NuBibeln

Jag nåddes av denna information angående NuBibeln. Vilket kändes viktigt att föra vidare. Jag ger först infon som nådde mig och ger sen mina kommentarer därtill.

Inlägg 1 NuBibeln

Sverige har berikats med många översättningar. Om det gäller 1917, Hedegårds översättning, Folkbibeln eller Bibel 2000 så vet vi vilka som står bakom översättningen och vilken teologi som präglat dessa översättningar.

Samma sak gäller även Nya Världens översättning som vi vet ges ut av Jehovas Vittnen. Det är mycket bra för bibelläsaren när man vet vem/vilka som står bakom översättningen och då vet man också vad man kan förvänta sig av denna bibelöversättning.

Men när det gäller nuBibeln så avviker denna översättning från ovanstående goda principer. När man tittar på översättningen så får vi veta att det är Biblia, tidigare Internationella Bibelsällskapet, som är ansvariga för översättningen.

Biblia har tidigare även gett ut New International Version och Levande Bibeln. NuBibeln är tryckt och utgiven av Sjöbergs förlag med tillstånd från Biblia.

Alla förväntar sig en evangeliskt kristen översättning. Men är översättningen evangelisk? Huvudansvarig för NuBibeln är en sjundedagsadventist Aila Annala.

På grund av sina språkliga meriter när det gäller hebreiska och grekiska fick hon uppdraget att vara huvudansvarig för nuBibeln av Biblia. Vem är då Aila Annala?

När hon fick uppdraget var hon inte en sjundedagsadventist, men under arbetets gång gick hon och hennes man in i Adventskyrkan i Kalmar och från församlingsblad från den kyrkan 2011 kan man se att hennes man, Vesa Annala hade blivit deras pastor och att Aila var aktiv där.

NuBibeln blev klar 2017. Det är således uppenbart att hon var sjundedagsadventist under flera av de år som översättningsarbetet av nuBibeln pågick. När man granskar nuBibeln så är det lätt att konstatera att den adventistiska teologin har påverkat nuBibeln.

Forts NuBibeln

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till NuBibeln

  1. Inlägg 2 NuBibeln

    1. Jesus låg helt avsomnad i graven i tre dygn

    Den allvarligaste villoläraran är att Aila precis som många andra sjundedagsadventister tror att Jesus låg helt avsomnad i graven i tre dygn.

    Den som vill veta mer om Aila Annalas teologi kan skaffa hennes bok ”Om en bibelöversättares lärdomar, upptäckter och dilemman”, som finns i den kristna bokhandeln. Boken var tidigare publicerad under samma namn på Internet på Ailas mans hemsida, Vesa Annala.

    Citaten kommer från publikationen som tidigare fanns på Internet: ”För det tredje gick inte ens Jesus själv till paradiset direkt efter sin död. Han begravdes, och enligt egen utsago skulle han ligga i graven och uppstå på tredje dagen… Alltså gick varken Jesus eller rövaren till paradiset den dag de korsfästes.”

    Detta falska påstående att Jesus låg avsomnad i graven blir flera gånger motbevisat i Skriften där det tydligt framgår att ”Ordet var Gud och att Ordet blev kött”.

    Om man påstår att Jesus låg avsomnad i graven tills han uppstod så förnekar man samtidigt det faktum att Gud uppenbarades i kött. Detta är ju en grundfråga för den kristna tron.

    De som inte vill tro att Gud uppenbarades i kött, brukar betraktas som villolärare. Denna adventistiska doktrin har påverkat översättningen i 1 Petr. 3:18-19, citat nuBibeln från https://www.biblegateway.com:

    ”Kristus själv led ju för synderna, en gång för alla. En rättfärdig dog för de orättfärdiga, för att föra oss till Gud. Hans kropp blev dödad, men i Anden blev han levande igen, i vilken han också hade kunnat gå och predika för andarna i fångenskap.”

    Översättningen säger att Jesus blev ”levande igen” och att (Jesus) ”hade kunnat gå”. Men enligt Aila så gick inte Jesus och predikade för andarna i fångenskap, eftersom han enligt Aila låg avsomnad i graven i tre dagar!

    I noten i nuBibeln anges den troligaste tolkningen av dessa verser i Petrus brev, citat: ”Mer troligt tycks vara att det är levande människor på Noas tid som åsyftas och att Kristus Ande också på den tiden var verksam i förkunnelsen genom Noa till hans samtida.”

    Denna tolkning av bibeltexten hjälper inte bibelläsaren att förstå textens innebörd utan istället tolkas texten på ett felaktigt sätt till stöd för adventistisk teologi.

    Det finns likheter mellan sjundedagsadventister och Jehovas Vittnen i synen på döden, dödsriket och helvetet. Enligt deras uppfattning ligger alla döda i graven avsomnade. Det finns ingen aktivitet i dödsriket.

    Det finns inget evigt helvete utan alla som inte kommer till himlen kommer att brinna upp. Likheten beror på att grundaren till Jehovas Vitten, Charles Russel, har en bakgrund inom adventiströrelsen.

    Forts NuBibeln

    Gilla

  2. Inlägg 3 NuBibeln

    2. Rövaren på korset

    För många är det bekant att Jehovas Vittnen har omformulerat versen i Luk. 23:43 om rövaren på korset i sin översättning för att det ska stämma med deras lära. I nuBibeln står det:

    Jesus svarade: ”Sannerligen säger jag dig att du idag ska vara med mig i paradiset.” I fotnoten till denna vers står det följande i nuBibeln:

    ”Detta är den vanligaste tolkningen att Jesus lovade honom att han redan idag skulle vara med honom i paradiset. Ordföljden i grekiskan är dock fri och tillåter en annan tolkning (också med tanke på att några skiljetecken inte fanns i texten förrän på 1 200-1 500-talet):

    Jag säger dig idag att du ska…” I sin bok är Aila ännu tydligare angående vilken formulering det borde vara: citat: ”…kan versen lika gärna översättas:

    ”Sannerligen säger jag dig idag att du ska vara med mig i paradiset.” Det skulle passa mycket bättre in i sammanhanget både teologiskt och också rent historiskt. Slut citat.

    Det framgår tydligt att Ailas uppfattning är den samma som Jehovas Vittnen att Jesus säger något till rövaren idag, istället för att Jesus redan samma dag skulle vara med rövaren i paradiset. Men här fick uppenbarligen inte Aila den formulering som hon helst föredrog, men har fått med den i fotnoten istället.

    Forts NuBibeln

    Gilla

  3. Inlägg 4 NuBibeln

    3. Den rike mannen och Lasaros

    I sin skrift, Om en bibelöversättares lärdomar, upptäckter och dilemman, står det följande:

    ”Liknelsen om den rike mannen och Lasaros i Luk. 16 är en mycket svårtolkad och ofta missuppfattad liknelse. Vi vet inte heller varför Jesus valde att använda sig av en berättelse som faktiskt var känd i lite olika versioner och utan namngivna personer långt före hans tid, bl.a. i Egypten,”

    vidare: ”Bibelns entydiga vittnesbörd är att de döda uppstår först vid Jesus återkomst och de rättfärdiga kommer till himlen först då. Se t.ex. Joh. 6:40, 44, 54; 1 Thess. 4:16.

    Alltså ligger de döda i sina gravar, de som trott på Gud likväl som de som inte trott på honom. Redan detta gör det omöjligt att ta berättelsen om den rike mannen och Lasaros bokstavligt.”

    vidare: ”För Jesus var huvudpoängen att rikedom inte alls behövde vara någon välsignelse som fariseerna gärna såg att den var. Den var ingen garanti för Guds välbehag och någon räddning,”

    I nuBibeln och i Ailas bok missleds läsaren genom att berättelsen om den rike mannen och Lasaros kallas för en liknelse, trots att det inte någonstans i bibeltexten står att det är en liknelse.

    Aila försöker bortförklara att det finns ett dödsrike där människor plågas genom att kalla det för en liknelse och att huvudpoängen är citat: ”att rikedom inte alls behövde vara någon välsignelse”.

    Ailas syn på dödsriket/underjorden har med största sannolikhet påverkat flera ställen i nuBibeln t. ex. i Jona 2:7, Hes. 31:14, 31:18, 32:18. Även många fotnoter speglar hennes adventistiska doktriner såsom t. ex. Ps. 88:11, Jes. 14:9.

    4. Tungotal och nådegåvor

    Aila är i sin bok mycket tveksam till nådegåvor och andens dop. Hon menar att alla får den heliga Anden genom dopet, samt att ”några specifika upplevelser utlovas inte.”

    Hon är emot uttrycket ”tungotal och att tala i tungor” och i nuBibeln översätts det grekiska ordet med olika/andra språk, utom i Apg. 2:3 där det står i Folkbibeln ”tungor som av eld visade sig för dem” där nuBibeln har tagit bort tungor i sin översättning, citat nuBibeln:

    ”Sedan såg de något som såg ut som eldslågor och de delade på sig och stannade över var och en av dem.” Det är ett allvarligt fel i en översättning om man väljer att ta bort ord, i detta fall tungor, som inte stämmer med den teologi man har.

    Har denna översättning tagit bort fler ord för att det ska stämma med den uppfattning man har? Aila säger vidare i sin bok att ”vissa nådegåvor är tidsbegränsade även gåvor att hela och bota”, dvs. de upphörde efter en viss tid. Men vad ska då alla de säga som blivit helade från sina sjukdomar i vår tid?

    Forts NuBibeln

    Gilla

  4. Inlägg 5 NuBibeln

    5. Israel

    En numera avliden broder skrev via mail till Aila våren 2019 för att fråga hur hon ser på Israel. Hon svarade följande:

    ”Jag kan inte heller finna någonting över huvud taget som skulle tyda på att det geografiska Israel (som inte ens är ett kungarike som i gamla förbundet) har någon specifik betydelse i det nya förbundet.”

    vidare: ”Att en del judar återvänder till Israel behöver inte vara något som helst tidstecken,”

    vidare: ”Dessutom kan man undra om ett så krigiskt land som Israel är idag verkligen skulle kunna vara något som ligger i Guds plan, han som är fredens och fridens Gud, med Jesus som fridsfurste.”

    Det framgår tydligt av denna mailkonversation att Aila inte ser att Israel har någon specifik betydelse i det nya förbundet. Denna syn på Israel är också vanlig bland många adventister.

    Den fråga man kan ställa sig är: Har Ailas syn på Israel och judarnas återvändande till sitt land, påverkat översättningen i nuBibeln? I Lukas, 21:23-24 står det följande:

    Folkbibeln 2015: Ve dem som väntar barn eller ammar under de dagarna, för landet ska drabbas av stor nöd och vredesdomen ska nå detta folk. De ska falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk, och Jerusalem ska trampas av hedningar tills hedningarnas tider är fullbordade.

    nuBibeln: Ve dem som är gravida eller ammar när den tiden kommer! Det ska bli stor nöd i landet och vrede ska drabba folket. Många ska brutalt dödas med svärd och föras bort som fångar till alla de andra folken. Jerusalem ska trampas av främmande folk, tills deras tider är fullbordade.

    Här har nuBibeln valt formuleringen: ”folket” istället för ”detta folk” vilket blir mer otydligt. Sedan står det i vers 24 hedningarna i Folkbibeln och i de flesta svenska och engelska översättningarna.

    När det står hedningarna så betyder det alla andra folk utom judarna, men här har nuBibeln valt uttrycket ”främmande folk” och därmed så kan man inte se det profetiska tidstecknet om judarna och hedningarna i denna vers. Om det finns bibelställen som påverkats av Ailas syn på Israel har jag inte haft möjlighet att kontrollera.

    Det stora problemet med nuBibeln är att många som köper den tror att man köper en översättning gjord av evangeliskt kristna eftersom Biblia, tidigare Internationella Bibelsällskapet, står bakom översättningen.

    Detta faktum gör mig upprörd att Guds Ord, den Heliga Skrift, kan köpas i den evangeliska bokhandeln i tron att det är en grundtexttrogen översättning.

    Man tror att man köper en bibelöversättning som gjorts av evangeliskt kristna men i verkligheten är den huvudansvariga en sjundedagsadventist med flera grundläggande villoläror. Jag vill därför väcka och varna så många jag kan.

    Slut på den hälsning som nådde mig

    Gilla

  5. HaFo kommentarer

    HaFo kommentar 1

    Aila som gjort översättningen till NuBibeln menar att alla får den heliga Anden genom dopet. Men det är inte vad Bibeln lär utan den säger: ”Då ni nu har kommit till tro så har ni som gåva undfått den utlovade Helige Ande”. Ef. 1: 13

    Angående dopet: https://hafosfunderingar.wordpress.com/2018/07/13/det-finns-bara-ett-dop-i-bibeln-de-troendes-dop/

    Aila säger vidare: ”Bibelns entydiga vittnesbörd är att de döda uppstår först vid Jesus återkomst och de rättfärdiga kommer till himlen först då.”

    Här framför hon en blandning av lögn och sanning. De döda som uppstår vid Jesu återkomst är de som hör Honom till. De får då sina uppståndelsekroppar för att så ”regera med Kristus för Tusen år”. De ska aldrig till himlen utan ska efter Tusenårsriket gå in i en ”Ny Himmel och en Ny Jord.

    De icke på Jesus troende får sina uppståndelsekroppar först efter Tusenårsriket för att då dömas efter sina gärningar och så förpassas till samma destination som satan, antikrist och den falske profeten.

    Vad sker efter döden

    ANTIKRIST FALSKE PROFETEN SKÖKAN TEMPLEN

    SKILLNADEN TUSENÅRSRIKET NYA HIMLEN OCH DEN NYA JORDEN

    DEN NYA HIMLEN OCH DEN NYA JORDEN

    Se även vad Uppenbarelseboken visar på:

    https://tre-skrivare.se/hf/vilken-vedermoda.html

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  6. HaFo kommentar 2

    Aila som gjort översättningen till NuBibeln menar att vad Jesus säger i Luk. 16 skulle vara en liknelse. Det står inte att det är en liknelse. Utan det är en verklig beskrivning av Jesus om mellantillståndet av den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen.

    Där framgår att det finns ett medvetet, varande tillstånd, fastän det ju då inte sitter i den livlösa kroppen, som är frånskild människans livsande. som gjort henne till en levande varelse av själ och kropp. Det står att kroppen är utan ande död. Livsanden lämnade i det kroppsliga dödsögonblicket kroppen som är verkligen frånskild livet och död.

    Identiteten och personligheten är inte fixerad enbart till någondera ”komponent” eller ”element” av människan utan ”insprängd” i helheten, men ändock på något sätt bestående och vid medvetet och varande tillstånd vid den kroppsliga dödens inträde och frånskiljandet från livsfunktionerna i kroppen.

    Detta genom att, som det står, att Gud kan ”åtskilja själ ande märg och ben”, och vid kroppens död kan Han bevara människans identitet vid den kroppsliga döden i en medveten, varande existens i väntan på den kroppsliga uppståndelsen och detta precis på det sätt Jesus beskriver det.

    Detta tillstånd mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen beskrivs som ett medvetet varande tillstånd, men uttryckligen varnas för kontakt över gränsen mellan de båda tillstånden av tid och rum på grund av dess olika slag.

    Istället finns där en ”mellanzon” som då aktiveras av onda andars spel. Där i mellantillståndet uttrycks en aktivitet, inför Gud i Kristi närhet, av de kroppsligt avsomnade heliga i Paradiset. Men inte att de är inbegripna i skeendet i den jordiska, kroppsliga tiden och rummet.

    De har i denna väntan på uppståndelsen ingen inblandning i skeendet på den andra sidan den kroppsliga gränsen i tid och rum. De troende är genom Guds Ande förbundna med alla troende, men kan inte ha kommunikation och gemenskap med varandra över den fysiska, materiella kroppsliga gränsen!

    Nog finns det en form av tid och rum även bortom den kroppsliga tiden och rummet. Eljest skulle, likaväl som allt redan skett, aldrig någonting, någonsin överhuvudtaget ha skett. Allt skulle bara vara en illusion.

    När tiden var inne sände Gud sin Son. Även i den form av tid och rum som finns bortom vårt kroppsliga tid och rum, framgår det att Gud fastställt tider och stunder och skeenden med en form av förr, nu och framtid även i den osynliga världen. Men det ligger på ett plan som vi inte kan omfatta och se in i så länge vi är i den kroppsligt begränsade tiden och rummet.

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  7. HaFo kommentar 3

    I 1 Petr 3:18-20 finns ett viktigt budskap om hur Jesus vid offret av Kristi persons kropp och blod inte upphör att existera:

    1917: ”Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade..” 1981: ”Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…” Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap”

    Det står här att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten. I den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är död med den döda kroppen.

    Nej, som kontrast till kroppens död står det att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet – ”som var hos Gud och som var Gud som vart kött”) genom Anden.

    Jesus är inte bara en skapad människa som blivit smord till att utföra Guds verk. Han är född av Gud i dess egentliga mening: av samma väsen. Han är Gud. Som inte bara blev människa utan ”Guds fullhet lekamligen…Kristus kommen i köttet”. Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

    En del menar då att eftersom det står som i FolkBibeln: ”men levandegjord genom Anden”, så måste Han ha varit andligt död och skild från Guds gemenskap. Men Jesus var från evighet som Guds Son ”levandegjord genom Anden” och sann Gud.

    Nu hade Han som sann människa ”fötts i syndigt kötts gestalt” i arvet från Maria men ”fördömt synden i köttet” i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. Som sann människa har Han en egen livsande med en människas själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner.

    Vid den kroppsliga döden så överlämnar han sin livsande/liv som människa i Faderns händer. Människans livsande/själ upphör inte vid den kroppsliga döden att existera utan för människor som kroppsligen dör ”återvänder anden till Gud” för att vänta i ”Abrahams sköte” på kroppens uppståndelse.

    Men här förelåg nu en helt unik situation där Jesu livsande/själ inte går till Abrahams sköte i väntan på kroppens uppståndelse. Den kroppsliga uppståndelsen fanns ju inte än förrän Jesus kroppsligen uppstår.

    Så Jesus gick alltså med kroppen livlös i graven och ”predikade ett budskap för andarna i fängelset.” Men i vilket tillstånd? Jo, dels i gemenskapen med Gud från Evighet som Andligt levande.

    Men också som människa förenad med Gud levandegjord av Anden i deras gemenskap redan när Jesus kom som ”Ordet som var hos Gud och som var Gud och som vart kött” Joh. 1: 1 – 4. Det är vad detta Ord vill säga oss att Jesus hela tiden är FÖRENAD MED GUD även om kroppen ligger livlös i graven.

    Inte så att Han var skild från Guds gemenskap och behövde pånyttfödelse och på så sätt blev ”levandegjord i anden” utan att Han hela tiden är ”levandegjord i anden” alltså är förenad med Gud igenom hela skeendet.

    Var är Kristi person om Han är andligt levande ”levandegjord genom Anden (Gud och människa förenade)? Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade Evangelium.

    Han gick som segerherre ner och förkunnade om betydelsen av vad som just skett på korset. Nämligen att Han i sin person nu försonat/förenat Gud och människa och burit fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

    Jesus ger ett budskap om att de som dött i tron på löftet om Jesus nu får veta att de har en evighet i Guds gemenskap att se fram emot och att de som dött i otro på löftet om Jesus har en evighet att vänta utanför Guds gemenskap i all evighet.

    Vad som skiljer Jesu Gudom ifrån försoningen är ett åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person. Här i tiden kan inte Kristi person skiljas från Kristi kropp. Då är Han inte längre Kristi person, eftersom personligheten här i tiden är allt vad personen är till kropp och själ.

    Men när offret av Kristi kropp och blod ges och kroppen frånskiljs livet. ”Till kroppen dödad” (kroppen vore inte verkligen offrad, frånskild livet och död om den inte helt skilts från allt upphörande av liv), så upphör inte Kristi person fördenskull att finnas till och skiljas från Guds gemenskap.

    Kristi person är i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss. Eljest hade både Guds person och Kristi person upphört att finnas vid Kristi kroppsliga död.

    Om Jesus skildes från Gud och var synd till sin natur. Eller om han vore en vanlig smord människa med ett speciellt uppdrag. Då har vi ingen frälsning utan offret vore en från Gud skild människas orena kött och blod eller smord men likväl endast människa.

    Det är en antikristlig tro på vem Jesus är och har gjort. Det är lika vilset som någonsin även JV antikristliga tro. Bara från lite olika synvinklar och uttryckssätt. Men med samma slutkonsekvens att Jesus inte är Gud och inte är människa och Gud förenade. Då finns inget ”Jesu Kristi Guds Sons blod som renar från all synd” inför Gud.

    Det är den egentliga slutsatsen som måste dras av Ailas, som gjort översättningen till NuBibeln, utsaga kring 1 Petr 3:18-20

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  8. HaFo kommentar 4

    Adventisterna tycks mena att de enbart är en själ som upphör att existera när de dör och så blir levande igen vid uppståndelsen. Men jag är en hel människa med som det står ”evigheten lagd” i mitt hjärta. Jag har en livsande som gör mig till en levande varelse med själsliga förmögenheter och en rörelseapparat – kroppen.

    När jag kroppsligen dör så upphör därmed inte min existens utan livsanden återvänder till Gud står det. Men var befinner jag då mig? Jo lägger man det samman med Jesu beskrivning, som inte alls är en liknelse utan en verklighetsbeskrivning, så befinner jag mig som troende i ”Abrahams sköte”/Paradiset i väntan på kroppens uppståndelse.

    Där har jag enligt Jesu beskrivning fortfarande själsliga förmögenheter. Människan är i ett medvetet varande tillstånd i väntan på kroppens uppståndelse i det tillstånd i Jesu närhet för den troende och på det sätt Jesus beskriver det.

    Han beskriver tillståndet både för den icke – troende och för den troende med själsliga förmögenheter: ”I Hades där han plågades, lyfte han sin blick och fick se Abraham långt borta och Lasarus hos honom.

    Då ropade han: Fader Abraham! Förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa sin fingertopp i vatten och svalka min tunga, för jag plågas i den här elden.

    Men Abraham svarade: Mitt barn, kom ihåg att du fick ut ditt goda medan du levde, och Lasarus fick ut det onda. Nu får han tröst här, medan du får plåga.

    Och dessutom är det satt en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte ska kunna det, och inte heller kommer någon därifrån över till oss.

    Mannen sade: Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus. Jag har fem bröder, och han måste varna dem så att inte de också kommer hit till plågans plats.

    Men Abraham sade: De har Mose och profeterna. De ska lyssna till dem. Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.

    Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, så låter de sig inte övertygas ens om någon uppstår från de döda.”

    De som har dött i tron har i Paradiset/Abrahams sköte en försmak av den himmelska saligheten. Därför talar Paulus om tillvaron i Paradiset som ett varande ”hos Kristus”. ”Jag har en längtan att bryta upp och vara hos Kristus”. Fil.1:23

    I Upp. 7: 13 – 15 står det att den troende martyrerna från Vedermödan i Paradiset betjänar Gud dag och natt i hans tempel: ”Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?” Jag svarade: ‘Min herre, du vet det.’

    Då sade han till mig: ‘Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem.”

    Detta ställe måste syfta på Paradiset i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, eftersom Jesus kommer tillbaka först i Uppenbarelseboken 19 och människans uppståndelse således ännu inte skett.

    1 Tess 4:17 säger att den som dör går till Herren: ”Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren.” Och Paulus önskar bryta upp och vara med Herren (Fil 1:23),

    men ändå är man inte framme vid fullkomningen. Det sker dels efter den kroppsliga uppståndelsen när Jesus upprättar Tusenårsriket och då vi efter Tusenårsriket är framme vid ingången till den Nya Himlen och den Nya Jorden. Upp.21: 1 – 7.

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  9. HaFo kommentar 5

    Vid den kroppsliga döden har alltså inte de sanna kristna nått fulländningen – den slutliga himlen, Alla kroppsligt avsomnade rättfärdiga (som dött i tron på och umgängelsen med Kristus) är i Paradiset i en ofullkomnad väntan på kroppens uppståndelse. En väntan på sina uppståndelsekroppar vid Jesu ankomst för att upprätta Tusenårsriket.

    Paradiset är inte den slutliga himlen för evigt. Den eviga Himlen, som de heliga ska besitta, sedan de har fått sina uppståndelsekroppar, beskrivs i de sista kap. av Upp. och ska inte sammanblandas med det nuvarande Paradiset, som de rättfärdiga tar i besittning fram till uppståndelsen.

    Vi behöver se Jesu undervisning om mellantillståndet mellan kroppens död och kroppens uppståndelse och att det finns en skillnad på var människans identitet är belägen i den här tiden (hela människan) och i mellantillståndet (hela människan frånskild kroppen) mellan kroppens död och kroppens uppståndelse.

    Vi behöver se att Gud ”lagt evigheten i människans hjärta” och gjort henne till en evighetsvarelse och kan ”åtskilja själ ande märg och ben”, så att personligheten inte är oupplösligt bunden vid kroppen,

    utan kan åtskiljas från kroppen och Gud bevarar identiteten, personligheten i den här tiden, från att vara hela människan inklusive kroppen, till ett bevarande av personligheten i mellanståndet av väntan på kroppens uppståndelse.

    Personligheten är åtskild från den verkligt döda kroppen, som är åtskild från all form av liv i kroppen, i en väntan på därför avsedd plats i dödsrikets två avdelningar för senare återförening med kroppen i den kroppsliga uppståndelsen, då när kroppen får igen sina livsfunktioner.

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  10. HaFo kommentar 6

    Enligt Jesu beskrivning synes ”pinorummet” i hades vara den nuvarande boningen för de kroppsligt döda, icke – troende, orättfärdiga. Det slutliga helvetet skiljs klart i Bibeln från de ogudaktigas nuvarande boning i mellantillståndet av den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen. Gehenna eller eldsjön synes beteckna ett kommande slutligt evigt helvete efter en kroppslig uppståndelse och dom.

    Enligt Jesu beskrivning, så precis som det finns ett nuvarande Paradis för de rättfärdiga, tills de erhåller sin uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år” och därefter en ny Himmel och Ny Jord att ingå i, så finns det en nuvarande boning för de orättfärdiga att taga i besittning, tills de får sina uppståndelsekroppar och en dom efter sina gärningar för att så förpassas till eldsjön.

    De ska inte förbli i det nuvarande hades för att tillbringa evigheten i ett okroppsligt tillstånd. De ska erhålla uppståndelsekroppar som är anpassade för att tillbringa evigheten i det slutliga helvetet som beskrivs lika evigt med samma ord som att Gud är evig.

    Väntan i medveten varande existens mellan kroppens död och kroppens uppståndelse är för den troende en väntan i ofullkomnat tillstånd, men i Guds närhet. Vid den kroppsliga uppståndelsen blir åter identiteten och personligheten sammankopplat med helheten av allt vad människan är inklusive kroppen, med en förvandling av hela människan.

    Den kroppsliga uppståndelsen innebär för den troende, som redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt levande (lever i gemenskap med Gud) en förvandling av hela människan inklusive kroppen till en förhärligad/förverkligad människa av odödlighet och evigt liv i Guds gemenskap.

    För den icke – troende innebär det en uppståndelse, där hon redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt död (skild från Gudsgemenskapen), där hon med kropp och själ kastas i den ”brinnande sjön” av evigt varande tillstånd. Det är inte bara ”den brinnande sjön” som är evig. De som förpassas dit säges existera av samma eviga ord som att Gud är evig.

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  11. HaFo kommentar 7

    Adventisterna som alltså färgat översättningen av NuBibeln lär, att de som går förlorade förintas så att det inte finns något evigt lidande vid det eviga frånskiljandet från Guds gemenskap.

    Men ”plågas dag och natt i evigheters evighet”, är precis vad det står för – ”evigheternas evighet” med samma ord av evighet som det gäller när det talas om Guds evighet.

    Eon, ”aiånion” har växlande betydelse och måste bestämmas vid varje tillfälle: Exempel: Joh 3:16 “οὕτω γὰρ ἡγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν α ἰ ώ ν ι ο ν.

    Eon, ”aiånion” är här “Lika med evigt liv.” Inte tidsåldrigt liv.

    Men då tvärtom, för de som inte hör Gud till blir då tillsammans med döden och helvetet kastade i eldsjön!! ”Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön…Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.”

    Detta är alltså av samma ord av evighet Eon, ”aiånion” som evigt är i evigt liv. Som alltså inte handlade om tidsåldrigt precis som det inte gäller för dem som blivit räddade.

    ”Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet”, handlar således inte här om ”tidsåldrigt” utan evigt av aldrig slut eller förändring.

    De som företräder läran om allas frälsning, eller de som företräder att de som går förlorade förintas, hävdar att hebreiska ”ålam” inte beskriver något som aldrig upphör. Man menar alltså helt felaktigt att dessa Bibelställen talar om en begränsad tidsålder och inte om en aldrig upphörande evighet i ordets rätta betydelse.

    Att det finns en evig tillvaro utanför Guds gemenskap för de som går förlorade förvanskas alltmer. Jag har bemött det här:

    Vad innebär det att Gud ska bli allt i alla

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  12. HaFo kommentar 8

    Död i Bibeln betyder åtskillnad. Andlig död i Bibeln är åtskillnad från Gud. ”Det är era synder som skiljer er och er Gud åt” och det säges om människan att hon ”är andligt död i överträdelser och synder”. Andlig död är alltså åtskillnad från Gud och den livgivande gemenskapen med Honom genom Guds Ande.

    En människa kan alltså vara andligt död (skild från gemenskapen med Gud) och ändå kroppsligen leva genom den egna människans livsande Gud inblåste i människan som gör henne till en levande varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner.

    En människa kan efter Kristi försoning redan i den här tiden bli andligt levande (få sin Gudsrelation återupprättad) och genom Guds Ande bli delaktig av Gudomlig natur och i sin kroppsliga död fortfarande leva i Guds gemenskap.

    Människan blir inte andligt död igen vid sin kroppsliga död om hon här i tiden är beseglad med Guds Ande så att hon behöver åter igen bli född till andligt liv i en återupprepad andlig pånyttfödelse (gemenskap med Gud) i sin kroppsliga uppståndelse.

    Hon är genom lieringen med Gud redan andligt levande (förenad med Gud) och garanteras därmed, att i den kroppsliga uppståndelsen ernå ett förhärligande av allt det människan är av kropp och själ, en förvandling till Hans likhet av sin natur till både andlig och kroppslig odödlighet som passa in i den eviga gemenskapen med Gud

    En människa som inte i den här tiden upplever den andliga nyfödelsen (återupprättad Gudsrelation) är andligt död (skild ifrån Gudsgemenskapen) redan före sin kroppsliga död. Det är inte den kroppsliga döden som blir hennes andliga död. Den var för handen redan innan den kroppsliga döden inträdde. Hon förblir för evigt andligt död (skild ifrån Gudsgemenskapen) även vid den kroppsliga uppståndelsen.

    Andlig död och kroppslig död går alltså inte att göra till identiska företeelser av åtskillnad och död. Den andliga döden är en åtskillnad från det Gudomliga livet och livsgemenskapen med Gud.

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  13. HaFo kommentar 9

    Jag hade inte förstått vilken betydelse det har hur man ser på dessa spörsmål, förrän jag lade Kristi person, Hans död och uppståndelse ner i lärokonstruktionen från Adventisterna och Jehovas Vittnen av att själen, personligheten, människan upphör att existera vid den kroppsliga döden.

    Då insåg jag att i den läran upphör Kristi persons existens vid Kristi kropps död ( = andlig död) och Kristi person åter blir till liv vid Kristi kropps uppståndelse ( = en andlig nyfödelse). Därmed visste jag att denna lära är falsk.

    Vi behöver skilja på vad på vad andlig död är (åtskillnad från Gud) och vad kroppslig död är (kroppens skiljande från dess livsfunktioner) och inte göra dessa åtskillnader och död som identiska företeelser.

    De som förespråkar själens upphörande vid den kroppsliga döden inser kanske inte att de slutligen hamnar i ”Själens, personlighetens upphörande vid den kroppsliga döden – JDS – läran” – annihilismen.

    Kortfattat kan lärokonstruktionen i en konsekvens sammanfattas enligt följande: Människan har inte en odödlig själ. Själen, personligheten, identiteten är fixerad vid kroppen på ett oupplösligt sätt, så att vid kroppens frånskiljande från jordelivet,

    så finns inget verkligt, egentligt mellantillstånd av medvetande och existerande mellan kroppens död och kroppens uppståndelse, utan kropp och själ är i och med den kroppsliga döden icke medvetande.

    Jesus dör på korset och väcks åter till liv i uppståndelsen. Kristus var verkligen död. Jesus i sin död är helt igenom frånskild livet och inte medvetande, aktiv eller existerande som vare sig Gud, Gudamänniska ( Jesus Kristus) eller människa, utan helt igenom död = icke existerande, mellan kroppens död och kroppens uppståndelse.

    Jesu kroppsliga uppståndelse är en pånyttfödelse – gjord levande av Anden igen – av Jesu Kristi person, så att Kristi person som var helt igenom död, åter blivit Kristi person, när Anden väcker Honom till liv.

    Efter uppståndelsen och domen utplånas den icke – troende människans själ och personlighet och hela människan upphör att finnas till, när kroppen helt har utplånas i den brinnande sjön.

    I denna lära förläggs personligheten och identiteten vid kroppen på ett sådant oupplösligt sätt, att vid kroppens död upphör medvetande och varande existens fram till uppståndelsen och själen upphör att i praktiken existera mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen.

    Vid den kroppsliga dödens inträde upphör därför i praktiken allt medvetande och är i praktiken ett totalt icke – varande fram till uppståndelsen. Det finns ingen själens odödlighet, utan odödligheten är en gåva enbart till de troende.

    Det kopplas samman med att straffet inte är av evighetskaraktär. Den eviga röken som omtalas är enbart elden som aldrig upphör, men kropparna brinner upp och därmed allt av själen, personligheten och identiteten, eftersom den var oupplösligt knuten till kroppen. Den icke – troende utplånas således efter det att hon uppstått och fått sitt straff vid domen.

    I denna lära görs även en koppling till tanken, att människans egen livsande som Gud inblåste och som gör henne till en levande varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner, skulle vara Guds Ande som inblåstes och går tillbaka till Gud vid den kroppsliga döden.

    Då blir konsekvensen när man för över det på Jesu död och uppståndelse, att det är människan Jesus som dör medan det Gudomliga, Guds Ande som då var Jesu enda verkliga och Gudomliga identitet, går tillbaka till Gud. Även då är Kristi person (enheten av Gud och människa) upplöst och Jesus är inte Kristi person längre.

    Där slutar läran om att människan inte har en odödlig själ likt det lärosystem som Aila företräder och som starkt färgat översättningen av NuBibeln med villfarelse!

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  14. HaFo kommentar 10

    Jesu Kristi person är Gud och människa förenade. Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt. Det är Jesu Kristi persons kropp och blod som är offret, medan Kristi person fortfarande är i livgivande gemenskap med Gud. Det är också då som Han tillsammans med Gud går och ”predikar ett budskap”.

    1 Petr 3:18-20: ”Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden. I Anden gick han bort och utropade ett budskap…”

    Men det måste av sjundedagsadventister förvanskas för att deras falska lära ska kunna gå få att stämma. Beklämmande att det nu också ska leda till en helt falsk Bibelöversättning färgad av sjundedagsadventisternas falska läror.

    De har också i arvet från Ellen G. White en falsk lära kring domen. När inte Jesus som White förutsagt kom vid hennes angivelse så hittade hon på att Jesus då började en ”undersökande dom” då. Jag nöjer mig här med att visa på Bibelns lära kring domen

    1. De troende frikända i domen beträffande de eviga straffen Joh. 5: 24: ”Jag säger er sanningen: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. HAN DRABBAS INTE AV DOMEN, utan har gått över från döden till livet.”

    Det finns alltså ingen fördömelsedom för den troende Rom. 8: 1: ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus.”

    2. Kristi domstol Men den troende ställs inför Kristi domstol när Han kommer tillbaka och upprättar Tusenårsriket. 2 Kor. 5: 10: ”Vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en ska få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont…och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.”

    2. b) Kristi domstol 2. Men här bör det även vara en ”Kristi domstol” jämsides med domen inför den ”Vita tronen” vid domen Tusen år senare. En dom som dels är en ”fördömelsedom” över dem som inte hör Kristus till som ”döms efter sina gärningar”, för att så sedan förpassas till eldsjön. Men så en dom utan fördömelse för dem som efter Tusenårsriket hör Jesus till och alltså har sina namn skrivna i Livets bok.

    3. Domen för de icke troende efter Tusenårsriket Upp. 20: 11 – 15: ”Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den… Och jag såg de döda, stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok.

    Och de döda dömdes efter sina gärningar, efter det som stod skrivet i böckerna… Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.”

    Upp 19:20 ”Och vilddjuret blev gripet, därjämte ock den falske profeten, som i dess åsyn hade gjort de tecken med vilka han hade förvillat dem som hade tagit vilddjurets märke, och dem som hade tillbett dess bild. Båda blev de l e v a n d e kastade i eldsjön, som brann med svavel.” Lika med ”apoleia” lika med evigt straff utan förändring eller slut.

    GÅ BORT IFRÅN MIG…DÄR SKA NI GRÅTA OCH GNISSLA TÄNDER, när ni ser Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna i Guds rike medan NI SJÄLVA HAMNAR UTANFÖR”.

    Man har alltså inte upphört att existera utan ”ser Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna i Guds rike”.

    Men alla som tillhör Jesus har alltså detta framför sig: Upp. 21: 1 – 4: ”Och jag såg en ny himmel och en ny jord… Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud…

    Och jag hörde en stark röst från tronen: ‘Se! Nu står Guds boning bland människorna. Han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk, och Gud själv ska vara hos dem. Och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta.”

    Forts HaFo kommentarer

    Gilla

  15. HaFo kommentar 11

    Aila som gjort översättningen till NuBibeln har en fullständigt vilsen syn på Israel och det framgår att Aila inte ser att Israel har någon specifik betydelse i det nya förbundet.

    Hur kan man med denna vilsna syn på Israel bli betrodd med att göra en översättning av NuBibeln?? Det är inget annat än en skandal! Men bryr sig då padtorerna som är satta att ”leda fåren” om att varna för detta falsarium som färgar NuBibeln???

    Vad gäller Israel:

    Vad gäller Israel

    Se även

    Två Jesu ankomster två vedermödor två förödelsens styggelse fyra Tempel

    ”Ersättningsteologin”, som tydligen Aila som gjort översättningen av NuBibeln företräder och som gäller inom katolicismen, såväl som inom många företeelser bland protestanter och Lutheraner, har falskt försökt få det till att ”församlingen” tagit över Israels och det Judiska folkets kallelse. Paulus vederlägger denna villfarelse i Rom. kap. 11 där han säger om det Judiska folket:

    ”Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte!…Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt…Jag frågar nu: De har väl inte snubblat för att de skulle falla? Verkligen inte!

    Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att väcka deras avund. Och om deras fall innebar rikedom för världen och deras fåtalighet rikedom för hedningarna, hur mycket mer ska då inte deras fulla antal bli det?…

    ….För om deras förkastelse innebar världens försoning, vad ska då deras upptagande innebära om inte liv från de döda?…För om du blev bortskuren från vild oliven som du av naturen tillhörde och mot naturen inympad i ett äkta olivträd, hur mycket lättare ska då inte de naturliga grenarna ympas in i sitt eget olivträd?…

    …förhärdelse har drabbat en del av Israel , och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob . Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder…

    ….När det gäller evangeliet är de fiender för er skull, men när det gäller utkorelsen är de älskade för fädernas skull, för Gud ångrar inte sina gåvor och sin kallelse. Förr var ni olydiga mot Gud, men nu har ni fått barmhärtighet genom deras olydnad. Så har nu också de varit olydiga, för att sedan få barmhärtighet genom den barmhärtighet som ni har fått…”

    En del tolkar Paulus ord som att vi inte ska evangelisera det Judiska folket. Men tvärtom är det så viktigt att de får höra budskapet om Jesus deras Messias, Frälsare och Herre.

    Dels så att de som enskilda människor, precis som vi hedningar idag blir frälsta som enskilda individer och inte som hela nationer, kan komma till tro på Jesus. Men även för att de ska känna igen Honom när de som en hel nation och ett helt folk blir frälsta på en dag, när Jesus sätter sina fötter på Oljeberget.

    Den falske världsfrälsaren, antikrist kommer att försöka plagiera sig som varandes ”Judarnas konung” och ordna frid och fred i Mellanöstern och bejaka Israel och det Judiska folket.

    ”Messianska Judar” kommer att här bli förledda via evangelisation från en avfallen falsk kristenhet, till att välkomna den falske världsfrälsaren som Kristus. Detta kommer de att göra tillsammans med denna avfallna kristenhet.

    Livligt påhejade och manipulerade av ”den falske profeten” (påven?), antikrists propagandaminister, som ska försöka förmå alla att tillbedja den falske världsfrälsaren, en annan en istället för Kristus – antikrist. Detta sker då som ledare för den falska andliga enhet som omfattar alla former av andlig utövning.

    Men så kommer då den Sanne Kristus tillbaka och en kvarleva av Israel (efter att den sanna naturen hos den falske världsfrälsaren blivit uppenbar och den största förföljelsen av sanna kristna och Judar som någonsin skådats förverkligats), kommer då att inse ”vem de har stungit och upphängt på trä” och ”bli frälsta på en dag”.

    Se fortsatt innehållet på de angivna länkarna!

    Och ta gärna del av en del länkar som visar på Adventisternas vilsenhet:

    Sjundedags – Adventisterna – SDA

    Sjundedagsadventisterna på tapeten igen på FB

    Gilla

  16. När man konfronteras med Sjundedagsadventister så möts man med blandat lögn och sanning.

    Lögn är: ”Satan, synd och syndare förgörs för alltid”.

    Medan Bibeln säger med ordet av evighet Eon, ”aiånion”, att ”de ska plågas dag och natt i evigheters evighet”. Alltså en evighet av aldrig slut eller förändring.

    Lögn: ”Försoningen är inte fullbordad”.

    Men sanningen är: Försoningen är fullbordad på korset när Jesus utbrister: ”Det är fullbordat”. Detta då när ”Gud var i Kristus och försonade människorna med sig själv. Han tillräknar inte människorna deras synder. Den som var utan synd har han för oss gjort till ett syndoffer. För att vi I HONOM MÅ BLI RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD.

    Men försoningens konsekvenser för den troende går i slutlig fullbordan vid ingången till den Nya Himlen och den Nya Jorden.

    Blandad sanning och lögn: ”På domedagen är Jesus vår domare, försvarsadvokat och tillika vittne.”

    Men Jesus är som vår ställföreträdare vår advokat och vi är I HONOM fällda fria och ska aldrig ställas inför Domen efter Tusenårsriket:

    Joh. 5: 24: ”Jag säger er sanningen: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. HAN DRABBAS INTE AV DOMEN, utan har gått över från döden till livet.”

    Lögn: ”Domen börjar någon gång efter 1798 (år 1844) och fortsätter tills Jesus kommer tillbaka.”

    Detta är ett fantasifoster av White som hon hittade på när hennes förutsägelse om att Jesus skulle komma 1844 slog fel. Då ändrades det till att han det året startade den undersökande domen.

    Jag har i tidigare inlägg visat på att det inte behövs någon sådan undersökande dom. Jag har där pekat ut vad Bibeln säger om de olika domsakterna.

    White har en dubbelhet i läran kring vem Jesus är. Hon säger dels ”Kristus och Fadern ett” men så också att Jesus ”ändå är skild från honom”.

    I vad som framgår där så är det människan Jesus som dör och Gud som lever vidare. Då har hon särat på människan och Gud i Kristi person. Då finns inte längre Kristi person som är ”Guds fullhet lekamligen”.

    Då finns inte längre Kristi person av Gud och människa förenade. Då finns det inget ”Jesu Kristi Guds Sons blod som renar från all synd” inför Gud.

    Whites budskap är alltså ett antikristligt budskap om vem Jesus är och därmed är det även förvanskat vad Han gjort. Det handlar alltså om en annan Jesus en annan ande och ett annat Evangelium

    Gilla

  17. Aila Annala som varit med och gjort denna översättning av Nu Bibeln går naturligtvis som förväntat i taket och går till frontalangrepp:

    ”Varför inte i stället kontakta Biblica och diskutera nuBibeln med dem? Har någon synpunkter på översättningen ska de i första hand framföras till dem som gett ut Bibeln.

    Sedan vore det också mer kristet att kontakta åtminstone en av översättarna själva, t.ex. mig, som gjort det första utkastet av översättningen, och givetvis också de övriga i teamet (som bestod av kristna från olika kyrkor och samfund) som jobbat med texten.

    Jag står gärna till förfogande och har gjort det hela tiden; det gör naturligtvis också de övriga, så ta upp saken med Biblica om du Harry Forsgren, eller någon annan har synpunkter.

    Om du anser att jag står för någon villolära, var vänlig och ta upp det först med mig – det är vad Bibeln lär att man ska göra om man har något mot någon – så går vi igenom saken utifrån Bibeln och dess grundtext, och hör sedan också med det övriga teamet och utgivaren.

    T.ex. det du skriver om Israel och klandrar mig för skulle du med fördel kunna ta upp med min mentor Jim Courter (kontaktuppgifter till honom får du säkert från Hebrew University i Jerusalem, eller från Biblica).

    Att sprida rykten, på samma sätt som man gjort med Bibel 2000 och en del andra översättningar, är inget kristet sätt att hantera frågan om översättningens kvalitet. I stället riskerar ryktesspridarna och åsiktsmakarna att bära falskt vittnesbörd mot sin nästa ( i detta fall mot världens näst största bibelsällskap Biblica!).

    Ryktesspridarna och åsiktsmakarna demonstrerar också sin okunnighet om hur ett bibelöversättningsarbete går till, vilket inte heller är något positivt för någon kristen.

    nuBibeln är ingen enmansöversättning utan ett omfattande teamarbete, vilket redan i sig gör denna sorts kritik värdelös. Tyvärr är detta inget nytt. Jag såg det på nära håll redan när Bibel 2000 översattes och kom ut. Jag hade under mina år vid Uppsala universitet lärare som satt i Bibelkommissionen och fick redan då en viss inblick i dess sammansättning och deras arbete.

    När Bibel 2000 sedan kom ut gjorde det riktigt ont inom mig att höra mångas åsikter översättarna. Ryktesspridarna var människor som inte hade en aning om arbetet utan nöjde sig med att sprida andrahandsåsikter bakom dem som arbetat med översättningen. Nu får själv smaka av detsamma.

    Jag är utbildad vid vanliga svenska universitet och min språkliga kompetens härstammar därifrån. Jag har tillhört 4 olika kristna samfund och i dem alla ser jag uppfattningar som jag inte finner i Bibeln, likadant som jag i alla kristna kretsar finner helhjärtade, goda kristna som strävar efter den genuin bibeltro.

    En översättares uppgift är att översätta, inte förkunna något, och om/när det finns någonting som är felöversatt ska det framföras till de ansvariga. Gör nu alltså så, det är mitt råd till dig och andra ryktesspridarna.”

    HaFo: Aila Annala Om Du läser igenom allt innehåll på bloggposten så ser Du vad jag menar vara påverkat av Sjundedagsadventismens falska läror.

    Det är så pass allvarligt så att människor behöver då bli medvetna om vilken falskhet som sprids i Nu Bibeln.

    Gilla

  18. Aila rasar vidare:

    ”Men nuBibeln är inte utgiven av någon sjundedagsadventist, ej heller är den någon enmansöversättning! Det du kopplar ihop med adventismen visar bara dina bristande kunskaper, ingenting annat, och det vore klokt av dig att ta reda på lite mer innan du går ut med någonting.

    Varför kontaktar du inte utgivaren om du har synpunkter och ifrågasätter något i nuBibeln? Eller varför inleder du inte en personlig diskussion med mig eller någon annan som arbetat med översättningen?

    Vi representerar inte någon enskild kyrka eller någon viss teologi. Om du påstår det ljuger du. Varför inte ta ett bibelställe i taget där du har funderingar, så kan vi studera det i lugn och ro och du slipper göra bort dig offentligt med påståenden som du saknar grund för?

    Jag ser allvarligt på att du sprider falska rykten, och som kristen borde du faktiskt be offentligt om förlåtelse för att du gått ut med påståenden om något du inte känner till eller behärskar.

    Om du också har synpunkter på den bibelstudiegrupp som samlas i Kalmar adventkyrka bör du komma och bekanta dig med den gruppen. Det är inget kristet sätt att du går och uttalar dig om människor du inte vet någonting om, oavsett vilka det gäller som samlas i någon kyrka, oavsett vilken kyrka.

    Jag kanske också ska påpeka att de hänvisningar du gör till några bibelställen i nuBibeln skulle kräva en mycket längre diskussion än vad som är möjligt här, och då är det bättre att du kontaktar mig personligen så kan vi ta ett ordentligt samtal om ett bibelställe i taget.

    Om du vill diskutera en bibelöversättning (oavsett vilken) så förutsätter jag då också att du kan hebreiska, arameiska och grekiska. Jag har ingenting emot att gå igenom bibeltexter med dem som undrar över något eller vill komma med synpunkter på någonting.

    Du är varmt välkommen till Kalmar så kan vi först ta ett samtal i lugn och ro, och då får vi låta också min man vara med eftersom du t.o.m. har synpunkter på honom trots att han aldrig jobbat som bibelöversättare.

    Kanske skulle vi sedan också kunna ta upp en offentlig diskussion om det och inbjuda allmänheten, så får alla som är intresserade av detta meningsutbyte vara med.

    Men gå inte bakom ryggen på någon som du nu har gjort, oavsett vilka bibelöversättare eller andra sakkunniga det än gäller. Det enda kristna sättet är att först ta upp saken med den/de det gäller.

    Jag vill bara påpeka här att det du verkar tro är adventistiska föreställningar, t.ex. om tillståndet i döden förekommer i vida kretsar över hela kristenheten.

    Läs t.ex. teologer som E.W. Fudge eller N.T. Wright, eller i fråga om ”tungotal” R.G. Gromacki, bara för att nämna några kända teologer som inte är adventister (ifall du nu är så rädd för adventistteologer).

    Du har verkligen anledning att vidga dina vyer och skaffa dig lite mer kunskaper om vem som tror vad och inte utan vidare inbilla dig att någonting bara härstammar från en viss kyrka. Behöver du fler exempel på författare/teologer så ger jag gärna fler, ville bara nämna några få här.

    Jag hoppas verkligen att vi kan reda ut dina missuppfattningar i en kristen anda, först på personligt plan och därefter förhoppningsvis inför allmänheten, när du nu redan gått ut med dina uppfattningar på nätet.

    Att bara gå ut och smutskasta en bibelöversättning som du nu gjort är inget bra vittnesbörd inför icke-kristna heller utan ger ett högst märkligt intryck att en kristen människa talar illa om sin egen heliga Skrift i en översättning som han inte gillar och sprider falska rykten om dess översättare och utgivare. (Du har ju inte ens kunnat stava utgivarens namn rätt!)”

    HaFo: Nej, Nu Bibeln är inte utgiven av en Sjundedagsadventist. Och det är vad som gör det så bedrägligt att det synes vara något ”Kristet”. Medan det är påverkat av Sjundedagsadventismens falska läror!!

    Jag har visat på hur dessa läror påverkat innehållet i Nu Bibeln. Och Du har alla möjligheter att i sak bemöta vad jag pekat på som är galet i lärorna i Sjundedagsadventismen.

    Man får alltid räkna med att det blir motstånd och dumgöranden om man varnar för vad som är falskt. Det viktigaste är att fåren som pastorerna sviker blir varnade för vad som i Nu Bibeln är färgat av Sjundedagsadventismens förförelse.
    ___________________

    Önskar så att fler ville sluta upp vid min sida och bemöta Aila på FB!! Eller indirekt genom att reagera på andra forum som jag då kan hänvisa till. Här pågår en andlig kamp utan dess like!!

    HaFo

    Gilla

  19. Inlägg 1.

    Kan konstatera att Aila inte uttrycker något i sak kring vad jag pekat på som är galet i Sjundedagsadventismens lära.

    Där heter det att ”perish” är precis vad ”apolētai” betyder, förgås och så gör man det egna tillägget att det skulle innebära ”upphöra att existera”.

    Att ”förgås” innebär inte att man upphör att existera. Utan jämför då med och ”de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.”

    Där det alltså handlar om samma ord av evighet Eon, ”aiånion” som evigt är i evigt liv. Som alltså då inte handlade om tidsåldrigt precis som det inte gäller för dem som blivit räddade.

    ”Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet”, handlar således inte här om ”tidsåldrigt” utan evigt av aldrig slut eller förändring och handlar inte alls om att ”upphöra att existera”.

    Ingen kan upphöra att existera eftersom ”evigheten är lagt i människans hjärta”. Men var ska man tillbringa sin evighet? Det är frågan. I Guds gemenskap eller i satans genmenskap!!

    Man lär så riktigt: ”Och Herren Gud formade människan av stoft från jorden och blåste in livsande (ruach = luft) i hennes näsa. Så blev människan en levande själ (nephesh)”.

    Men det måste ju ändå vara en delsanning! För Du går väl inte omkring med ”Din själ” som Dina ben!! Att vara en levande själ – människa – innebär ju mer än att man har själsliga förmögenheter. Det innebär ju även att man har en fungerande rörelseapparat – en kropp.

    Eller går Du enbart omkring med själsliga förmögenheter utan att ha en fungerande rörelseapparat – en kropp? Du må ju då röra Dig på ett mycket geleliknande sätt.

    Låt oss då se på vad som händer när vi kroppsligen dör. Död innebär inte upphörande av existens, utan att livsanden i människan som gör henne till en varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner går till Gud.

    Med de själsliga förmögenheterna fortfarande i funktion enligt Jesu beskrivning. Det handlar inte om en liknelse utan om en verklighetsbeskrivning.

    I den kroppsliga uppståndelsen som Du så riktigt beskriver i 1 Kor. 15:52 så förenas åter livsanden med själens förmögenheter och kroppens funktioner i en uppståndelse från dödlighet till odödlighet.

    Detta är bara möjligt om människan inte upphör att existera vid den kroppsliga döden!! Vilket också Bibeln klart deklarerar att ”evigheten är lagd i människans hjärta”.

    Forts

    Gilla

  20. Inlägg 2

    Död i Bibeln betyder åtskillnad. Andlig död i Bibeln är åtskillnad från Gud. ”Det är era synder som skiljer er och er Gud åt” och det säges om människan att hon ”är andligt död i överträdelser och synder”. Andlig död är alltså åtskillnad från Gud och den livgivande gemenskapen med Honom genom Guds Ande.

    En människa kan alltså vara andligt död (skild från gemenskapen med Gud) och ändå kroppsligen leva genom den egna människans livsande Gud inblåste i människan som gör henne till en levande varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner.

    En människa kan efter Kristi försoning redan i den här tiden bli andligt levande (få sin Gudsrelation återupprättad) och genom Guds Ande bli delaktig av Gudomlig natur och i sin kroppsliga död fortfarande leva i Guds gemenskap.

    Människan blir inte andligt död igen vid sin kroppsliga död om hon här i tiden är beseglad med Guds Ande så att hon behöver åter igen bli född till andligt liv i en återupprepad andlig pånyttfödelse (gemenskap med Gud) i sin kroppsliga uppståndelse.

    Hon är genom lieringen med Gud redan andligt levande (förenad med Gud) och garanteras därmed, att i den kroppsliga uppståndelsen ernå ett förhärligande av allt det människan är av kropp och själ, en förvandling till Hans likhet av sin natur till både andlig och kroppslig odödlighet som passa in i den eviga gemenskapen med Gud

    En människa som inte i den här tiden upplever den andliga nyfödelsen (återupprättad Gudsrelation) är andligt död (skild ifrån Gudsgemenskapen) redan före sin kroppsliga död.

    Det är inte den kroppsliga döden som blir hennes andliga död. Den var för handen redan innan den kroppsliga döden inträdde. Hon förblir för evigt andligt död (skild ifrån Gudsgemenskapen) även vid den kroppsliga uppståndelsen.

    Andlig död och kroppslig död går alltså inte att göra till identiska företeelser av åtskillnad och död. Den andliga döden är en åtskillnad från det Gudomliga livet och livsgemenskapen med Gud.

    Forts

    Gilla

  21. Inlägg 3

    Jag hade inte förstått vilken betydelse det har hur man ser på dessa spörsmål, förrän jag lade Kristi person, Hans död och uppståndelse ner i lärokonstruktionen från Adventisterna och Jehovas Vittnen av att själen, personligheten, människan upphör att existera vid den kroppsliga döden.

    Då insåg jag att i den läran upphör Kristi persons existens vid Kristi kropps död ( = andlig död) och Kristi person åter blir till liv vid Kristi kropps uppståndelse ( = en andlig nyfödelse). Därmed visste jag att denna lära är falsk.

    Vi behöver skilja på vad på vad andlig död är (åtskillnad från Gud) och vad kroppslig död är (kroppens skiljande från dess livsfunktioner) och inte göra dessa åtskillnader och död som identiska företeelser.

    De som förespråkar själens upphörande vid den kroppsliga döden inser kanske inte att de slutligen hamnar i ”Själens, personlighetens upphörande vid den kroppsliga döden – JDS – läran” – Annihilation ismen.

    Annihilationismen

    Kortfattat kan lärokonstruktionen i en konsekvens sammanfattas enligt följande: Människan har inte en odödlig själ. Själen, personligheten, identiteten är fixerad vid kroppen på ett oupplösligt sätt, så att vid kroppens frånskiljande från jordelivet,

    så finns inget verkligt, egentligt mellantillstånd av medvetande och existerande mellan kroppens död och kroppens uppståndelse, utan kropp och själ är i och med den kroppsliga döden icke medvetande.

    Jesus dör på korset och väcks åter till liv i uppståndelsen. Kristus var verkligen död. Jesus i sin död är helt igenom frånskild livet och inte medvetande, aktiv eller existerande som vare sig Gud, Gudamänniska ( Jesus Kristus) eller människa, utan helt igenom död = icke existerande, mellan kroppens död och kroppens uppståndelse.

    Jesu kroppsliga uppståndelse är en pånyttfödelse – gjord levande av Anden igen – av Jesu Kristi person, så att Kristi person som var helt igenom död, åter blivit Kristi person, när Anden väcker Honom till liv.

    Efter uppståndelsen och domen utplånas den icke – troende människans själ och personlighet och hela människan upphör att finnas till, när kroppen helt har utplånas i den brinnande sjön.

    I denna lära förläggs personligheten och identiteten vid kroppen på ett sådant oupplösligt sätt, att vid kroppens död upphör medvetande och varande existens fram till uppståndelsen och själen upphör att i praktiken existera mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen.

    Vid den kroppsliga dödens inträde upphör därför i praktiken allt medvetande och är i praktiken ett totalt icke – varande fram till uppståndelsen. Det finns ingen själens odödlighet, utan odödligheten är en gåva enbart till de troende.

    Det kopplas samman med att straffet inte är av evighetskaraktär. Den eviga röken som omtalas är enbart elden som aldrig upphör, men kropparna brinner upp och därmed allt av själen, personligheten och identiteten, eftersom den var oupplösligt knuten till kroppen. Den icke – troende utplånas således efter det att hon uppstått och fått sitt straff vid domen.

    I denna lära görs även en koppling till tanken, att människans egen livsande som Gud inblåste och som gör henne till en levande varelse med själsliga förmögenheter och kroppsliga funktioner, skulle vara Guds Ande som inblåstes och går tillbaka till Gud vid den kroppsliga döden.

    Då blir konsekvensen när man för över det på Jesu död och uppståndelse, att det är människan Jesus som dör medan det Gudomliga, Guds Ande som då var Jesu enda verkliga och Gudomliga identitet, går tillbaka till Gud. Även då är Kristi person (enheten av Gud och människa) upplöst och Jesus är inte Kristi person längre.

    Där slutar läran om att människan inte har en odödlig själ likt det lärosystem som Sjundedagsadventisterna så vilset och blint företräder. Det handlar då om en annan Jesus, en annan ande och ett annat Evangelium som de företräder.

    Vad sker efter döden

    Att det finns en evig tillvaro utanför Guds gemenskap för de som går förlorade förvanskas alltmer. Jag har bemött det här:

    Vad innebär det att Gud ska bli allt i alla

    Gilla

  22. Fick denna hälsning från den som tipsade mig om det felaktiga med Nu Bibeln.

    Att våga stå upp för sanningen, som du göra Harry Forsgren, är mycket modigt! Tyvärr är det få sajter och bloggare som vågar säga sanningen om nuBibeln!

    Aila påstår att det som nu sprids om nuBibeln är falsk ryktesspridning, vilket inte är sant. Varje påstående är noggrant kontrollerat och verifierat, så det finns inga lögnaktiga påståenden.

    Det som sprids är baserat på fakta, dels vad Aila tror på och citat från översättningen som bevisar hur den adventistiska teologin har påverkat nuBibeln, dels i själva översättningen men också i noterna. Allt i min insändare är bara sanningen och inget annat!

    Kontaktade biblica för över ett år sedan men fick inget svar. Libris förlag har heller inte svarat. Nya musik inget svar.
    Vi får nu lita på Herren, för Han vakar över sitt Ord.

    Ska kontakta några bönevänner att be för detta. Har kontrollerat denna bedömningen om Nu-Bibeln med de som är kunniga så jag vet att det är sant bedömt.

    Enligt Aila, så behöver man behärska hebreiska, arameiska och grekiska innan man kan diskutera en bibelöversättning! Det behövs inga sådana kunskaper för att kunna se att nuBibeln i sin översättning och i noterna har påverkats av adventistisk teologi, däremot behöver man veta något om vad sjundedagsadventister står för, som avviker från den evangeliskt kristna tron.

    Det finns inte något påstående om att Biblica står för någon villolära, men denna utgåva på svenska av Biblica, har tyvärr blivit påverkad av adventistisk teologi.

    Men det är inte medarbetare på det internationella bibelsällskapet som står bakom den adventistiska teologin, utan det är framförallt Aila Annala, som var huvudöversättare för den svenska översättningen av nuBibeln.

    Att Sjundedagsadventismen med sina falska läror har fått komma in i en bibelöversättning utgiven av evangeliskt kristna bör alla i Sverige få veta!

    I insändaren har jag inte velat tala illa om den Heliga Skrift, Bibeln, utan jag har skrivit därför att jag blev upprörd över att den Heliga Skrift utgiven av evangelikaler blev använd för att sprida falska adventistiska läror.

    Aila nämner olika teologer som delar hennes syn om tillståndet i döden och hennes syn på tungotalet. Hennes villolära blir inte mindre bara för att hon kan stödja sig på några andra teologer! Denna lära som de lär ut blir klart motbevisad av Bibeln, så man behöver inte lyssna på fler
    villolärare.

    Bra kämpat Harry! Må Herren var med dig att sprida sanningen med hjälp av sanningen!

    Gilla

Lämna en kommentar