Analys av ett försvar för Pre-trib

Analys av detta försvar för Pre-trib på denna länk om att uppryckande ska ske före vedermödan.

https://www.apg29.nu/jesu-aterkomst-fore-vedermodan?fbclid=IwAR2jJZVTp0jGqADUzUEJKFrixFjJLl6bc0UByEHJvgWi8wkkUmJODqPQpoc

Inlägg 1 analys av detta försvar för Pre-trib

I detta försvar för Pre-trib finns upprepningar om samma sak flera ggr. Därför kommer säkert även jag att göra upprepningar i analysen av denna ofantligt stora textmassa som jag gått igenom här.

Håller inledningsvis med om detta från arbetet till försvar för pre-trib.

”Herrens lag ska utgå från Sion, och hans ord från Jerusalem, och folkslagen ska strömma dit. Rättfärdighet, frid och frälsning ska råda på denna jord, i detta fredsrike, som också är tusenårsriket.”

Detta har jag bejakat på dessa länkar:

Ersättningsteologin

Israel och det Judiska folket är välsignade av Gud och kommer att bli till välsignelse inlägg

Har det Judiska folket och Israels nation en speciell kallelse och uppgift

Det Judiska folkets frälsning

Det slutliga eviga återupprättandet av det Judiska folkets stat – Israel

Matt 21:43 ”Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder och givas åt ett folk som bär dess frukt!”

Detta handlar om en parentes i det Judiska folkets historia under ”hedningarnas/församlingens tid.” Men det är inte slut med detta för det Judiska folket, utan efter denna parentes finns en fortsättning.

Tar Du del av allt Guds Ord så ska Du finna att det Judiska folket som en hel nation kommer in i det nya förbundet i Kristi blod när Jesus kommer tillbaka.

Det är därför som Paulus skriver i Rom. Kap. 11 Och läs nu vad som står här!: ”Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt…

förhärdelse har drabbat en del av Israel och SÅ SKA DET FÖRBLI TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”

(Men så kommer då en fortsättning efter denna parentes!!)

”Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder…när det gäller utkorelsen är de älskade för fädernas skull, för Gud ångrar inte sina gåvor och sin kallelse.”

Detta drabbar Judarna och Israel som en hel nation när de kommer till tro på Jesus när han kommer tillbaka. Och då kommer alla profetior i GT som syftar på Judarna och Israel och som i Kristus har fått sitt ja och amen att förverkligas då. Och även förverkligandet av dessa ord ska ske:

”I din avkomma skall ALLA JORDENS FOLK BLI VÄLSIGNADE.. Och i din avkomma SKA ALLA HEDNAFOLK BLI VÄLSIGNADE.”

Håller också med om beskrivningen av församlingen under församlingen tid. Men håller naturligtvis inte med om att församlingens tid slutar när vedermödan börjar som påstås. Församlingens tid slutar först vid Jesu enda tillkommelse efter vedermödan.

Sen håller jag inte heller med om att församlingen är ”ett himmelskt folk” som ska regera från Himlen. Det kallas för Dispensationalismen om att de troende ska utgöra en himmelsk regering och det Judiska folket ska vara ett jordiskt folk. Något som jag bemött här:

Har Gud två folk – Dispensationalismen

HAR ISRAEL OCH DE HEDNAKRISTNA OLIKA VÄGAR TILL GUD

Har de troende och det Judiska folket samma uppgift under tusenårsriket

Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Analys av ett försvar för Pre-trib

  1. Inlägg 2 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib hävdas ”Att den helige Ande har tagit sin boning här på jorden, är egentligen det enda, som är till hinder för att Antikrist kan stå fram.” Och då underförstått, alltså måste församlingen ryckas undan och Anden inte vara på jorden för att antikrist ska kunna träda fram.

    Men utan den Helige Ande kan ingen bli frälst eller pånyttfödd. Vilket uppenbarligen sker under vedermödan. Dessa som kommer ur den stora vedermödan och beskrivs i Upp. 7:14, är de som blir frälsta då.

    Att det är Guds församling som rycks bort skapar också problem, eftersom grundtexten benämner ”vad som håller honom tillbaka” som ”han”. Vore det Guds församling skulle det antingen stå ”de” eller ”hon” (bruden).

    Jag vill tro, utan att säga med säkerhet att jag vet, är att vad som ännu håller antikrist tillbaka är de sanna troendes bekännelse på vem Jesus är och har gjort. När den bekännelsen är så förvanskad,

    så att det är antikrists andes verksamhet som kallas för Guds andes verksamhet, så tror jag landningsbanan för antikrist är klar och den avfallna Kristenheten kommer att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

    Här i detta försvar för Pre – trib tas så med från Upp. ”Vad som skall ske härefter”. Så dras här felaktiga slutsatser för att få pre-trib att stämma. Här citeras Upp.4:1 med 2 inlagda meningar inom parentes som inte alls står där:

    Upp 4:1 – ”DÄREFTER (dvs, när församlingens tid på jorden är över, och den är blivit fulltalig) såg jag, och se, en dör stod öppen i himlen, och den röst jag först hade hört TALA TILL MIG, SOM EN BASUN, sade: ”KOM HIT UPP, så skall jag visa dig vad som måste ske härefter.” (nämligen efter församlingens tidsålder) GENAST kom jag i Anden, och se en tron stod i himlen och någon satt på tronen.”

    Men det är inte församlingen som här blir uppryckt utan Johannes blir i Anden uppryckt för att får insyn i ”vad som måste ske härefter.” Tilläggen som görs om att detta sker ”när församlingens tid på jorden är över, och den är blivit fulltalig – nämligen efter församlingens tidsålder” är inte sant utan ett tillägg som man själv gjort.

    Man missar här att ”församlingens tidålder” är en parentes i det Judiska folkets historia som börjar efter Jesu uppståndelse och Himmelsfärd och den första församlingens grundande av Apostlarna.

    Det är något som pågår fram till efter vedermödan då när klockan tickar igen för det Judiska folket som då kommer till tro på Jesus. Jesus talar om denna paus för Judarna i Matt 21:43 ”Därför säger jag er att Guds rike skall tagas ifrån er och givas åt ett folk som bär dess frukt!”

    Detta handlar alltså om en parentes i det Judiska folkets historia under ”hedningarnas/församlingens tid. Men det är inte slut med detta för det Judiska folket, utan efter denna parentes finns en fortsättning som Paulus skriver i Rom. Kap. 11

    Församlingens tidsålder och dess fulltalighet är alltså inte för handen förrän Jesus kommer tillbaka och det är då uppryckandet av de troende sker:

    1 Kor. 15. 51 53: Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas. Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet…

    2 Tim. 2: är vi ståndaktiga, så skola vi ock få regera med honom…Matteus 19:28: ”När världen födes på nytt, då när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då ska också ni, som har efterföljt mig, få sitta på tolv troner såsom domare över Israels tolv stammar”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  2. Inlägg 3 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib påstås att uppryckandet innan vedermödan är en hemlighet.

    Men hemligheten här är inte att församlingen ska uppryckas innan vedermödan utan hemligheten är:

    ”Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas. Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet”

    Här i detta försvar för Pre – trib påstås att det finns olika sista basuner och då en vid uppryckande innan vedermödan.

    Men detta är ju bara påhitt för att få läran att stämma. Utan detta sker ”vid den enda sista Basunens ljud” som sker vid Jesu tillkommelse.

    Återkomsten är ett skeende där inte allt sker precis i samma ögonblick utan i ett utdraget skeende.

    I det skeendet så rycker först Jesus upp i skyn de som hör honom till. Då finns det de som inte hör honom till som levde tillsammans med de som hörde honom till och de blir kvar.

    När de troende så fått sina uppståndelsekroppar i mötet med Jesus i skyn. Där fördelas också de uppgifter man kommer att få i förhållande till hur man ”förvaltat pundet”. Så följer de Jesus ned för att så ”regera med Kristus för Tusen år”. Och därmed ”för alltid ska vara hos Herren”.

    Det är ju mer som sker i detta enda skeende. Det Judiska folket kommer till tro på Jesus och kommer därmed in i sin kallelse och uppgift under Tusenårsriket som Jesus i detta skeende inleder.

    I detta skeende ingår också att satan fängslas för Tusen år. Där ingår att antikrist och den falske profeten kastas i eldsjön där vi så återfinner dem efter de Tusen åren.

    I detta skeende så slår Jesus ner hela den härskara som tillsammans med antikrist var på väg att utrota Israel.

    Mötet med Jesus i skyn sker i samma skeende som då Jesus efter att de troende fått sina uppståndelsekroppar och ska ”regera med Kristus för Tusen år” kommer med sina heliga och sätter fötterna på Oljeberget.

