Smiths Vänner

Inlägg 1 Smiths Vänner

Brunstad Christian Church (BCC), förr känd under namnet Den Kristelige Menighet, ofta kallad för Smiths vänner eller lokalt i Norge för Brunstad Kristelige Menighet, tror att Jesus föddes som en vanlig människa (som Adam efter fallet) och att han hade en egen vilja som stod i konflikt med Guds vilja, på samma sätt som alla andra människors egenvilja.

Men genom att han aldrig agerade efter sin egen vilja, utan alltid valde att göra Guds vilja istället, fick han gudomlig natur. (uppnådde hela Kristi fullhet). Hans uppståndelse från de döda är beviset för att han aldrig syndade.

BCC:s teologi är inspirerad av den katolska mystikern Madame Guyón. Delar av Brunstad Christian Churchs förståelse av frälsningsprocessen sammanfaller även med katolicismen,

men deras uppfattning av Jesu inkarnation och liv på jorden skiljer sig dock både från katolicismen och även den traditionella protestantismen. Större likheter finns dock med kenotismen som inte accepterar att Jesus var både gudomlig och mänsklig då han levde på jorden.

Smiths Vänners teologi har främst utformats ur tidskriften ”Skjulte Skatte”, grundad 1912, där mystiker ur helgelserörelsen, kvietismen och radikalpietismen var rikligt företrädda under de trettio första åren, såsom Jessie Penn-Lewis, Andrew Murray, Madame Guyon, Miguel de Molinos, och Gerhard Tersteegen.

På 1930-talet besökte Johan Oscar Smith Stockholm, och kom där i kontakt med Carl Flodberg och Flodbergskretsen. Den kom att få en avgörande betydning för vännerna, och Skjulte Skatte från 30-talet innehåller talrika artiklar av mystiker från den kretsen.

Smiths Vänner har många yttre likheter med laestadianismen. Även Plymouthbröderna ligger nära, både teologiskt och praktiskt. Detta finns även likhet med kväkarna och i Bruderhof (från Hutteriterna) och Puritanismen.

Smiths Vänner räknas in bland dagens Radikalpietister, som är en radikal, mystisk variant av pietismen. Spiritualisten och teosofen Jakob Böhme är den viktigaste av de tidiga bakgrundsfigurerna för radikalpietismen.

Radikalpietismens egentliga begynnelse kan förläggas till då den finlandssvenska prästen Lars Ulstadius förbannade den förstelnade lutherska ortodoxin. Ulstadius, förkastade den lutherska läran om rättfärdiggörelsen av tro allena, likaså den lutherska treenighetsläran (att Gud är är en sammansatt enhet av Fader Son och Ande).

Den katolska mystikern Madame Guyon är en annan viktig källa till radikalpietismen, En annan radikalpietistisk apokalyptiker var svensken Emanuel Swedenborg, vars förförelse tidigare klart redovisats! Smiths Vänner och Plymouthbröderna är de två rörelser som kommit att, mer än de övriga samfunden, införliva något av radikalpietismens tankegods.

Lars Ulstadius fick också en del influenser från den Spenerska rörelsen och även från Philipp Jacob Spener och Johann Arndt. Spenser var en tysk teolog, genealog och heraldiker, ansedd som pietismens grundare.

Det avgörande inflytandet bör dock ses i traditionen från Johann Arndt (1555-1621) och dennes författarskap, framförallt Fyra böcker om en sann kristendom, som Spener höll som den viktigaste boken för kristen vägledning vid sidan om Bibeln.

Arndts med ”den sanna kristendomen” hade influerats av Valentin Weigels Betbüchlein och han hade hämtat hela kapitel ur den tyska förreformatoriska mystiken. Här fick den genuint lutherska rättfärdiggörelseläran träda tillbaka för den mystiska föreningen med Gud.

Petrus Schäfer gjorde kring sekelskiftet 1700 Lars Ulstadius läror kända bland pietister, mystiker, spiritualister och kväkare i såväl Europa som Amerika. Som hämtat sina villomeningar från Kasper Schwenkfeld, Valentin Weigel och Jakob Böhme och även från den spenerska rörelsen.

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Smiths Vänner

  1. Inlägg 2 Smiths Vänner

    Föreställningar från Smiths vänner: Att Kristus var inte Gud när han var på jorden. Att Kristus hade synd i sitt kött. Att Kristus syndade omedvetet när han var på jorden. Att Kristus dog för sina egna synder och våra. Att de (Smiths vänner) enbart är Kristi kropp på jorden. Att deras publikation ”BREV AV JO SMITH” är ofelbar.

    Framträdande i Smiths Vänner är att rättfärdiggörelsen från Gud med tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi skull, görs om intet!

    Och det framställs som att människan blir gudomliggjord, genom att följa Jesu exempel, som den människa som besegrade synden och därmed blev gudomliggjord och att JESUS inte kom till oss som ”Guds fullhet lekamligen” fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

    Jesus blev enligt deras lära Gudomlig, först efter att han som människa har besegrat synden i människan! Vilket bedrägeri! Jesus besegrade synden i människan (”fördömde synden i köttet” Rom. kap. 8) därför att han var Gud själv kommen i kroppslig gestalt!!

    HaFo summering och kommentar:

    Förförelsens kärna i Smiths Vänner är att Jesus inte hade Gudomlig natur vid födelsen, utan föddes som en vanlig människa och fick Gudomlig natur först efter att Han besegrat den mänskliga syndiga naturen.

    Katolicismen menar att Jesus var syndfri därför att Maria var syndfri och undergräver därmed att Jesus besegrade synden i sin egen syndfria rättfärdighet OCH GUDOMLIGHET och att det blev möjligt därför att Han av evighet var ett med Gud i enheten av Fader Son och Ande.

    Jesus var i arvet från Maria född ”i syndigt kötts gestalt” och ”fördömde synden i köttet, i sin syndfria rättfärdighet, MEN MÄRK ATT DET INTE VAR DEN YTTERSTA ORSAKEN TILL ”FÖRDÖMANDET AV SYNDEN I KÖTTET!! DEN YTTERSTA ORSAKEN VAR ATT JESUS VAR INKARNATIONEN AV GUD SJÄLV IN I KROPPSLIG GESTSTALT ”all/ Guds fullhet lekamligen”.

    HAN HADE GUDOMLIG NATUR FRÅN EVIGHET! OCH DET VAR INTE SOM NÅGON SLAGS BELÖNING FÖR TROHET, SOM HAN FICK GUDOMLIG NATUR! UTAN HANS GUDOMLIGHET MÖJLIGGJORDE ATT HAN KUNDE LEVA SYNDFRI OCH RÄTTFÄRDIGT OCH BESEGRA SYNDEN I MÄNNISKAN!!

    UPPSTÅNDELSEN FRÅN DET DÖDA ÄR BEVISET FÖR ATT HAN HELA TIDEN VAR DEN LEVANDE GUDENS SON – FÖRENAD MED GUD – FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA HELA TIDEN!!!!

    Tänk att förförelsens andar kan så vända upp och ned på begreppen och det med kristet språkbruk!!

    Det är märkligt eller kanske inte just märkligt, att villoandarna angriper just det centrala kring vem Jesus ÄR OCH SOM DÄRMED KOMMER ATT OMINTETGÖRA BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!

    Gilla

Lämna en kommentar