SABBATEN

Inlägg 1 Sabbaten

Jag har aldrig vidrört vilken dag Lördag eller Söndag som är den rätta dagen för Sabbat. Jag har bara konstaterat att man blir räddad vid tro på vem Jesus är och har gjort. Detta genom en ”tillräknad rättfärdighet från Gud ”:

Rom. 3: 21 – 26: ”Men nu har det uppenbarats EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD GENOM TRO PÅ JESUS KRISTUS FÖR ALLA SOM TROR…

DE FÖRKLARAS RÄTTFÄRDIGA SOM EN GÅVA, AV HANS NÅD, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol GENOM TRON PÅ HANS BLOD …OCH FÖRKLARAR DEN RÄTTFÄRDIG SOM TROR PÅ JESUS.”

Rom. 4: 5 – 16: ”Men den som utan gärningar tror på honom SOM FÖRKLARAR DEN OGUDAKTIGE RÄTTFÄRDIG, HAN FÅR SIN TRO TILLRÄKNAD SOM RÄTTFÄRDIGHET …Saliga är de som fått sina brott förlåtna, sina synder övertäckta. Salig är den som Herren INTE TILLRÄKNAR SYND.”

Det är alltså inte avhängigt att jag för min frälsning firar Sabbat på lördag för att då som adventismen hävdar att fira Sabbat på lördag innebär att bli beseglad med Guds märke och därmed räddad! Och att fira Sabbat på söndag innebär att man får antikrists märke och går förlorad.

Jag ska nu ventilera något om vilken dag som är den rätta dagen att fira Sabbat. Jag gör det genom att göra ett sammandrag från Jon-Are pedersens artiklar på https://theholyremnant.com/2019/04/25/del-6-sabbaten-och-nagra-problem/

Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till SABBATEN

  1. Inlägg 2 Sabbaten

    Vi får höra att det var påven som ändrade sabbaten till söndag och att lördag alltid var sabbatsdagen ända från världens skapelse, med början i 1 Mos. 2:2 På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort. Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort.

    Här läser vi orsaken till sabbaterianernas stränga sabbatslag: Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort. Detta var innan Mose. Detta var inte judiska sabbaten.

    Sabbaterianerna använder en mix av 1 Mos. 2:2 och 2 Mos. 20:11 vilket säger: Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar. Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den.

    Och som extra kraft i sitt argument kommer de med 5 Mos. 5:12-15 som säger: Håll sabbatsdagen så att du helgar den, så som HERREN, din Gud, har befallt dig. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat.

    Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna, din oxe eller åsna eller något av dina dragdjur, inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar, för att din tjänare och din tjänarinna skall få vila liksom du.

    Kom ihåg att du var en slav i Egyptens land, och att HERREN, din Gud, har fört dig ut därifrån med stark hand och uträckt arm. Därför har HERREN, din Gud, befallt dig att hålla sabbatsdagen.

    Sammanfattning
    För att sammanfatta hur sabbaterianerna resonerar, så är den sjunde dagen fast fixerad och ej justerbart, och den som bryter mot sabbatsbudet bryter mot lagen, för som de säger: den som håller hela lagen men bryter mot detta ena bud är skyldig till allt, och kan därför inte vara frälst. Därför är LÖRDAGEN den dag vi ska fira sabbat på.

    Forts

    Gillad av 1 person

  2. Inlägg 3 Sabbaten

    Vi har ett problem med detta. Den judiska kalendern tog Israel med sig från Egypten, den Antika egyptiska kalendern2 och den har 303 dagar per månad, utan undantag. Och 30 x 12 = 360 dagar på ett år. För att jämna ut den judiska kalender läggs det därför till 5 dagar på slutet av året, så sammanlagt blir det alltså 365 dagar per år.

    Om vi nu säger att vi första året firar sabbat på en lördag, vilket är den sjunde dagen, så kommer det alltså att förskjutas med en dag för varje år. År två skulle sabbaten infalla på en söndag. År tre skulle sabbaten infalla på en måndag, år fyra skulle sabbaten infalla på en tisdag, och så fortsätter sabbaten förskjutas till det sjunde året. Det åttonde året kommer sabbaten återigen infalla på en lördag.