    ”Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:5) ”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut” (Sak 14:4) Så kommer Kristus att inleda arbetet med att upprätta sitt rike (Guds rike) på jorden.

    Allt detta sker i samma skeende. Kristus kommer inte med ett uppryckande före vedermödan och så en senare återkomst där inte uppryckandet ingår. Det stämmer inte. Studera ingående innehållet på dessa länkar.

    Jesu återkomst och uppryckandet sker i samma skeende

    Vad vi har framför

    Kommer Jesus i två faser

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2020/07/14/det-finns-en-lara-som-kallas-for-mid-trib/

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2020/07/15/pre-trib-anvander-en-text-vars-innehall-och-mening-forvanskas/

    Ohållbara Argument från Pre-Trib

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2020/07/16/tog-del-av-nagot-som-en-foretradare-for-pre-trib-skrivit/

    Som En Tjuv Om Natten!

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  3. Inlägg 4 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib påstås försöker man få det att framstå som att i Upp. efter ”vad som ska ske härefter” inte gäller de troende. Men om det inte gäller de troende, vem gäller det då?

    Hela skeendet i uppenbarelseboken gäller ju för de troende med vedermödan, Tusenårsriket och fram till den ”nya Himlen och den nya jorden”.

    Här i detta försvar för Pre – trib återfinns så en sammanblandning som leder fram till en lögnaktig slutsats:

    ”Här är församlingens uppryckelse från 1 Thess 4:16 i likhet med den uppenbarelse Johannes fick. En stark röst, en Guds basun och ett uppryckande. En härlig parallell! Johannes får i anden se den uppryckta församlingen som är representerade genom de 24 äldste omkring tronen.”

    Men vi ser på 1 Tess 4: 16: 16: ”När en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden”.

    Detta är inget uppryckande av församlingen innan vedermödan. För när ljuder Guds basun? När sker då detta? Jo I Upp. Kap. 8 bryts det sjunde inseglet med sju basuner. Den sjunde basunen återfinns i Kap. 10: 15 där det står:

    ”Och den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes starka röster i himlen: ”Väldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han ska vara kung i evigheters evighet.”

    Vilket då kan kopplas samman med:

    ”Då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden.” (1 Tess 4:16, 17.)

    Men när sker då detta? Jo, efter denna tid av nöd (Matt 24:29) – ”den stora vedermödan” – som överträffar allt som ”förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma” (Matt 24:21),

    så kommer Kristus att återvända till jorden på samma sätt som han en gång för över 2000 år sedan lämnade den (Apg 1:9-11), den här gången för att hämta sina trogna som inte ska behöva genomlida den gudomliga vredesdom som kommer att drabba jorden:

    ”Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet” (Matt 24:30)

    ”Se, han kommer med molnen och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall jämra sig över honom” (Upp 1:7)

    ”Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara” (Matt 24:27)

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  4. Inlägg 5 analys av detta försvar för Pre-trib

    När sker då detta? ”Men i de dagarna när den sjunde ängelns röst hörs och han blåser i sin basun, då är Guds hemlighet fullbordad, så som han har förkunnat i det glädjebudskap han gett sina tjänare profeterna” (Upp 10:7) När lidandet har nått sin kulmen och mänskligheten står på randen till utplåning ljuder slutligen den sjunde och sista basunen. Då är slutet inne.

    ”Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen” (1 Tess 4:16)

    Och vad handlar detta om, om inte just uppryckandet! Då, vid den sjunde och sista basunens ljud, när Jesus närmar sig jorden, kommer världshistoriens mest dramatiska händelse att inträffa…

    ”Se jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas” (1 Kor 15:51-52)

    ”Med starkt basunljud skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra” (Matt 24:31)

    Och tillsammans kommer dessa väldiga skaror att föras upp av änglarna i luften för att möta den återvändande Herren i rymden och därefter troget förbli vid hans sida (1 Tess 4:17). För att så:

    ”Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:5) ”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut” (Sak 14:4) Så kommer Kristus att inleda arbetet med att upprätta sitt rike – Guds riket – Fridsriket – Tusenårsriket – på jorden.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  5. Inlägg 6 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib beskrivs som den ”uppryckta församlingen” att det skulle vara de 24 äldste runt omkring tronen: ”de 24 äldste är församlingen som är representerad i himlen genom uppryckelsen före vedermödan.”

    Men det finns det ingenting som talar för att de 24 äldste som här omtalas skulle vara församlingen. Det är egentligen tämligen förbryllande att se hur pretribbare hävdar att bokstavlighet leder till pretribulationism,

    samtidigt som de uteslutande förlitar sig på symbolism för att finna en uppryckelse i Uppenbarelseboken! Trots avsaknaden av något som liknar en uppryckelse i Uppenbarelsebokens tidigare kapitel, hänvisar pretribbare till de 24 äldste som bevis på att hela den uppryckta församlingen befinner sig i himlen före vedermödan.

    Upp. 5: 10 ”Du har gjort dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de ska regera på jorden.” Inget här om att de troende ska utgöra en himmelsk regering. Utan ”regera på jorden”! Och detta när de har fått sina uppståndelsekroppar vid Jesu tillkommelse för att ”regera med Kristus för Tusen år” och då ”regera på jorden”.

    Här har vi nu i texten en framtidsvision kring vad som gäller de som genom Jesu ”blod har du friköpt människor åt Gud”.

    ”De som undfår den överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan får konungsligt välde i liv, genom denne ende, Jesus Kristus” (Rom. 6: 17; Upp. 22: 5).

    ”präster åt vår Gud” De troende är enligt 1 Petr. 2: 9 ett ”konungsligt prästerskap”. En präst är medlare mellan Gud och människor. Antagligen kommer vi som troende under vedermödan att få praktisera detta ”prästerskap” för att ”medla mellan de icke – troende och Gud, med en vädjan om att de ska ”omvända sig till Gud och tro evangelium”.

    Vi kommer där att som ”ett konungsligt prästerskap”, hjälpa människor i nöd under denna den värsta tid mänskligheten skådat. Vi kommer där att som ”ett konungsligt prästerskap”,

    ”väcka avund” gentemot det Judiska folket, hjälpa och stötta dem och dela deras förföljelse och martyrskap och bidra till, att när Jesus sätter sina fötter på Oljeberget, så inser de ”vem de har genomborrat, stungit och upphängt på trä” och så blir ”frälsta på en dag”.

    De troende har därmed under vedermödan fungerat som ett ””konungsligt prästerskap” och bidragit till att det Judiska folket, så kommer in i sin kallelse och uppgift inför tusenårsriket.

    ”och de ska regera på jorden.” Detta syftar på när bl.a. de troende genom alla tider, tillsammans med ”gossebarnet”, förstlingsskörden av de 144.000 av Israels barns 12 stammar, martyrerna från vedermödan, de 2 vittnena som:

    ”ska regera med Kristus för tusen år”. ”och de ska regera på jorden.” Alltså inget om en himmelsk regering. Och Inget här om att detta skulle vara församlingen som är de 24 äldste.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  6. Inlägg 7 analys av detta försvar för Pre-trib

    Ändå så kan man här i detta försvar för Pre – trib göra detta falska uttalande: ”De 24 äldste identifierar sig själva med de troende och är alltså alla lösköpta människor som har blivit frälsta vid tron på Jesus Kristus på jorden. De är i himlen från vedermödans start..”

    Det finns inget som säger att de 24 äldste skulle identifiera sig med eller vara församlingen. Det är ju bara ett påhitt för att mena att Pre-trib skulle vara sann.

    Och därför är det inte församlingen utan just de 24 äldste av himmelska väsen som omger Guds tron, som sjunger den nya sången som en hyllning till Jesus:

    ”Och de sjöng en ny sång: ”Du är värdig att ta bokrullen och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor av alla stammar och språk, folk och folkslag. Du har gjort dem till ett konungadöme, till präster åt vår Gud, och de skall regera på jorden.”

    Pre-tribare läser här in att de 24 äldste sjunger om att de är ”återlösta från varje stam och nation”. Eftersom det finns fler än 24 sägs det att de representerar hela församlingen i himlen.

    Men den övervägande majoriteten av översättningar här stöder läsarten den tredje personen plural. Där de fyra väsendena och de 24 äldste sjunger i tredje person plural om en annan grupp, återlösta från varje nation.

    Uppenbarligen ser de 24 äldste sig själva som SKILDA FRÅN de återlösta från varje nation, dessa som kommer att regera på jorden. Lägg märke till att den skara som de sjunger om utgör ALLA de heliga, inte endast en speciell kvarleva av heliga.

    Genom att sjunga om dem i tredje person, har de 24 äldste visat att de inte själva tillhör skaran av återlösta. De är därför INTE en del av församlingen som försvaret för Pre- trib här påstod.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  7. Inlägg 8 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib så hävdas att ”Uppryckelsen var en hemlighet” och citerar 1 Kor 15:51 – ”Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud.”

    Men det är inte uppryckandet som är en hemlighet utan att ”vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud.”

    Det framgår klart vid en helhet av Guds Ord att det kommer ett uppryckande ”vid den sista basunens ljud”, som jag visat på sker vid Kristi tillkommelse och inte vid något tidigare skede som något hemligt eller osynligt.

    Utan då när allas ögon ska se Honom. Gud håller inte på med något osynligt hemlighetsmakeri. Utan ”som en blixt från öster till väster” ska det ske när Han samlar de sina från världens alla hörn.

    Så blandas här i detta försvar för Pre – trib sanning och lögn kring den 70:e årsveckan. först sant: ”Profetian i Daniels bok omfattar de 70 årsveckorna som är en betydelsefull skiss över Israels historiska och profetiska tidslinje, som sträcker sig helt från den Babyloniska fångenskapen till Kristi andra kommande som Israels Messias.

    Dan 9:24 – ”Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allra heligaste.”

    Men så kommer lögnen: ”Den 70 och sista årsveckan har med Israel och det judiska folket att göra och inte församlingen. I Dan 9:24 kan vi se att alla 70 årsveckor har med det judiska folket och Jerusalem att göra. Precis som de första 69 veckorna inte hade något med församlingen att göra så har heller inte den sista årsveckan med församlingen att göra.”

    Här missar man att den 70:e årsveckan är en parentes för det Judiska folket och utgör ”församlingens tidsålder” fram igenom vedermödan och Kristi tillkommelse när klockan tickar igen för det Judiska folket när de kommer till tro på Jesus.

    Man vänder här helt på begreppen bak och fram: ”Den sista årsveckan som också är vedermödan som är beskrivet i Upp kap 6-19, och är Guds handlande med Israel och denna värden.

    Församlingen är den parentes som ligger i mellan den 69 och den 70:e årsveckan som är beskrivet i vers 26 – men slutet kommer som en störtflod. Intill änden skall det råda krig. Förödelsen är fast besluten.”

    OBS! Parentesen som gällde Israel har nu förvandlats till att det är församlingen som är parentesen och som således inte finns med under vedermödans skeende.

    Både de troende och Det judiska folket finns här med i detta skeende. Det Judiska folket som förföljda av antikrist och församlingen när antikrist vänder sig emot dem och ”De övervann honom i kraft av Lammets blod och sitt vittnesbörd ord och älskade inte så sitt liv att de drog sig undan döden”.

    Men det är för Judarna det är en parentes i frälsningshistorien som åter kommer i gång vid Jesu tillkommelse och de då kommer till tro på Jesus

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  8. Inlägg 9 analys av detta försvar för Pre-trib

    Blandningen av sanning och lögn fortsätter i detta försök att försvara Pre-trib: ”Alltså har Gud, innan vi går in i den sista årsveckan, avslutat det vi kallar församlingens tidsålder som påbörjades på pingstdagen, och har fortsatt i 2000 år. När Gud väl har avslutat församlingens tidsålder kan Gud fortsätta sitt ‘program med Israel’.

    Sanning är här att församlingens tidsålder pågår till efter vedermödan och Kristi återkomst och att då ”kan Gud fortsätta sitt ‘program med Israel’.” Då när de kommit till tro på Jesus som en hel nation och ett helt folk.

    För att så finna försvar för pre-trib så försöker man göra skillnad på Herrens dag och Jesu Kristi dag. Jag delger det och försöker så sen räta ut begreppen:

    ”Här vi ser på NT församlingen, och speciellt på tiden för församlingens uppryckelse är det av stor betydelse att vi känner till skillnaden på Herrens dag och Jesu Kristi dag. Vid första antagande kan det se ut som att det talar om samma dag, men faktum är att dessa ‘två’ dagar är av helt olika karaktär och har helt olika innehåll för ändetiden…

    När det gäller Herrens dag så om handlar den, den vredes och domstid som kommer att gå ut över jorden i en tidsperiod som sträcker sig från uppryckelsen (vedermödans start) och till tusenårsriket. Jesu Kristi dag är inte alls nämnd i GT, då den har med den stora hemligheten att göra, nämligen sanningen om NT-församlingen och dess uppryckelse i härlighet.

    Jesu Kristi dag är därför enbart en NT- uppenbarelse. Herrens dag är inte bara en GT uppenbarelse, men domens tid över folken är mer detaljerad i NT och speciellt beskriven i Upp kap 6-19.

    ”Herrens dag” angår jorden och människorna på jorden medan Jesu Kristi dag angår NT församlingens uppryckelse och dess framställning inför Fadern i det himmelska….

    När det gäller Jesu Kristi dag så är det en benämning på den dag då Jesus ska komma på skyarna för att hämta sin fulltaliga församling till sig.”

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  9. Inlägg 10 analys av detta försvar för Pre-trib

    Hur bär man sig åt att bena ut ovanstående blandning av lögn och sanning i detta försvar för Pre-trib?

    Kristi dag är Jesu återkomst när ett skeende där inte allt sker precis i samma ögonblick utan i ett utdraget skeende.

    I det skeendet så rycker först Jesus upp i skyn de som hör honom till. Då finns det de som inte hör honom till som levde tillsammans med de som hörde honom till och de blir kvar.

    När de troende så fått sina uppståndelsekroppar i mötet med Jesus i skyn. Där fördelas också de uppgifter man kommer att få i förhållande till hur man ”förvaltat pundet”. Så följer de Jesus ned för att så ”regera med Kristus för Tusen år”. Och därmed ”för alltid ska vara hos Herren”.

    Det är ju mer som sker i detta enda skeende. Det Judiska folket kommer till tro på Jesus och kommer därmed in i sin kallelse och uppgift under Tusenårsriket som Jesus i detta skeende inleder.

    I detta skeende ingår också att satan fängslas för Tusen år. Där ingår att antikrist och den falske profeten kastas i eldsjön där vi så återfinner dem efter de Tusen åren.

    I detta skeende så slår Jesus ner hela den härskara som tillsammans med antikrist var på väg att utrota Israel.

    Mötet med Jesus i skyn sker i samma skeende som då Jesus efter att de troende fått sina uppståndelsekroppar och ska ”regera med Kristus för Tusen år” kommer med sina heliga och sätter fötterna på Oljeberget.

    ”Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:5) ”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut” (Sak 14:4) Så kommer Kristus att inleda arbetet med att upprätta sitt rike (Guds rike) på jorden.

    Allt detta sker i samma skeende. Kristus kommer inte med ett uppryckande före vedermödan och så en senare återkomst där inte uppryckandet ingår.

    Herrens dag åsyftar när alla icke troende ställs inför Guds domstol för att dömas efter sina gärningar och att så förpassas därefter till eldsjön. Herrens dag åsyftar när vi som troende då efter Tusenårsriket får gå in i ”den nya Himlen och den nya jorden” Vi ska aldrig utgöra någon himmelsk regering.

    Utan här får vi nu som förverkligade förhärligade människor gå in som nya skapelser i Kristus i den nya skapelse som Gud berett för dem.

    Kristi dag vid sin tillkommelse och Herrens dag vid de slutliga domsakterna är förvisso inte samma sak men inte så vilset som Pretribbarna här framställde det för att försöka vidimera sin falska lära.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  10. Inlägg 11 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib så fortsätter man att blanda lögn och sanning: ”Församlingen skall inte in i vedermödan eller drabbas av Guds vrede”.

    Man glömmer så skillnaden mellan vedermödan och Guds vrede:

    Det är två olika ord på svenska, därför att det är två olika ord på Grekiska.

    Thilipsis är det Grekiska ordet för vedermöda, och Orgé är det Grekiska ordet för Vrede. Och Pre-Trib har här rätt, men blandar samman dessa uttryck. Bibeln vittnar på många ställen om att vi ska räddas ur den kommande vreden, men inte att vi ska slippa undan vedermödan.

    Joh. 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv, men den som inte tror på Sonen ska inte få se livet, utan Guds vrede (Orgé) förblir över honom.

    Rom. 5:9 Så mycket mer ska vi då, sedan vi är rättfärdiggjorda i hans blod, genom honom bli frälsta från vreden (Orgé).

    Ef. 2:3 Bland dem levde också vi alla förut i vårt kötts begärelser och gjorde vad köttet och sinnet ville, och vi var av naturen vredens (Orgé) barn liksom de andra.

    Ef. 5:6 Låt ingen bedra er med tomma ord, för på grund av sådant kommer Guds vrede (Orgé) över olydnadens barn.

    Kol. 3:6 för vars skull Guds vrede (Orgé) kommer över olydnadens barn.

    Guds vrede gäller endast olydnadens barn. Med andra ord, den som tror på Jesus kommer inte under vreden. Vi blir frälsta från Guds vrede.

    När det gäller vedermödan (Thilipsis) berättar Guds ord något helt annat när vi kommer till Jesu ord om nöd och vedermöda, eller den Stora Vedermödan – den Stora Nöden.

    Matt. 24:9 Då ska de utlämna er till att plågas (Thilipsis) och döda er, och ni ska bli hatade av alla folk för mitt namns skull.

    Matt. 24:21 För då ska det bli en stor vedermöda (Thilipsis), som inte har varit från världens begynnelse intill nu, inte heller någonsin mer ska bli.

    Matt. 24:29 Men strax efter den tidens vedermöda (Thilipsis) ska solen förmörkas, och månen ska inte ge sitt sken, och stjärnorna ska falla från himlen, och himlarnas krafter ska skakas.

    Det är denna vedermöda som vi nu står inför efter antikrists förestående charmoffensiv där han som en falsk världsfrälsare ska framstå som en falsk världsfrälsare och ordna upp en mängd av världens problem och även gå i förbund med Israel.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  11. Inlägg 12 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib talas om att församlingen rycks upp för att fira Lammets bröllopsmåltid.

    Men den bröllopsmåltiden föreligger inte förrän i de sista skeendena i Upp kap. 19 o 22.

    ”Låt oss glädjas och jubla och ge honom äran för Lammets bröllop har kommit och hans brud har gjort sig redo…Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid…Och Anden och bruden säger: ‘Kom!’ Och den som hör det ska säga: ‘Kom!”

    Så kommer man här i detta försvar för Pre – trib med ännu ett påhitt att hälsningen till Församlingen Filadelifia skulle innebära att man skulle vara uppryckt innan vedermödan:

    Upp 3:10 – ”Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig, och rädda dig ur prövningens stund som skall komma över hela värden och sätta dess invånare på prov.”

    Men hallå, här står inget om något uppryckande utan om ett bevarande och räddande igenom.

    Visst är det så sant att med Upp 3:10 – ”prövningens stund som skall komma över hela värden och sätta dess invånare på prov.”

    Men inte gäller det enbart vad som här sägs: ”Detta riktar sig till människor som är kvar på jorden efter uppryckelsen, och som har anslutit sig till Antikrist.” Detta är en lögn enbart för att försöka få Pre-trib att stämma.

    Prövningen stund gäller även de troende för att det ska prövas vilka som byggt på hälleberget och vilka som ska bli ”frälst såsom igenom eld” då när ”domen har begynt och det på Guds hus”.

    Det finns också en annan orsak att de troende är med igenom vedermödan och det är för att finnas för det Judiska folket i deras nöd under förföljelsen från antikrist och så predika Kristus för dem så att de känner igen Jesus när Han kommer tillbaka.

    Vad väntar de troende och det Judiska folket under vedermödan

    Hur ska de troende möta/bemöta vedermödan tillsammans med och finnas för det Judiska folket.

    Att uppryckandet skulle ske före vedermödan finns överhuvudtaget inte i Bibeln. Då måste man läsa in något som inte står där.

    Församlingen ska aldrig ryckas upp till Himlen utan möter Jesus i skyn för att få sina uppståndelsekroppar och så ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  12. Inlägg 13 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre – trib så reser man då frågan vem väntar vi på? Tit 2:13 – ”Medans vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Fräsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet.”

    Och fortsätter: ”Det är inget tvivel om att vår förväntning och vår glädje är Jesu tillkommelse. Vi ska inte vänta på Antikrist, vedermöda och Guds vrede.

    Om Herren hade i sinne att hans folk skulle igenom vedermödan och Antikrist regi så hade han också varnat och förberett sin församling på det. För i så fall skulle Antikrist träda fram innan uppryckelsen kunde ske.”

    Naturligtvis ska vi vänta Jesus men inte då samtidigt blunda för vad Paulus här säger och som något Pretribare menar handlar om något annat än vad som precis står:

    ”Låt ingen bedra er på något sätt. FÖRST måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.”

    Det är detta avfall som nu drar fram, men som Pretribbare tydligen inte eller åtminstone inte vidden och sammanhangen av det vad jag kan förstå.

    Att vänta Jesus är att vänta Honom när Han kommer vid sin tillkommelse och inte att vänta Honom vid ett hemligt mystisk uppryckande innan vedermödan. Det är en verklig flyktmekanism undan vad de troende har för uppgift under vedermödan.

    Så kommer man här då med ännu en lögn om att ”Detta evangelium blir predikat av de 144000 utvalda judarna som kommer att förkunna Messias”

    De 14400 handlar om Förstlingsskörden av Israels barn 12 stammar som kommer att vid Jesu tillkommelse att tillsammans med de troende ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Spaning på Upp. Kap. 11 – 12

    Spaning på Upp. Kap.12

    En riktig allvarlig lögn som uppstår på grund av att församlingen inte finns med igenom vedermödan kommer man så med: ”Nådens evangelium som vi känner det blir avslutat i och med att församlingens tidsålder blir avslutad.”

    Detta blir till en lögn eftersom ”församlingens tidsålder blir avslutad” först vid Jesu tillkommelse!!

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  13. Inlägg 14 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib påstås att det inte finns ord där han lovar oss att beskydda och bevara oss genom denna fruktansvärda tid som vedermödan är och att vi överhuvudtaget inte kan se församlingens existens under själva vedermödan.

    Men det är inte sant. Här finns den troende församlingen med människor som inte lät sig förföras av antikrist:

    ”De övervann honom i kraft av Lammets blod och sitt vittnesbörds ord. De älskade inte så sitt liv så att de drog sig undan döden”.

    Många får bli martyrer för sin tro på Jesus under vedermödan. De återfinns här i Upp. 20:4:

    ”…Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen.”

    Detta är ju troende som ”vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord” och som blivit martyrer under vedermödan.

    Men det kommer också att finnas skydd för vissa plågor för de troende: Upp. 9: 3 – 5:

    ”Ur röken kom gräshoppor ut över jorden, och de fick samma makt som skorpionerna på jorden. De blev tillsagda att inte skada markens gräs eller någon grönska eller något träd, utan bara de människor SOM INTE HADE GUDS SIGILL PÅ PANNA”.

    De fick alltså inte skada de troende som alltså var med igenom vedermödan.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  14. Inlägg 15 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas att Enok är en bild på församlingens uppryckande: 1 Mos 5:24 – ”Sedan Hanok på detta sätt vandrade med Gud fanns han inte mer, ty Gud hämtade honom.”

    Men vare sig Enok, Elia, Mose är några förebilder på att församlingen ska ryckas upp till Himlen. De rycktes upp för sina kommande speciella uppdrag bl.a annat under vedermödan som ”de två vittnena”.

    Enoks uppryckande har inget med församlingen att göra. Han skulle inte förpassas till Abrahams sköte i väntan på kroppens uppståndelse vid Jesu återkomst utan han hade ännu en uppgift kvar.

    De två vittnena under vedermödan är antagligen Enok och Elia, de enda två människor som ej dött en naturlig död, utan som fått fara till himlen i naturliga kroppar liksom en slags parentes i deras livsuppgift.

    Eller det kan även möjligen vara Mose (?) som inte heller begravdes utan inte syntes till mera – han visade sig ju tillsammans med Elia på ”förklaringsberget” och hade således där ännu en uppgift och därför inte befann sig i Abrahams sköte i väntan på kroppens uppståndelse.

    De 2 Vittnena kommer under vedermödan tillbaka och därför inte förpassats till Abrahams sköte i väntan på kroppens uppståndelse. De kommer för att slutföra sin uppgift som domsprofeter.

    De ska under de första 31/2 åren av vedermödan, vara ”en nagel i ögat” på den falske världsfrälsaren – antikrist – och varna människorna över vad som nu ska gå över världen.

    Det är också vad vi som troende, redan nu bör göra människor uppmärksamma på, utifrån Guds hälsning till de troende via Johannes i Upp. vad som ska gå över världen och där de troende ska vara med.

    De två vittnena framställs som de två olivträden och de två ljusstakarna i Sak. 4: 4 – 11 och det visar på att de haft en tidigare tillvaro på jorden som ljusförmedlare.

    De kommer nu tillbaka i sina naturliga jordiska kroppar som grönskande olivträd och ska bli dödade av antikrist, när han efter 31/2 år blir besatt – uppfylld av och satan inkarnerad.

    Om Elia är det profeterat att han ska komma tillbaka enligt Mal. 4: 5 – 6: ”Se jag ska sända er profeten Elia, förrän Herrens stora och fruktansvärda dag kommer”.

    Johannes döparen fick frågan om han var denna återkomst av Elia. Men han svarade att han inte var Elia, men att han kom i samma ande och kraft ( Joh. 1: 21; Luk. 1: 17 ).

    Liksom Johannes döparen kom för att förbereda Israel för Kristi första kommande, så kommer nu Elia tillbaka för att förbereda Israel för Kristi andra kommande.

    Som en följd av att dessa 2 vittnen, samverkar med de troende, blir de orsak till att ”gossebarnet” – 144.000 som en ”förstlingsfrukt” av Israels tolv stammar kommit till tro på Jesus och att ”kvarlevan av Israel” ska ”bli frälsta på en dag” vid Kristi återkomst.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  15. Inlägg 16 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas att ”Lot är en bild på församlingen som blir räddad från både tid och plats för den kommande vreden.” 2 Pet 2:7-9 – Men han frälste den rättfärdige Lot, som plågades av de ogudaktigas utsvävande liv.

    Men detta är ju enbart en helt ogrundad teori i ett försök att försvara läran om ett uppryckande innan vedermödan. Detta hände då och där att Gud räddade Lot från den straffdom som gick över Sodom och Gomorra eftersom han var rättfärdig i Guds ögon.

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas att ”Historien om Daniel, och de tre männen i den brinnande ugnen visar en tydlig bild på vedermödan och denna tidens avslutning.

    ”Kung Nebukadnessar, som är en tydlig förebild på Antikrist… Den brinnande ugnen är en bild på Guds vrede och den stora nöden i vedermödan.”

    ”Sadrak, Mesak och Abed-Nego vägrade att böja knä för Nebukadnessars staty, och de blev kastade i den brinnande ugnen…

    Herren sände sin ängel som beskyddade Sadrak, Mesak och Abed-Nego i den brinnande ugnen, och de kom ut utan någon som helst skada eller påverkan av elden.”

    Men motsägelsefullt här är att de som vägrade tillbe ”antikrist” hamnade i ”vedermödan”. De blir ju martyrer och dödade av antikrist om detta skulle vara en förebild på antikrist och vedermödan.

    Här dras så tveksamma konklusioner av händelsen i detta försök till försvar för ett uppryckande innan vedermödan:

    ”Beskrivningen som kungen fick av dessa män i den brinnande ugnen var att det var tre judiska män (Dan 3:12). De tre judiska männen är en bild på de utvalda Israel som blir bevarade genom vedermödan, och Daniel, den högt älskade (Dan 10:11) är en bild på församlingen som blir bevarad från vedermödan.”

    Här hävdas alltså att Daniel inte var en av de tre som kastades i ugnen och alltså då skulle vara en förebild på uppryckandet innan vedermödan.

    Men när jag läser hela sammanhanget så finns överhuvudtaget aldrig Daniel nämnd i detta skeende. Utan det framgår av versen innan Kap. 3 att Daniel är i tjänst hos Nebudkadnessar. Att Daniel skulle tjäna ”Antikrist” är ju uteslutet. Så hela resonemanget faller samman som ett korthus.

    Här finns i vart fall inget som skulle peka på ett uppryckande av församlingen innan vedermödan och är överhuvudtaget ingen bild på vedermödan.

    Utan detta handlar om skeendet där och då som visar på ett beskydd från ”den ondes alla brinnande pilar” för dem som hör Gud till och fick Guds beskydd via en ängel.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  16. Inlägg 17 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så kommer ett mycket långsökt försök till att styrka att det ska ske ett uppryckande innan vedermödan:

    ”Det är också närliggande att hänvisa till Joh 14:2-3 där Jesus talar om att i hans Faders hus finns många rum, och att han går bort för att bereda plats åt oss.

    Församlingen kommer att höra samma röst som Johannes hörde i Uppenbarelseboken: -‘Kom hit upp’, och vi kommer att få ta del av de rum Herren har förberett åt oss.

    Vi kommer att få gå in i hans kamrar och stänga dörren efter oss. När det har hänt kommer HERREN ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning – som också är Guds vrede.”

    Detta är en hoptvistad blandning av sanning, egna antaganden och lögn som inte är så lätt att bena ut.

    Sant är att Jesus ”går bort för att bereda plats åt oss.” Eget antagande är att ”Församlingen kommer att höra samma röst som Johannes hörde i Uppenbarelseboken: -‘Kom hit upp’.

    Lögn är att vedermödan skulle handla om Guds vrede. Guds vrede handlar om att den drabbar människor som inte tillhör Jesus och går förlorade. Har tidigare visat på skillnaden mellan vedermöda och vrede.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  17. Inlägg 18 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib ställs frågan ”Är Jesu återkomst och uppryckelsen den samma eller två skilda händelser?” Och man försöker ge svaret att uppryckander sker före vedermödan och Kristi återkomst efter vedermödan.

    Mitt svar på frågan ”Är Jesu återkomst och uppryckelsen den samma eller två skilda händelser?” gör jag i följande två inlägg: När Jesus kommer tillbaka så gör han det för att rädda mänskligheten undan total förintelse. Och det är för de utvaldas/troendes skull som han ingriper.

    Han ingriper både för det Judiska folket som då ska komma in i sin kallelse och uppgift och för de troende som ska få sina uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år”.

    För de troende och för det Judiska folket kommer den allra sista tiden, under antikrists senare regeringsperiod när han får sin vilddjursnatur, fram till slutet på den epok vi lever i just nu att bli oerhört svår:

    ”Då skall man utlämna er [Jesu lärjungar] till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.

    Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad” (Matt 24:9-13)

    ”Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas” (Matt 24:29)

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  18. Inlägg 19 analys av detta försvar för Pre-trib

    Mitt svar på frågan ”Är Jesu återkomst och uppryckelsen den samma eller två skilda händelser?” är följande i detta andra inlägg:

    När Johannes får bevittna vad som kommer att utspelas under denna hemska tid av lidande och nöd åtföljs de olika plågor som kommer att drabba jorden av att sju änglar blåser i basuner. Varje gång scenen växlar sker det till ljudet av en basun.

    ”Men i de dagarna när den sjunde ängelns röst hörs och han blåser i sin basun, då är Guds hemlighet fullbordad, så som han har förkunnat i det glädjebudskap han gett sina tjänare profeterna” (Upp 10:7) När lidandet har nått sin kulmen och mänskligheten står på randen till utplåning ljuder slutligen den sjunde och sista basunen. Då är slutet inne.

    Efter denna tid av nöd (Matt 24:29) – ”den stora vedermödan” – som överträffar allt som ”förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma” (Matt 24:21),

    så kommer Kristus att återvända till jorden på samma sätt som han en gång för över 2000 år sedan lämnade den (Apg 1:9-11), den här gången för att hämta sina trogna som inte ska behöva genomlida den gudomliga vredesdom som kommer att drabba jorden:

    ”Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet” (Matt 24:30)

    ”Se, han kommer med molnen och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall jämra sig över honom” (Upp 1:7)

    ”Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara” (Matt 24:27) ”Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen” (1 Tess 4:16)

    Då, vid den sjunde och sista basunens ljud, när Jesus närmar sig jorden, kommer världshistoriens mest dramatiska händelse att inträffa…

    ”Se jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas” (1 Kor 15:51-52)

    ”Med starkt basunljud skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra” (Matt 24:31)

    Och tillsammans kommer dessa väldiga skaror att föras upp av änglarna i luften för att möta den återvändande Herren i rymden och därefter troget förbli vid hans sida (1 Tess 4:17). ”Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:5)

    ”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut” (Sak 14:4) Så kommer Kristus att inleda arbetet med att upprätta sitt rike (Guds rike) på jorden.

    Först Tusen år därefter är vi framme vid att alla icke-troende ställs inför att dömas efter sina gärningar och sen kastas i eldsjön för evigt. Medan de troende ska få beträda ”en ny himmel och en ny jord där rättfärdighet bor”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  19. Inlägg 20 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib hävdas att ”Uppryckelsen är en osynlig händelse som sker helt utan förvarning.” Ungefär som ”en tjuv om natten”.

    Om Jesus kommer över Pretribbaren som en tjuv om natten då är det för att Pretribbaren lever i mörkret. Du har väl läst och förstått dessa verser?

    1 Tess. 5:2 ”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.”

    1 Tess. 5:4 ”Men ni, bröder, lever inte i mörker så att den dagen kan överraska er som en tjuv.”

    Om Jesus kommer över Pretribbaren som en tjuv om natten då är det för att Pretribbaren inte kommer ihåg det han tagit emot och håller det. Han sover! Du har väl läst och förstått den här versen?

    Upp. 3:3 ”Kom därför ihåg vad du har hört och tagit emot och håll det och omvänd dig. Om du inte håller dig vaken, så ska jag komma över dig såsom en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig.”

    Om Jesus kommer över Pretribbaren som en tjuv om natten då är det för att Pretribbaren lever i orättfärdighet (är naken och man ser hans skam). Du har väl läst och förstått den här versen?

    Upp. 16:15 ”Se, jag kommer som en tjuv. Salig är den som vakar och bevarar sina kläder, så att han inte går naken och man ser hans skam.”

    Slutligen så är ”som en tjuv om natten” en beskrivning av Herrens dag och handlar om Jesu återkomst och tidens slut.

    2 Petr. 3:10 ”Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till.”

    Om någon blir överraskad av ”Den dagen”, då beror det på att denne ignorerat Jesu varningar och alla tecknen som ska föregå tidens slut. Det var just det lärjungarna frågade Jesus om i Matt. 24:3 ”… Säg oss NÄR ska detta ske, och VAD blir tecknet på din ÅTERKOMST och TIDSÅLDERNS SLUT?”

    Jesus beskriver sin återkomst på väldigt många ställen, och inte en enda gång säger Han ”bry er inte om vad jag nu kommer säga, för jag ska hämta hem er innan detta sker.”

    Jesus ger oss en detaljerad beskrivning av tecknen på Hans återkomst och Tidsålderns slut. Han säger:

    Matt. 24:4-7 ”Se upp så att ingen bedrar er. För många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Kristus, och de ska bedra många. Och ni ska få höra om krig och rykten om krig.

    Se till, att ni inte blir skrämda, för allt detta måste hända, men det är ännu inte slutet. För folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det ska bli hungersnöd och epidemier och jordbävningar på många platser.

    Och allt detta kallar han födslovärkar, (Matt. 24:8) och gör alltså en jämförelse med när en kvinna föder ett barn. Så, när Pre-Trib säger ”vi väntar inte på antikrist, vi väntar på Kristus”, så är det som att säga ”Vi väntar inte på födslovärkarna, vi väntar på barnet”.

    När födslovärkarna sätter igång, förstår vi att barnet snart kommer och det är inte något vi blir ledsna för. Tvärtom säger Jesus ”Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning.” (Luk 21:28)

    Varifrån har vi fått uttrycket ”När du minst anar det”? Och hur i hela världen har vi kopplat det ihop med vårt saliga hopp, Jesu återkomst?

    Uttrycket finns bara i Jes. 47:11 och talar om olycka över Babylon därför att Babylon förhävde sig och levde i högmod och sa i sitt hjärta ”Jag och ingen annan! Aldrig ska jag sitta som änka, aldrig veta vad barnlöshet är.”

    Om Pretribbarna vill identifiera sig med Babylon, så varsågod! Men då erkänner de också att de lever i högmod och stolthet eftersom de säger att den dagen ska komma över dem ”när de minst anar det”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  20. Inlägg 21 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib sägs att ”Jesus kommer halvvägs till jorden för att möta oss i rymden, för att sedan ta oss tillbaka till himlen”.

    Men vi ska aldrig till Himlen utan först få våra uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år” och så slutligen som nya skapelser i Kristus få gå in i Guds nya skapelse ”en ny Himmel och en ny jord”.

    Här i detta försvar för Pre-trib så sägs här en felaktig sak att Jesus predikade bara uppståndelsen ifrån de döda, utifrån de löften vi kan se i GT.

    ”Där blir de heliga lovade uppståndelse omedelbart efter den stora nöden (Dan 12:2), och precis före själva tusenårsriket. Det är denne uppståndelse Jesus kallade livets eller de rättfärdigas uppståndelse som alltså hör till de heliga från GT.”

    Men de som i GT dött i tron på löftet om Jesus kommer vid Hans tillkommelse att liksom alla troende genom alla tider att få sina uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Detta har inget att göra med att församlingen skulle ryckas upp före vedermödan för ”att utgöra en Himmelsk regering”. De troende ska aldrig ”utgöra en Himmelsk regering” utan ska ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Här påstås riktigt att Jesus talade om vedermödans period när han sade: ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför människosonen”.

    Men det innebär ju då att man ska vara med igenom vedermödan. En sådan bön om kraft att gå igenom ”det som skall komma och kunna bestå inför människosonen”. Vore ju helt meningslös om man redan vore uppryckt innan ”det som skall komma”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  21. Inlägg 22 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så åberopas Jes. 26:19-21 som ett bevis för att församlingen ska ryckas upp innan vedermödan: ”…Kom mitt folk och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick, till dess vreden har gått förbi.”

    Men detta handlar inte om församlingen utan om det Judiska folket som under antikrists förföljelse får ett övernaturligt skydd ute i öknen där antikrist inte längre kan nå dem. Upp. 12: 6; 13 – 14.

    ”Kvinnan flydde då ut i öknen, där hon har en plats som Gud berett för henne så att hon får sitt uppehälle där…När draken såg att han var nedkastad på jorden förföljde han kvinnan som hade fött sonen. Men kvinnan fick den stora örnens båda vingar för att flyga ut till sin plats i öknen, där hon skyddad från ormen får sitt uppehälle.”

    Det är också då som antikrist i sitt raseri vänder sig emot de troende Kristna: ”I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot hennes övriga barn, dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd” Upp. 12 : 17. Det är de troende som ”lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd”

    Här i detta försvar för Pre-trib så används Upp. 3:10 som bevis för ett uppryckande innan vedermödan: ”Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.

    Men här finns inget om något uppryckande utan löfte om ett bevarande igenom det ”som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.”

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  22. Inlägg 23 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas att ”Herrens dag” är vedermödan.

    Men Herrens dag är flera saker och inte alls vedermödan. Bl.a. anses det syfta på den veckodag då Jesus uppstod från de döda. Men väldigt klart här vad som är Herrens dag eller snarare vad som är slutet på Herrens dag i 2 Petr. 3:10–13:

    ”Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till…. den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta! Men efter hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.”

    ”Herrens dag” är benämningen på den tid då Gud griper in i mänsklighetens historia, men det handlar inte om en enda dag i bemärkelsen 24 timmar, utan om en tidsperiod.

    Ordet ”dag” används ofta på det viset i Bibeln, till exempel i 2 Kor 6:2: ”Se nu är det den välbehagliga tiden, Nu är frälsningens dag.”

    ”Herrens dag” inleds med Jesu återkomst (då de troende får sina uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år), följs av tusenårsriket (då de troende ska verka som ”präster och kungar” tillsammans med Kristus), och avslutas med ”de övriga dödas” uppståndelse till dom – och slutligen ”en ny himmel och en ny jord”.

    ”Se, HERRENS dag kommer” i Jes. 13:9-13 syftar på när Jesus vid sin tillkommelse fängslar satan, kastar antikrist och den falske profeten i eldsjön efter att ha krossat de härar som tillsammans med antikrist var ute efter att utrota det Judiska folket.

    Så att påstå att vedermödan är Herrens dag är direkt missvisande!

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  23. Inlägg 24 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib sägs felaktigt att ”Änglarna blir utsända för att ihopsamla både rättfärdiga och orättfärdiga till att bli dömda av Jesus innan 1000 års riket.

    Dessa människor är i deras naturliga kroppar, där de orättfärdiga blir kastade i eldsjön, medans de rättfärdiga får lov till att ärva 1000 års riket.”

    Men så står det inte utan att änglarna ska samla in de UTVALDA som inte här åsyftar det Judiska folket eftersom de redan är samlade vid kriget med antikrist.

    De Utvalda här åsyftar de troende som samlas in från hela världen till mötet med Jesus i skyn för att få sina uppståndelsekroppar och ”regera med Kristus för Tusen år”.

    De orättfärdiga kastas inte här i eldsjön. Det är något som sker först efter de Tusen åren när de döms efter sina gärningar för att så då först kastas i eldsjön. Men det kommer att se en åtskillnad mellan ”getter och får” både innan Tusenårsriket och vid dess slut:

    Så hävdas att ”Den första uppståndelsen i Upp 20:4 är…Den kristna församlingens bortryckelse före den sista och 70:e årsveckan för Israel och Jerusalem.”

    Låt oss se på Uppenbarelseboken 20: 6: ”Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt…”

    Här ingår alla de som i GT dött i tron på löftet om vem Jesus ÄR och hans försoning på korset. Här ingår alla som i NT kroppsligen avsomnat i tron på Jesus med en väntan i ”Abrahams sköte” på den kroppsliga uppståndelsen.

    Här ingår även de som kroppsligen lever i tron på Jesus när Han kommer tillbaka. Här ingår också ”Gossebarnet – förstlingsskörden från Israels barns tolv stammar” (Upp. Kap. 12).

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  24. Inlägg 25 analys av detta försvar för Pre-trib

    Detta handlar alltså inte alls om att ”Den första uppståndelsen i Upp 20:4 är Den kristna församlingens bortryckelse innan vedermödan” som påstods i försvaret för Pre-trib.

    Men intressant att även här se att här nämndes nu även att det inte bara finns en ”första död” utan även ”en andra död”. För utgången för människan i båda dessa dödar är förhållandet till tron på Jesus avgörande:

    ”Salig och helig är den som har del i DEN FÖRSTA UPPSTÅNDELSEN ; över dem har DEN ANDRA DÖDEN INGEN MAKT ..”. Alltså för dem som hör Jesus till har ”den andra döden ingen makt.”

    DEN ANDRA UPPSTÅNDELSEN äger rum tusen år senare och omfattar alla de övriga som levt och dött genom tiderna utan att ha lärt känna Gud.

    Nu – tusen år efter den första uppståndelsen (de troendes uppståndelse för att få uppståndelsekroppar och regera med Kristus) – uppstår alla dessa i andra uppståndelsen för att dömas efter sina gärningar i det som brukar kallas ”Uppståndelsen till dom”, ”den yttersta domen” eller ”domen inför den vita tronen”.

    Upp.21.8 m.fl. ”Men de fega och de otrogna och de som har gjort vad styggeligt är,och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö, som brinner med eld och svavel; DETTA ÄR DEN ANDRA DÖDEN”.

    Den andra döden gäller för dem som icke ”skola få Guds rike till arvedel.” 1Kor. 6:9-10. Alltså för de som inte äger tron på Jesus. ”Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.” Upp. 20:15.

    I vers 14 ser vi att den ”brinnande sjön” är detsamma som den ”andra döden” och i vers 10 står det; ”…och de skola där plågas dag och natt i evigheternas evigheter.”

    ”Och döden och dödsriket blev kastade i den brinnande sjön; detta, DEN BRINNANDE SJÖN ÄR DEN ANDRA DÖDEN. Och om någon icke fanns skriven i livets bok (Inte tillhör Jesus), så blev han kastad i den brinnande sjön.”

    ”Den andra döden” är alltså en slags konfirmering av ”den första dödens konsekvenser” av åtskillnad från Gud, men nu i ”den andra döden” för evigt gällande utan ändring eller slut utan gäller i ”evigheternas evighet”. ”De skola där plågas dag och natt i evigheternas evigheter.”

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  25. Inlägg 26 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas att Kristi domstol sker vid uppryckelsen innan vedermödan. 2 Kor 5:10 – ”Ty vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont”.

    Men det finns inget här som talar för att uppryckandet och Kristi domstol skulle ske före vedermödan.

    Som ”bevis” anförs ”att denna domstol sker i omedelbar anknytning till uppryckelsen är de 24 äldste, som representerar den fulltaliga församlingen.”

    Jag har tidigare visat hur man tagit fullständigt miste kring att de 24 Äldste skulle handla om församlingen.

    Här i detta försvar för Pre-trib så sägs felaktigt att ”Människor som blir frälsta under vedermödan kommer att gå in i sina naturliga kroppar i tusenårsriket.”

    Men alla som tillhör Jesus under vedermödan får sina uppståndelsekroppar vid Hans tillkommelse för att ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Men däremot finns det inget om att Judarna nu får sina uppståndelsekroppar när de nu kommer in i sin kallelse och ”ska bli till välsignelse för en hel värld. som jag tror handlar om att evangelisera och den slutliga väckelsen som Joel profeterar om sker med ”Jag skall utgjuta min Ande över allt kött”.

    Fördenskull har jag inte en Dispensationalistisk tro (Dispensationalistisk teologi lär att det finns två olika Guds folk: Israel och kyrkan)

    Jag bejakar alltså hur enheten i Kristus mellan Judar och hedningar beskrivs som ”en ny människa”, som tillsammans utgör ”en kropp” och ”en hjord” ( Ef. kap. 2, 5; 1 Kor. kap. 12; Joh. 10: 16 ). Något som definitivt förverkligas efter Tusenårsriket.

    Jag menar inte att de hednakristna och de troende Judiska folket, skulle vara ”två olika folk”. Alla som kommit till tro på Jesus vare sig Judar eller hedningar kommer att till sist utgöra ”en herde och en hjord”, men har de exakt lika uppgifter under tusenårsriket? Naturligtvis är de ”ett folk i Kristus”. Men jag tror att vi har OLIKA UPPGIFTER under tusenårsriket?

    Sen finns det då vanliga människor som överlevt vedermödan som kommer att få gå in i Tusenårsriket för att där leva och föröka sig och som det står i detta förändrade livsförhållanden där Lejon ska beta tillsammans med lamm, svärden ska smidas till plogbilar och ”Den som dör vid hundra års ålder är ung”.

    ”det ske att alla överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem ska år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.”

    Jes. 11:9 – 10: ”Ja, många folk och mäktiga hednafolk skall komma och söka Herren Sebaot i Jerusalem och bönfalla inför Herren. Och det skall ske på den tiden att hednafolken skall söka telningen från Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara idel härlighet.”

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  26. Inlägg 27 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så hävdas det att ”de tidiga kyrkofäderna har de byggstenar i sin undervisning, som är grunden för pretrib läran. Det är också ett faktum att nästan alla tidiga kyrkofäder predikade premillennialism.”

    Detta är lögn!

    Irenaeus: (AD 120-202): ”efter att de tio kungarna har förstört Babylon ska de jaga församlingen på flykt! De rättfärdigas uppståndelse äger rum EFTER antikrists ankomst och EFTER att han förstört alla riken under sig. De rättfärdiga, som finns kvar ska lida stor nöd, men har undkommit den ondes grepp.”

    Irenaeus säger också att apostlarnas ord utan tvekan sägs med tanke på uppståndelsen av de rättfärdiga, som kommer ske EFTER att antikrist framstått OCH efter att alla nationerna har ödelagts under hans styre.

    De som Herren finner VÄNTAR PÅ HONOM, de som fortfarande finns kvar här i livet, ska få dela Guds härlighet. Detta i full överensstämmelse med skriftens ord som säger:

    Fil. 3:20 Men vi har vårt medborgarskap i himlarna, VARIFRÅN VI ÄVEN VÄNTAR Frälsaren, Herren Jesus Kristus,

    Hebr. 9:28 så ska Kristus, som en enda gång har offrats för att bära mångas synder, FÖR ANDRA GÅNGEN, utan synd bli synlig för dem som VÄNTAR HONOM TILL FRÄLSNING.

    2 Thess. 1:9-10 Dessa ska få sitt straff i det eviga fördärvet, borta från Herrens ansikte och hans makts härlighet, när han kommer på den dagen, för att bli FÖRHÄRLIGAD I SINA HELIGA och bli hyllad av alla dem som tror, eftersom vårt vittnesbörd bland er blev trott.

    Tertullian: (AD 145-220): Tertullian skriver att vilddjuret antikrist tillsammans med den falska profeten, ska föra krig mot Guds församling. Alltså säger Tertullian att församlingen finns kvar under Vedermödan.

    Och han fortsätter att dessa som har befunnits värdiga att få del av den första uppståndelsen vid Jesu återkomst, de som finns vid liv och de som dödats av antikrist och sedan ger han ett citat från 2 Thess. 4:16-17.

    Så här ser vi att antikrist måste framstå först, helt i enlighet med 2 Thess. 2:3 ”Låt ingen bedra er på något sätt. För den dagen kommer inte, om inte avfallet först har skett, och syndens människa, fördärvets son, har blivit uppenbarad”

    Hippolytus: (AD 170-236): Hippolytus menar det är viktigt att vi läser skrifterna för att kunna veta från vilken stam antikrist kommer från, vad hans namn är som också indikeras av talet 666,

    hur han kommer förföra människorna och samla dem från alla världens ändar, och hur han kommer sätta igång en förföljelse mot de heliga. Och vi vet från Skriften att församlingen är de heliga.

    Han fortsättter med att när dessa saker sker ska vi vara förberedda för dem och inte bli bedragna.

    De apostoliska fäderna var alltså inte Pre-Trib!!!

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  27. Inlägg 28 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så sägs att ”Skulle det vara på det sättet att församlingen var ämnad till att gå igenom vedermödans tid, skulle Herren naturligtvis förbereda och varna sin församling om detta.”

    OBS! Det är ju precis vad som sker genom människor utöver hela vår värld som ropar om att vara beredda inför vad vi nu står inför, vedermödan och antikrist.

    Men så vill då ”härlighetspredikanter” döva denna röst genom att säga att vedermödan och antikrist behöver vi inte bekymra oss över eller förbereda oss för, för då är vi redan uppryckta och menar att vad vi nu har framför är väckelse och Kristi snara ankomst.

    Pretribbarna tystar Bibelns röst från Matt. 24: 15 som är riktat till de troende – de utvalda: ”När ni ser ’förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats…

    då måste de som är i Judeen fly upp i bergen. Den som är på taket ska inte gå ner för att hämta något från sitt hus, och den som är på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

    Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten, för då ska det bli en så stor nöd att något liknande aldrig förekommit från världens begynnelse och ända fram till nu, och inte heller ska komma.

    Hade inte den tiden förkortats skulle ingen människa bli frälst. Men FÖR DE UTVALDAS/TROENDES SKULL kommer den tiden att förkortas.” Detta är alltså riktat till dem troende!

    Riktat till de troende är också ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför människosonen”.

    De troende är alltså helt uppenbart med igenom vedermödan!

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  28. Inlägg 29 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så visas helt riktigt på hur Bibeln uppmanar till att ha en ständig förväntan på Jesu återkomst

    Men det är ju ingen motsägelse till att se vad Bibeln säger ska ske innan Jesus kommer tillbaka som att ”först måste avfallet ha skett och fördärvets man ha trätt fram…satt sig i Templet och föregiva sig vara Gud”.

    När Bibeln uppmanar till att ha en förväntan på Jesu ankomst så säger den ju inte att vi ska vänta på ett uppryckande innan vedermödan utan att vi ska se fram emot Jesu återkomst efter vedermödan, så att ”vi kan glädja varandra” med den vetskapen och därmed orka med vad vi har att vänta under vedermödan

    1 Kor 1:7 – ”så att I icke står tillbaka i fråga om någon nådegåva, medan I väntar på vår Herres, Jesu Kristi, uppenbarelse.”

    Tit 2:13 – ”medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse.”

    ”Vår Herres, Jesu Kristi, uppenbarelse” handlar inte om ett uppryckande före vedermödan utan om när ”allas ögon ska se Honom.” Gud håller inte på med något osynligt helighetsmakeri. Utan ”som en blixt från öster till väster” ska det ske när Han samlar de sina från världens alla hörn.

    Därför bör vi som troende hälsa varandra med Marana´ta. ”Du vår Herre, kom!” Och visa hur vi längtar bortom vedermödan och Jesu återkomst.

    Vi kan också säga med Jak 5:8 – ”Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära”. Så att vi vet att vedermödan inte är slutet utan att Jesus ska för de troendes skull avkorta/avsluta – göra stopp på vedermödan och då är ”Herrens ankomst nära”.

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  29. Inlägg 30 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så kommer en långsökt utläggning om Rebecca som Kristi brud – som en förebild på församlingen.

    Något som avslutas med denna konklusion: ”I 1 mos 24: 62-67, ser vi att Isak (brudgummen) återvänder mot kvällen, innan natten (vedermödan), och Elieser (Guds Ande) håller på att föra (uppryckandet) Rebecca (bruden) för att möta Isak ansikte mot ansikte för första gången.

    På samma sätt kommer den helige Ande, att rycka upp församlingen, på kvällen, innan dess att natten och vedermödans tid börjar, och vi kommer att få se och möta Herren vår brudgum för första gången.”

    OBS! Detta har ju inget att göra med att församlingen skulle ryckas upp innan vedermödan, utan synes vara ett desperat försök utifrån påhittade konklusioner, att hitta sånt som skulle tala för ett uppryckande av församlingen innan vedermödan.

    Samma desperata försök att finna bevis för att församlingen ska ryckas upp innan vedermödan söker man med att Rahab skulle vara en förebild på församlingen och dess uppryckande innan vedermödan.

    ”Skökan Rahab är en bild på församlingen. Hon är en hedning, en prostituerad och en syndare, som bekänner sin tro på Israels Gud. Hon bryr sig, och känner samtidigt för det judiska folket, som är orsaken till hennes frälsning.

    Jeriko är en bild på den här världen, som är sparad för dom. Rahab (församlingen) tas bort från Jeriko (världen), innan dess att staden förstörs och bränns upp (vedermödan).

    Detta börjar ju här närma sig en gräns av absurdum och har ju inget med ett uppryckande av församlingen innan vedermödan!

    Samma desperata försök att finna bevis för att församlingen ska ryckas upp innan vedermödan söker man med Rut.

    ”Historien om Rut är en fantastisk berättelse om förlossning, frälsning och återlösning, men ger också en symbolisk bild på församlingen och vedermödan…

    Samtidigt så är berättelsen om Rut, en bild på församlingen som Herren räddar undan vedermödans tid…så fick Rut lov till att gömma sig under Boas mantel, som bredde sin mantelflik över henne”

    Det är ju befängt bortom rimlighetens gräns att få detta till att handla om församlingens uppryckande innan vedermödan!! Kan någon köpa en så vilsen argumentation?

    Forts Inlägg analys av detta försvar för Pre-trib

    Gillad av 1 person

  30. Inlägg 31 analys av detta försvar för Pre-trib

    Här i detta försvar för Pre-trib så avslutas med att församlingen är ”ett himmelskt folk” som ska regera från Himlen.

    Men detta är en villolära som kallas för Dispensationalismen om att de troende ska utgöra en himmelsk regering och det Judiska folket ska vara ett jordiskt folk. Något som jag redan bemött i inledningen av ämnet.

    Deras utläggning kring detta för att så i slutet komma med sin käpphäst om ett uppryckande av församlingen innan vedermödan:

    ”Vi ser att Herren inte förhåller sig på samma sätt med församlingen, som han gör med Israel. Båda frälsningsgrupper har Herren en unik plan med, som han kommer att fullborda.

    Herren kommer att bevara Israels rest för Antikrist och genom vedermödans tid, som han sedan kommer att fullborda sina förbund och löften igenom.

    På samma sätt kommer Herren också att fullborda sina planer med sin kropp och brud, Guds församling. Vedermödan är inte ämnad för Herrens brud, så därför kommer Jesus att hämta och ta bort bruden innan dess att Guds domar kommer gå ut över jorden.

    Församlingen är sparad från tid och plats när det gäller vedermödans tid och domsslut. Vårt saliga hopp, är vår Gud och Herre Jesus Kristus, som kommer att frälsa oss från den kommande domen.”

    Se alltså tillbaka på mitt bemötande av detta i inledningen av denna analys av ett i mina ögon desperat försvar för en Pre-trib lära, som egentligen inte kan återfinnas i en helhet av vad Guds Ord säger.

    Vad är egentligen drivkraften och motivet till att så desperat söka efter bevis i Guds Ord efter att församlingen skulle bli uppryckt innan vedermödan? Varför söka efter bevis för detta som inte finns där?

    Varför inte då istället förbereda Kristenheten inför vad vi nu har framför: Vedermödan och antikrist? Då skulle man ligga i linje med vad Guds Ande vill få sagt idag:

    ”När ni ser ’förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats…

    då måste de som är i Judeen fly upp i bergen. Den som är på taket ska inte gå ner för att hämta något från sitt hus, och den som är på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

    Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten, för då ska det bli en så stor nöd att något liknande aldrig förekommit från världens begynnelse och ända fram till nu, och inte heller ska komma.”

    Detta är något som är riktat till de troende och som vi nu har framför! Varför vill man svika sina Kristna vänner med att sopa dessa verkligheter under mattan? För mig är det obegripligt om man samtidigt menar sig vara ledd av Guds Ande och ska betjäna Kristenheten!

    Ta gärna del av innehållet på denna länk som avhandlar en hel del av dessa och närliggande frågor som här ventilerats.

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2018/01/31/tva-jesu-ankomster-tva-vedermodor-tva-forodelsens-styggelse-fyra-tempel/

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar