanke har Gud berett för dem som älska honom.” Forts

    Gilla

  21. Inlägg 22

    ”Men utanför är… alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.”

    Här riktar sig budskapet till alla icke på Kristus troende om hur de kommer att ställa sig själva utanför ”den nya himlen och den nya jorden”. Vilka? Jo,

    ”de som älskar lögnen och ägnar sig åt den”.

    Dit räknas även alla de som sprider lögn om ”väckelse och skörd och Kristi snara ankomst före vedermödan och ankomsten av den falske världsfrälsaren”.

    Detta med en falsk populistisk ”härlighetsteologi”, som sägs gälla i denna tiden och rummet, men som först når sin fulla och hela verklighet i ”det nya Jerusalem” på den ”nya himlen och den nya jorden” i det återupprättade ”Edens lustgård”.

    Hit räknas även de som sprider lögn om att Maria ska anropas om hjälp i förbön (spiritism), eller att reliker och ikoner är bärare och förmedlare av andligt liv (ockultism). För dessa ovan angivna, som förmedlar sådant, gäller Ordet att ”det vore bättre att en kvarnsten vore hängd om deras hals”.

    Och varför kommer då dessa människor att gå förlorade? Jo, ”de gav inte kärleken till sanningen rum i sina hjärtan så att de kunde bli räddade”!! Forts

    Gilla

  22. Inlägg 23

    22: 16 ”Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna. Jag är Davids rotskott och ättling, den klara morgonstjärnan.”

    Här är det nu ställt bortom allt rimligt tvivel om att det gäller den troende Kristna församlingen: ”Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna”.

    Jesus själv fortsätter här med sin avskedshälsning till de troende i den bok som bildar hela Bibelns avslutning.

    ”har sänt min ängel”

    Jesus bekräftar här att det är Han som sände ängeln/sändebudet till att förmedla till Johannes vad han nu fått se och höra och att ”ängeln/sändebudet, har fått auktoritet att tala å Jesu vägnar.

    ”för att vittna om allt detta för er i församlingarna.”

    Detta visar att budskapet inte bara var ämnat för Johannes utan för alla troende. Detta borde göra det extra angeläget för oss troende att nu verkligen ”spana” på Uppenbarelseboken.

    ”Jag är Davids rotskott och ättling”

    Uttrycket Davids rot och samtidigt ättling, visar att Jesus inte enbart är kommen av Davids ätt, utan att Han samtidigt är själva ursprunget till Davids ätt, såväl som till hela skapelsen. Men också att Han är upprinnelsen till alla profetiorna om David och hela frälsningsplanen.

    Jesus är orsaken till Guds skapelse Upp. 3: 14

    Jesus är ursprunget till Guds frälsningsplan och profetiorna därom 1 Mos. 3: 15

    Jesus är trons upphovsman och full komnare. Hebr. 12: 2 Forts

    Gilla

  23. Inlägg 24

    Låt oss titta på Jes. 11: 1: 10: ”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från hans rötter skall bära frukt… Det skall ske på den dagen att hednafolken skall söka Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara härlig.”

    Detta talar om Jesu människoblivande. Han skulle födas i Juda stam och komma av Davids släkt vars stamfader hette Isais. ”Han sköt upp som en ringa telning inför honom som ett rotskott ur förtorkad jord” Jes. 53: 2, där Han så blir människornas frälsare!! Han blir därmed även

    ”den klara morgonstjärnan.”

    Något som visade på att Jesus var sann Gud. Men Han var även sann människa och Gud och människa förenade ”Guds fullhet lekamligen” ( Kol. 2: 9).

    Detta ”för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte ska sprida sitt ljus” (2 Kor. 4: 6) och att han ”som är utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen och som bär upp allt med kraften av sitt ord, har renat oss från synden och sitter på Majestätets högra sida i höjden” ( Hebr. 1: 3 )

    När vi ser morgonstjärnan Venus lysa klar i tidig morgon timma så bör vi tänka på, att i andligt avseende är Jesus ”den klara morgonstjärnan” som lyser in med löfte om frälsning och mitt i hat, våld, oro och ångest, ensamhet och förtvivlan,

    så LYSER FRÅN KRISTUS DEN ULTIMATA LÖSNINGEN I HONOM SOM ÄR VÄGEN SANNINGEN OCH LIVET!!! Forts

    Gilla

  24. Inlägg 25

    22: 17 ”Och Anden och bruden säger: ‘Kom!’ Och den som hör det ska säga: ‘Kom!’ Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.”

    Anden är inte en opersonlig kraft. Här framgår klart att Anden talar och aktivt deltar och medverkar i allt vad som nu sker.

    ”Och bruden”

    är alla de som genom alla tider kommit till tro på Jesus. Inklusive äldste inför tronen med tolv representanter för GT och tolv representanter för Nt (Upp. 4:4)

    Och inklusive brudens symboliserande av ”det nya Jerusalem” som har tolv grundstenar med namnen på Lammets 12 apostlar och tolv portar med namnen på Israels 12 stammar ( Upp. 21: 9 – 14).

    Tillsammans agerar de nu: ”Anden och bruden säger: ‘Kom!’ Kallelsen att ta emot nådeserbjudandet om frälsning i Jesus Kristus ljuder här nu som aldrig tillförne inför ingången till ”den nya himmelen och den nya jorden”,

    innan så dörren definitivt stängs för en evig räddning hos Jesus och man ska istället få höra:

    ”gå bort ifrån mig, jag känner er inte”, vilket många av ”härlighetspredikanterna”, som menar sig ha gjort tecken och under i Jesu namn, kommer att få höra.

    ”Och den som hör det ska säga: ‘Kom!’ Evangeliets budskap – kom – har gått fram via de första troende och sen via troende genom hela historien, för att så många som möjligt, skulle få del av denna kallelse: ”kom” av nåd för Kristi skull!

    ”Och den som törstar ska komma” Längtan, behov och törst efter sanning och umgängelse med Gud är förutsättningen för att man börjar söka Guds nåd till räddning. Jämför med Jes. 55: 1 , 6 – 7; Matt. 5: 6; Joh. 6: 35; 7: 37 – 38:

    ”Hör på, alla ni som törstar, kom hit till vattnet…Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren , så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse.” Forts

    Gilla

  25. Inlägg 26

    ”Saliga är de som sörjer, för de ska bli tröstade.” ”Jesus svarade: ‘Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta’.”;

    ”På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: ”Om någon är törstig, kom till mig och drick! Den som tror på mig, som Skriften säger , ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram.” Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom.”

    ”och den som vill”

    Det finns vilseförande läror, t.ex. ”utkorelseläran enligt Calvins tappning” som helt stänger ute människans fria vilja att välja huruvida hon väljer att tillhöra Kristus eller inte.

    Gud gör klart att han ”var i Kristus och försonade människorna med sig själv” (2 Kor. 5. 17 – 21.) Med ett tillägg som Calvinisterna fullständigt missat: ”låt er därför försonas med Gud”.

    Där blir människan en viljelös som ”Gud utvalt till att tro”. Och har ”utvalt människor till att gå förlorade”. Detta handlar om ”ett annat evangelium” där Jesus således inte dött för alla människor som Skriften lär.

    ”ska fritt få ta emot livets vatten.”

    Vår frälsning kostade livet för vår Frälsare. För oss kostar räddningen, som sker av nåd vid tro på Jesus, där vi blir inräknade i vår ställföreträdares död och uppståndelse, INGENTING!!

    ”Fritt få ta emot”.

    Hur ska vi inte slutligt glädja oss över den ”nya himlen och den nya jorden” som redan Jes. 65: 17 vittnade om: ”Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man skall inte mer komma ihåg det förgångna eller tänka på det.” Forts

    Gilla

  26. Inlägg 27

    22: 18 – 19 ”För alla som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok”

    Jesus själv fortsätter här att tala ”jag till dig och till de troende – form”.

    ”för alla som hör”, ”profetians ord i denna bok”.

    Innehållet är inga fantasier från Johannes, utan sägs här vara en viktig profetisk bok med ett viktigt budskap från Gud, framförallt till de troende, men även till hela mänskligheten.

    Så till den grad viktigt så att alla ska vara försiktiga så att man inte lägger något till eller drar något ifrån dessa viktiga profetiska Skrifter:

    ”Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok”

    Jag tror inte denna varning föreligger de människor som ”spanar på Uppenbarelseboken” och verkligen efterlängtar att dess sanning ska bli uppenbar, nå fram till människor,

    för att så i sin tur föras vidare, även om man i sin oförmåga, inte ser alla detaljer och rätt förmedlar allt rätt i alla detaljer.

    Jag tror det handlar om människor, som medvetet av egna vinningars motiv, ”lägger till och tar bort”, så att det ska fortsatt passa in i deras egen hopsnickrade ”härlighetslära” som ska ”klia människor i öronen”. Forts

    Gilla

  27. Inlägg 28

    Om någon medvetet förvanskar Guds Ord, så är det som bekant bättre, att en ”kvarnsten vore hängd om hans hals”. Den personen får möta Gud vid den yttersta domen, där hon kommer att förvisas till ”den andra döden”, till en evig åtskillnad från Gud och kastas i ”eldsjön som brinner av eld och svavel i evígheternas evighet”.

    22: 20 – 21 ”Han som betygar detta säger: ‘Ja, jag kommer snart.’ Amen, kom Herre Jesus! 21 Herren Jesu nåd vare med alla.”

    Jesus avslutar med Uppenbarelsebokens och hela Bibelns vittnesbörd i ryggen, om att Han kommer tillbaka. ”Snart” betyder antagligen här ”snabbt/oväntat/när det är tid för det” och Jesus själv kände inte till när det skulle ske, men uppmanar därför till speciell vaksamhet, enligt 1 Kor. 15: 51 – 52; Matt. 24: 36, 44:

    ”Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, PÅ ETT ÖGONBLICK ( snabbt/snart/när det är tid för det), vid den sista basunens ljud…”

    ”Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå. Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern…

    Var därför vakna, för ni vet inte vilken dag er Herre kommer. Men det förstår ni att om husägaren visste när på natten tjuven kom, då hade han hållit sig vaken och inte låtit någon bryta sig in i hans hus. Var därför beredda också ni, för i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen.”

    ”Amen, kom Herre Jesus!”

    Amen är ett hebreiskt ord som betyder ett intygande om att det som sägs är sant och därmed att ”så må det ske”. Här uttrycker nu hela de sanna troende, ”så må det ske, kom Herre Jesus”!!

    ”Herren Jesu nåd vare med alla.”

    Uppenbarelseboken har ungefär samma hälsningar i början i boken som i slutet, till där en avrundning, så att cirkeln sluts med en tillönskan om ”Herren Jesu nåd åt alla”. En bättre avslutning kunde inte Uppenbarelseboken och därmed hela Bibeln få!!

    Vill bara ansluta med orden från Ef. om att ”av nåd är ni frälsta och det inte av er själva, en Guds gåva är det”!!!

    Men lura inte människor med att innehållet i Uppenbarelseboken efter Kap. 3 bara skulle gälla det Judiska folket. Helt uppenbart så gäller det den troende församlingen ända fram till dess sista Kap.

    Detta även om församlingen i senare delen av Uppenbarelseboken där kallas för ”de utvalda/de Heliga”.

    Men hallå! Det är ju vad den troende församlingen är, Utvald och helig vid sin tro på vem Jesus är och har gjort!!

    Liksom det Judiska folket som här nu tillsammans med hedningarna blir till en ”hjord med en Herde” vid ingången till ”den nya Himlen och den nya jorden”

    Gilla

Lämna en kommentar