    Sabbaten infaller alltså på alla veckans sju dagar under en period på sju år, och först på det åttonde året infaller sabbaten återigen på en lördag. Nedan kommer till sju bilder som illustrerar detta. En för varje judiskt kalenderår. Bilderna börjar med år ett och en måndag.

    Ett annat problem vi har med detta är att när Gud skapade världen helgades den sjunde dagen därför att Gud vilade på den sjunde dagen. Men när Mose ger lagen till Israel i 5 Mos. 5:12-15 ges den med en helt annan befallning. Vi läser igen: Kom ihåg att du var en slav i Egyptens land, och att HERREN, din Gud, har fört dig ut därifrån med stark hand och uträckt arm. Därför har HERREN, din Gud, befallt dig att hålla sabbatsdagen.

    Här säger Gud genom Mose att de ska hålla sabbaten för att de ska komma ihåg att de också varit slavar och behövde vila. Här är det inte längre orsaken att den sjunde dagen ska vara vilodag, som 1 Mos. 2:2 säger, därför att Gud vilade från sina verk, utan därför att de ska komma ihåg att de varit slavar i Egyptens land. Två helt skilda orsaker att hålla sabbaten med andra ord.

    Som jag visade er med den judiska kalendern på 30 dagar, så infaller alltså sabbaten på var sjunde dag, på samma veckodag, under hela det första året. Sabbaten förflyttas alltså fram en dag för varje år, och på det åttonde året börjar det om. Den judiska kalendern ändrades dock efter år 704 e.Kr.

    Första gången vi läser om sabbaten, den sjunde dagen, var när Gud skapade världen. Andra gången vi läser om sabbaten är när det judiska folket får Mose lag. Och de skulle hålla sabbaten av en helt annan orsak.

    Den egyptiska veckan började på en lördag (Illustration 1: Egyptiska Kalendern på 30 dagar).

    Ur Encyclopædia Britannica: ”Historikern Dio Cassius, berättar, ‘Vid deras flykt från Egypten gjorde judarna lördagen till den sista dagen i veckan, på grund av deras hat mot de egyptiska förtryckarna.5‘”

    När Jesus Kristus dog och uppstod ändrades detta, vilket ska jag ta upp senare.

    Jag har visat att kalendern har ändrats, inte så som Adventisterna och Hebreiskarötterrörelsen påstår, genom påvens hand eller genom Konstantins lag, utan det hände efter år 70 e.Kr. vid templets förstörelse. Detta hände flera hundra år innan påven och Konstantin.

    Jag har visat att den judiska kalendern började med Nisan som den första månaden på året, och att den femtonde Nisan var fastställd sabbat. Och utifrån det har jag räknat ut alla följande sabbater fram till nästa år den femtonde.

    Jag har visat på det visat det omöjliga i att påstå att sabbaten är på en lördag eftersom sabbaten försköts med en dag per år under sju år, för att återigen infalla på en lördag det åttonde året. För att räkna fram vilken dag sabbaten skulle ligga på sa Gud att den femtonde var första sabbatsdagen.

    Snart vill jag visa på vilken dag de första kristna firade sin sabbat, men först vill jag förtydliga att lagen och stadgarna är fastspikade på korset, och vad Guds lag är.

    Forts

    Gillad av 1 person

  3. Inlägg 4 Sabbaten

    I Hosea 2:11 är det förutsagt att Gud ska avskaffa de judiska högtiderna, inklusive sabbaten helt och hållet Jag skall göra slut på all hennes fröjd, på hennes fester, nymånader och sabbater och på alla hennes högtider.

    Kol. 2:14 säger att Kristus utplånade den handskrift som genom sina stadgar vittnade emot oss, och han tog bort den genom att spika fast den på korset. och dessa stadgar inkluderade sabbaten.

    Hebreerbrevet 8:8-12 citerar hela Jeremias profetia från Jer. 31:31-34 och i vers 13 säger Hebreerbrevets författare: När han säger: ett nytt förbund, har han förklarat det första föråldrat. Men det som är föråldrat och gammalt är nära att försvinna.

    Detta uppfylldes bokstavligen år 70 e.Kr. då tempeltjänsten, släktkrönikorna och kalendern förstördes.

    Ef. 2:15 visar på exakt samma: då han i sitt kött tog bort fiendskapen, NÄMLIGEN LAGEN med dess bud och föreskrifter.

    Och 5 Moseboken är föreskrifternas bok som Paulus skriver om, och i 5 Mos. 5:12-15 har vi det fjärde budordet. Därför är det FJÄRDE budordet också avskaffat.

    Rom. 10:4 visar oss att Kristus är LAGENS ÄNDE, till rättfärdighet för var och en som tror.

    Här säger Grekiskan telos gar nomous Christos. Ordet telos betyder det uppnådda målet, slutförandet eller fullbordandet av något. Det betyder att Kristus därför, enligt Paulus, fullständigt fullbordade lagen och satte stopp för den…

    Gud visade tydligt att Mose lag nu var ogiltig och att ingen längre kunde offra för sina synder. Det fullkomliga offret var redan gjort!

    Om nu dödens tjänst, som med bokstäver var inristat på stenar (lagen), hade en sådan härlighet att Israels barn inte kunde se på Moses ansikte för hans ansiktes härlighets skull, men som snart försvann, hur mycket större härlighet ska då inte Andens tjänst ha? För om det som försvinner (lagen) hade härlighet, hur mycket större härlighet har då inte det som består. 2 Kor. 3:7-11

    Läs: Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp dödats från lagen, för att ni ska tillhöra en annan, honom som är uppstånden från de döda, för att vi ska bära frukt åt Gud. Men nu är vi befriade från lagen, döda från det som höll oss fångna. (här menas lagen)Rom. 7:4, 6

    Läs igen: Låt därför ingen döma er i fråga om mat eller dryck, eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat, som är en skugga av det som skulle komma, Kristi kropp. Kol. 2:16

    Forts

    Gillad av 1 person

  4. Inlägg 5 Sabbaten

    Se på detta uttrycket Låt därför ingen döma er i fråga om SABBAT.

    Vad är det Paulus har i tankarna när han skriver i Rom. 7:7 Vad ska vi då säga? Är lagen synd? Nej, inte alls! Men synden skulle jag inte ha känt till, om inte genom lagen. För jag hade inte vetat vad begäret var om inte lagen hade sagt: Du ska inte ha begär.

    HAN SYFTAR TILL GUDS TIO BUDORD! I vers 6 i samma kapitel säger han: Men nu ÄR VI BEFRIADE FRÅN LAGEN, döda från det som höll oss fångna, så att vi tjänar på ett nytt sätt i anden, och INTE på ett gammalt sätt efter bokstaven. Rom. 7:6

    Vi håller nu lagen genom att vandra i Anden, för Kristus har fördömt synden i köttet, och vi är inte skyldiga köttet nåt. Gal. 5:22-25 undervisar oss om Andens frukter, och Paulus säger i vers 24-25 Men de som tillhör Kristus har korsfäst sitt kött med dess lustar och begär. Om vi lever i Anden, så låt oss också vandra i Anden.

    Läs igen: Låt därför ingen döma er i fråga om mat eller dryck, eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat, som är en skugga av det som skulle komma, Kristi kropp. Kol. 2:16

    Låt inte döma er i fråga om …. sabbat?! Ja. Precis. Sabbaten också. Det verkar ha varit ett hett diskussionsämne redan då.

    Den Nya Sabbaten: Mot slutet av sabbaten, i gryningen på första dagen i veckan, kom Maria Magdalena… Matt. 28:1

    Mot slutet på sabbaten, i gryningen på första sabbaten! Grek. Eis mian (emeran) sabbaton – bokstavligen På första sabbatsdagen. Här säger Matteus alltså att Maria Magdalena gick till graven i gryningen på FÖRSTA SABBATSDAGEN.

    Och mycket tidigt på första dagen i veckan…. Mark. 16:2

    “Te mia emera ton sabbaton” – på den förste av sabbatsdagarna.

    I Lukas 24:1, kallas söndagen, eller den första dagen för sabbat Men på första dagen i veckan… Prote emera sabbaton, vilket bokstavligt betyder på den första dagen av sabbaterna.

    Men på den första dagen i veckan kom Maria Magdalena… Johannes 20:1

    Samma ord här te mia (emera) ton sabbaton. Men på den första dagen i sabbaterna/sabbatsdagarna kom Maria Magdalena….

    Vi hittar sabbatsdagen återigen i Apg. 13:14 och 16:13.

    Evangelierna och breven skriver alltså om en Ny Sabbatsdag. Vi kan se detta genom hela NT. Vi bör läsa texten så här: Mot slutet av (den gamla) sabbaten, i gryningen på första sabbatsdagen (den nya sabbaten), kom Maria Magdalena…

    Om du säger att lördagen var den gamla sabbatsdagen, så var söndagen den nya sabbatsdagen i den nya skapelsen. Och sabbat betyder ju vila, frid, ro, den nya vilan i Kristus.

    Forts

    Gillad av 1 person

  5. Inlägg 6 Sabbaten

    När nu ett löfte finns kvar om att få komma in i hans vila (sabbat), så låt oss därför med fruktan se till att ingen av er visar sig ha blivit efter på vägen. För evangeliet har ju blivit förkunnat för oss liksom för dem (Israel).

    Men Ordet som de hörde blev inte till någon nytta, eftersom det inte blev förenat med tron i dem som hörde det. För vi som har kommit till tro går in i vilan (sabbaten), som han sa: Så svor jag i min vrede: De ska inte komma in i min vila (min sabbat).

    Ändå har hans verk stått färdiga sedan världens grund blev lagd. För på ett ställe har han sagt om DEN SJUNDE DAGEN på följande sätt: Och Gud vilade på sjunde dagen från alla sina verk. Och på det här stället igen: De ska inte komma in i min vila.

    Eftersom det alltså står kvar att några ska få komma in i den, och de som först fick höra evangeliet inte kom in på grund av olydnad, så bestämmer han på nytt en viss dag och säger genom David efter så lång tid: I dag, såsom det är sagt.

    I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan. För om Josua hade fört dem in i vilan, så skulle han sedan inte ha talat om en annan dag. Därför återstår en sabbatsvila för Guds folk.

    För den som har kommit in i Hans vila, han har också fått vila från sina verk, såsom Gud från sina. Låt oss därför ivrigt sträva efter att komma in i den vilan, så att ingen faller i samma slags olydnad. Hebr. 4:1-16

    För nu har Gud fullbordat allt vad han sagt Han ska göra; Han har försonat synden, Han har ordnat det nya förbundet Han lovade genom Jeremia och har avskaffat det gamla som Hosea profeterade, och Han är uppstånden!

    Också vårt nya liv börjar vid uppståndelsen, men hur kan vi uppstå om vi inte har dött? Men den som är i Kristus, är en ny skapelse (2 Kor. 5:17), precis som alla andra verser som ger samma vittnesbörd, och är det gamla förgånget (vilket inkluderar den gamla förordningen).

    Vi lever i en Ny Sabbat. Den gamla är borta, se, den nya har kommit. Vi har fått en evig sabbatsvila från våra egna gärningar, genom ett fullkomligt offer för våra synder, och Gud har tagit bort våra synder. Vi är nu försonade. Och Kristus ÄR VÅR SABBAT!

    Forts

    Gillad av 1 person

  6. Inlägg 7 Sabbaten

    Vittnesbörd från den tidiga kristna församlingen om Herrens Dag, som de firade den första dagen i veckan

    (a) Eusebius skrev i sin History of the Early church, från 135 e.Kr. Kap.23, s. 251: Församlingarna runtom i världen upprätthåller den praxis som har överlevt från apostlarnas traditioner fram till i dag, så det är inte rätt att bryta fastan på någon annan dag än vår Frälsares uppståndelsedag… så att mysteriet med Herrens uppståndelse inte borde firas på någon annan dag än på Herrens Dag.

    (b) Peter, biskop i Alexandria 300 e.Kr. skriver: Vi firar Herrens Dag som en glädjedag för på den dagen uppstod Han. Ante-Nicene Fathers Vol.6 Kanon 15.

    (c) Cyprian, biskop i Karthago, 253 e.Kr. skriver: Herrens Dag är både den 1e och den 8de.

    (d) Tertullian, från Karthago, 200 e.Kr. (121 år innan Konstantins sabbatslag, och 240 år innan det fanns någon påve) skriver (om ”soldyrkarna”)

    Även om vi delar söndagen med dem, är vi inte oroliga ifall vi ser ut att vara hedningar.

    (e) Clemens av Alexandria, 194 e.Kr. (127 år innan Konstantins sabbatslag och 246 år innan det fanns någon påve) skriver: Den gamla sabbatsdagen har blivit en helt vanlig arbetsdag.

    (f) Irenaeus, biskop i Lyon, 178 e.Kr. skriver: Mysteriet med Herrens uppståndelse bör inte firas på någon annan dag än på Herrens Dag.

    (g) Bardesanes, en lärd från Edessa, 160 e.Kr. skriver till kejsare Marcus Aurelius Antonius och skriver: Överallt där vi finns kallas vi kristna efter vår Messias, och på samma dag, vilken är den första dagen i veckan, samlas vi och på den förutbestämda dagen avstår vi från mat.

    (h) Justin Martyren, 135 e.Kr. (186 år innan Konstantins sabbatslag och 300 år innan det fanns någon påve) skriver: Söndag är den dag där vi alla firar nattvärden, därför att det är den första dagen, genom vilken Gud har hamrat en förändring i mörker och materia,

    skapade världen, och Jesus Kristus, vår Frälsare, uppstod från de döda på den dagen, och på den dag som kallas söndag kommer alla som bor i städerna eller på landet tillsammans på ett ställe och läser apostlarnas memoarer eller profeternas Skrifter så länge tiden tillåter det.

    I sin ”Apology” till kejsare Antonius Pius, skriver Justin Martyren: På Herrens Dag samlas alla kristna från städerna eller landet för det är vår Herres uppståndelsedag, och vi läser från apostlarna och profeterna.

    När det är gjort, håller ledaren ett tal till församlingen där han uppmanar folket att efterfölja och praktisera de saker vi har fått höra, och sedan samlas vi till bön, och efter det firar vi Herrens nattvard.

    (i) Ignatius, biskop av Antiokia, 110 e.Kr. skriver i sitt brev ”Ad Magnesios” Kap. 9: Om nu de som följde de urgamla övningarna uppnådde förnyat hopp, inte längre uppmärksammade sabbaterna (i betydelsen av olika dagar som jag har visat er), inordnade sina liv efter Herrens Dag, där också vi uppstod till liv genom Honom, för att vi må befinnas vara Jesu Kristi lärjungar, vår enda lärare.

    (j) Barnabas, en av de apostoliska fäderna, skriven i 70 e.Kr. skriver: Till slut säger Han: ‘Era nuvarande sabbater är inte godtagbara för mig. Jag ska göra en ny början på den åttonde dagen, som är en början på en ny värld,’ varför också vi håller Herrens Dag med glädje, den dagen som också Jesus uppstod från de döda.

    (k) Didache of the Apostles kap. 14:1, 70 e.Kr. (250 år innan det fanns någon officiell påve) skriver: På Herrens egen Dag ska ni samlas och bryta bröd och ge tacksägelse.

    Här kan vi tydligt se att de tidiga kristna samlades på Herrens dag, den första dagen i veckan. De följde Bibelns lära om den Första Dagen som den nya sabbaten.

    Vi kan också se att Konstantin och påven inte kunde ha påverkat vilken dag som var den förste dagen. Våra Adventistvänner lär oss att lördagen var den erkända sabbatsdagen fram till att kejsare Konstantin genom lag ändrade det år 321 e.Kr..

    Några andra av dem säger att påven ändrade den. Men den första biskopen i Rom som tog titeln Påve (pope – papa – fader) var Siricius (384-398 e.Kr.), även om Leo den Store (440 e.Kr.) var den förste påven som OFFICIELLT tog titeln. DeETTA STÄMMER DÅ ALLTSÅ INTE!

    Forts

    Gillad av 1 person

  7. Inlägg 8 Sabbaten

    Tyvärr så hade redan den julianska kalendern kommit in och efter några år så stämde inte den första dagen längre. När vi läser kyrkofädernas vittnesbörd om vilken dag som var Herrens Dag förstår vi hur snabbt vi människor vänder oss till traditioner och fastnar i religiösa mönster.

    Om sjunde dagen var en rörlig dag så var den första dagen också det. Och eftersom den judiska kalendern, som visade oss den SJUNDE DAGEN, var borta, så har det också medfört att vi inte heller vet vilken dag som är den FÖRSTA DAGEN.

    Ingen av oss kan på något sätt bevisa vilken dag som är den rätta. För att göra saken ännu svårare så infördes den gregorianska kalendern år 1753. Man behöver vara en skicklig kronolog för att räkna tillbaka till rätt veckodag genom den snårskog av kalendrar och ändringar som gjorts sen templets förstörelse.

    Vad jag jag upplever Gud vill göra är att skaka den SJÄLVSÄKRA, SJÄLVKLARA, CEMENTERADE föreställningen om att vissa dagar är viktigare än andra.

    Och då särskilt för att få fram söndagsfolkets och sabbaterianernas felaktiga förutsättning för frälsning – ”Vi är de sanna kristna, för vi firar på rätt dag”.

    Vi lever i en sådan tid där vi MÅSTE söka oss närmare vinstocken – Kristus. Vi lever i en tid där vi behöver LÅTA oss fostras av Fadern (Hebr. 12:5-11), så vi kan bestå inför Människosonen när han kommer i sin Faders härlighet (Luk. 21:36).

    Vi behöver låta Kristus vara centrum för ALLT; för vår frälsning, för vår framtid, för vårt liv, även för vår vila, och låta Kristus vara orsaken varför vi kallar oss kristna. Vi kan inte låta en veckodag avgöra vem som tillhör Herren och vem som inte gör det.

    Däremot blir det laggärningar att PÅTVINGA någon hålla sabbatsdagen på en fast dag, och den som lever efter lagen ska fördömas efter lagen (Rom. 2:12). Det enda som ger säkerhet är tron på Kristi offer.

    Paulus undervisar om budorden i Rom. 13: Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. DESSA BUD:

    Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse. Rom 13:8-10

    Så, Guds tio budord är lagen/Torah i komprimerad form och beskriver Guds vilja för oss, och samtidigt beskriver de Guds karaktär och avslöjar oss som syndare.

    Men vad säger då Paulus om detta med vilken dag vi håller för helig?

    Den ene gör skillnad mellan dag och dag. Den andre anser att alla dagar är lika. Låt var och en vara fullt övertygad i sitt eget sinne. Rom. 14:5

    Forts

    Gillad av 1 person

  8. Inlägg 9 Sabbaten

    – Och varför ska vi då behöva mötas som församling?

    Vi möts därför att vi vill prisa och upphöja Herren, vi vill umgås med syskonen och ta del av Andens välsignelser och nådegåvorna som är tänkt att flöda genom kroppen.

    Vi möts för att få undervisning, bekräftelse av Anden, stöd av syskonen, tillrättavisning, bestraffning (om det behövs), upprättelse och för att vara en hjälp för vår näste. DETTA är Guds vilja med oss: Älska din nästa som dig själv, för då uppfyller du lagens krav.

    Att söndagen har blivit vår sabbat var för att Jesus uppstod på just den första dagen, och just det året Jesus gav sitt liv på korset inföll FÖRBEREDELSEDAGEN på fredag den fjortonde, och VILODAGEN på lördag den femtonde, och FÖRSTA DAGEN på söndag den sextonde Nisan.

    Söndagen har sen blivit de kristnas dag eftersom vi nu inte längre med säkerhet kan veta vilken den första dagen verkligen är. Se vår frihet här. Man kan samlas alla dagar, vilken dag som helst, men hur underbart är det inte att avsätta en särskilt dag där alla kan komma tillsammans.

    Så, jag är inte emot vår söndag, inte heller emot lördag, men jag är emot LAGISKHET som BINDER människor i traditioner och fruktan för att göra nåt ont genom att fira på fel dag. Jag vill rycka undan lögnens fötter, ta Guds folk ut i frihet.

    Det är bundenheten jag vill åt och det RENA SAMVETET jag vill ha fram.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar