Prövning av Anders Gärdeborns undervisning

Inlägg 1 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning

Anders Gärdeborn har ett omfattande material av böcker och videos att ta del av vid en bedömning av innehållet på hans material. Att pröva Anders Gärdeborns undervisning blir därför så omfattande så jag gör det till flera bloggposter med rubrikerna:

Anders Gärdeborns 1. felaktiga syn på treenigheten tillkomst. 2. lögnaktiga syn på Jesus. 3. förnekelse av själens existens och odödlighet. 4. förnekelse av evigt lidande för de som går förlorade. 5. bristande förståelse av skillnaden kroppslig död och döden dö att skiljas från Guds gemenskap. 6. Summering av Anders Gärdeborns antikristliga förförelse av vem Jesus är i boken MÄSTERDIRIGENTENS VERK.

Jag kommer att återge och kommentera delar av vad han skriver i Boken Mästerdirigentens verk, återge från videos om Jesu Gudomlighet och Jesus mänsklighet. Jag kommer här i första bloggposten även att kommentera en del annat som Anders lär som inte går in under dessa nämnda ämnesrubriker, men som känns viktigt att peka på hur allsidigt omfattande hans förförelse är.

När man kommer fram till AG:s syn på Jesus så blir det riktigt intressant. Han menar att Jesus är en lägre stående gud – elohim, som inte är jämlik och jämställd med Jahve.

Försök redan här följa AG:s vilsna resonemang fram till en reducerad bild av vem Jesus är:

Även människor och andevarelser kallas för ”gudar” i Bibeln enligt Gärdeborn. Det finns alltså andra ”gudar” med avsikt på avgudar. ”Denna världens gud” pratar han om och ”Jag har sagt att ni är gudar”.

Också människor kan vara gudar av en andra klassens gudar precis som Jesus var en andra klassens gud påstår AG. Jesus kontrasteras mot Gud Fadern och som en lägre stående gud.

AG föreslår att elohim/theos konsekvent borde översättas med ”Herren” och syfta på den lägre stående guden Jesus och att JHVH borde översättas med ”Gud”. ”Gud” är då skaparen Jahve, och ”Herre” är då en en andra klassens gud – Jesus – gud över en viss domän.

Jesus är inte som Jahve till före tiden utan vid skapelsen. Och i inkarnationen så blir denne lägre stående gud till enbart en människa smord av Gud.

Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Prövning av Anders Gärdeborns undervisning

  1. Inlägg 2 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning

    Läs med intresse vidare om AG:s förfalskning av vem Jesus är och därmed förfalskningen av vad Jesus utfört. Läs och finn ut hur AG står för en annan Jesus en annan ande och ett annat evangelium. Men väldigt sinnrikt så är det dolt bakom massor av sanning blandad med lögn och en överdriven massa ovidkommande kunskap.

    Men börja från början för att få hela sammanhanget. Låt dig inte avskräckas av mängden info här. Det är ändå bara en bråkdel av den mängd som det är att gå igenom AG:s material som tagit mig hundratals timmar.

    Direkt i kontakten med Anders Gärdeborn – härefter – AG så uppstår frågetecken. Han anklagar mig på direkten för att ha ”grekiska glasögon”. Det är en ganska grav anklagelse, utan att veta vad jag tror och lär.

    För att det inte ska föreligga några missförstånd om så vill jag säga att jag lever i en innerlig umgängelse med Jesus sedan 1971. Här finns vad jag tror:

    Utan att känna till vad jag tror och lär så dömer alltså AG ut mig med ett skällsord om att jag ”har grekiska glasögon” och att jag säkert är påverkad av Luther.

    Det är svagt att hänvisa till ”grekiska filosofin” för att få sagt det man vill få fram. NT skrevs ju i huvudsak på grekiska, och vi bör ju då läsa det så som det står.

    Hade författarna velat skriva så att det ”rimmade bättre med hebreisk filosofi” så hade så klart det grekiska språket räckt till för det. Så det där är ju inget annat än tomma ord som AG här kommer med!

    Forts

    Gillad av 1 person

  2. Inlägg 3 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning

    AG tar helt miste kring min person. Och det gör han utan att ha tagit reda det minsta kring vad jag trior på. Hans agerande här är ju helt enkelt därmed inte kristet, utan bara direkt brutalt dömande och fördömande och detta utan grund.

    Det var sannerligen inte vackert men kanske är signifikativt för den anda och ande som han företräder? Det återstår att se hur han agerar på att bli ifrågasatt! Kommer han igen med liknande personangrepp eller bemöter han enbart allt sakmässigt?

    Jag har inga speciella ”glasögon”, utan jag läser förbehållslöst Guds Ord som det står och ber Jesus att med sin Ande ska förklara vad som står. Därutifrån skriver jag vad Jesus lär mig vid Hans fötter när han visar mig betydelsen av Hans Ord. Kanske har inte AG tidigare mött en människa nere vid Jesu fötter?

    Den teologie professorn är inte nödvändigtvis mer insatt i vad Bibeln i Guds Andes ljus säger, än en helt olärd gumma i Pajala som lever i en innerlig umgängelse med Jesus.

    När jag börjat ta del av vad AG framför så erfar jag knappast Guds Andes ljus över allt innehåll. Han presterar så mycket sanning mitt i alla insprängda lögner. Det gör det så svårt att bena ut hur falsarierna som ligger inbakade faktiskt ser ut och är formulerade.

    Det är också därför jag erfar ett sådant engagemang. För är det så att det här faktiskt föreligger något galet i vad AG förmedlar, så har det ju så stora konsekvenser för så många. Detta eftersom han är en sådan auktoritet där många utan att ifrågasätta, sätter blind tillit till vad han framför.

    Det är viktigt för mig att jag i möjligaste mån kan helt faktamässigt visa på där AG är fel ute, och med Bibeln visa på var vägen istället går, så att AG inte kan bedra andra med det han framför.

    Min gissning är att en hel del människor kommer att rycka ut till AG:s försvar. Dels för att de menar att han är så lärd att han kan inte ta fel.

    Dels för att man själv bejakar adventisternas och Unitarianismens läror som till viss del hos AG här synes bli bejakade. Dels så kommer de att inte alls idas att ta del av allt innehåll här utan bara avfärda det som ”alldeles för långt”.

    Detta kommer man att göra samtidigt som man i timmar kan lysna till videos av AG och läsa timslånga spaltmetrar från hans böcker. Är man då verkligen seriös? Eller har man redan bestämt sig för att vad AG framför inte får ifrågasättas?

    Forts

    Gillad av 1 person

  3. Inlägg 4 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning

    I den första i kontakten med AG:s bok MÄSTERDIRIGENTENS VERK, som jag kommer att kommentera under den sista bloggposten, så synes verkligen AG upphöja och lovorda Bibelns Ord. Desto mer förvånande blir det då att upptäcka att det inte alls är Bibelns Ord som uteslutande är AG:s inspirationskälla.

    Frågan uppstår ju naturligtvis då om AG:s lovord av Bibeln bara samtidigt är något som ska skyla, att han har egentligen helt andra och icke – Bibliska källor och inspiration för vad han skriver?

    AG visar på Ordspråksbokens varning för att inte lägga någonting till Guds ord: ”Allt Guds ord är rent från slagg… Lägg ingenting till hans ord, så att han tillrättavisar dig för lögn.” Ords 30:5-6

    Men själv praktiserar AG knappast detta goda råd, utan lägger till egna tankeprodukter och drar bort sådant som faktiskt står där i Bibeln. Han bör alltså enligt det ord som han lovordar själv ”tillrättavisas för lögn”.

    Denna bok Mästerdirigentens verk innehåller massor som inte har med Kristen tro att göra. Det liknar mest ett slags skrytverk som ska imponera med en oändlig kunskap. Människor tycks ju också bli imponerade av det. Jag blir inte imponerad utan blir förundrad över hur man kan ta med så väldigt ovidkommande, om man vill avhandla någon form av Kristen tro.

    Jag ska försöka sila fram vad som här finns av värde för att finna ut om det här handlar om ett falskt verk av vem Jesus är, har gjort och om vad som gäller i evigheten. Eller om vad som delges är sant i jämförelse med Guds Ord. Den myckna allehanda ovidkommande kunskapen kan inte dölja om där finns en falsk tro på vem Jesus är och har gjort.

    AG medger att en del av vad han skriver inte kommer från Bibeln utan från böcker av pastor Tim Warner kring Kronologi och Stjärnbilder samt en hel del av den övriga teologin.

    Det synes mer som att det för AG:s uträkning av Jesus tillkommelse och synen på Jesus, vara inte Bibeln, utan Tim Warner, som är inspirationskällan med en teologi som degraderar Jesus som vi svart på vitt ska få ta del av utifrån dennes eget material.

    Forts

    Gillad av 1 person

  4. Inlägg 5 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu vad Tim Warner lär som inspirerat AG

    Två videos av Tim Warner och har lite kommentarer till dessa nedan. Kommer att ytterligare återkomma till vad Warner framför under ämnet AG:s syn på Jesus.

    Video 1 https://www.youtube.com/watch?v=qZtBBVYOtS4

    I denna video säger Tim Warner att ”definitionen av ordet Gud är extremt viktigt” och lyfter då fram betydelsen av elohim och theos. Han lyfter fram texter där det står om ”andra gudar” och menar att det då verkligen måste finnas andra gudar.

    De har ett medvetande, en vilja och de kan agera. Ordet elohim används för både Gud och ”andra gudar”. Han menar att avgudabilder verkligen representerade ”andra gudar”, de är verkliga varelser.

    Jes 45:5 (”Jag är Herren och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud”) tolkar han som att det finns inga andra gudar ”som gjort det som Gud gjort”, och menar då att denna vers inte motsäger att det finns andra gudar. Dessa andra gudar är demoner, säger han.

    Denna undervisning synes lägga grunden till att han kan säga att Jesus är en gud, men inte Gud.

    Video 2 https://www.youtube.com/watch?v=cgsv-waw1Vg

    Här ifrågasätter Warner vad han kallar ”modern” treenighetslära” samt Jesu jämlikhet med Fadern och säger att Sonen inte alltid funnits. Han pekar på att det finns en annan ”sorts” jämlikhet mellan Fadern och Sonen. Han plockar sönder Joh 5:14-18 för att bevisa sina idéer.

    Vers 18: ”Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan också sade att Gud var hans [”egen”] Fader och gjorde sig själv lik Gud.”

    Här sätter Warner stor vikt vid orden ”hans EGEN Fader” (det står ”his own Father” i engelsk översättning och grekiskan kan betyda så) och menar att detta definierar på vilket sätt Jesus var lik Gud.

    I judiskt tänkande kan inte en son vara jämlik med/på samma nivå som sin fader, säger Warner. Därför kan inte texten säga att Jesus är likställd med Fadern i ”rang”, menar han.

    Och Jesus och Fadern delar inte samma ”ontologiska” natur. Fadern är ett gudomligt väsen och Jesus är en vanlig människa. Och så säger han att judarna ansåg att Jesus gjorde anspråk på att ha samma ontologiska gudomliga natur som Fadern, vilket de såg att Jesus inte hade som fysisk människa, och DÄRFÖR blev judarna upprörda och ville döda honom.

    Sedan läser Warner Joh 5:19 ur en engelsk översättning som jag inte vet vilken det är, men där det står:

    ”Truly, truly, I tell you, the Son is powerless to perform from himself – not even one thing – except as He may observe the Father performing.”

    Konstig översättning är det, för i de flesta Biblar står det: ”Amen, amen säger jag er: Sonen kan inte göra något av sig själv utan endast det han ser Fadern göra.”.

    Denna bibelvers använder Warner för att gå emot den ”moderna” treenighetsläran om Jesu gudomlighet i den meningen att han har samma makt som Fadern.

    Hade han haft samma makt som Fadern hade han själv haft makt att göra under, men vilket han inte kunde göra, han kunde inte själv uppväcka döda, enligt Warner.

    Forts

    Gillad av 1 person

  5. Inlägg 6 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts vad Tim Warner lär som inspirerat AG

    Warner använder även Joh 14:10 och Apg 2:22 för att visa att Jesus bara var en vanlig människa som Gud gjorde sina gärningar genom – att Gud var med honom.

    På detta sätt blir Jesus egentligen vilken människa som helst, som kunde göra under för att han var smord av den Helige Ande, precis det som villoläraren Bill Johnson i Bethel Church också undervisar, och att vi kan göra samma gärningar när vi är fyllda av Guds Ande.

    Huvudpoängen från Warner är att det är något allvarligt fel i treenighetsläran när man säger att Jesus är likställd med Fadern och lika evig som Fadern. ”Det var ingen skillnad mellan Jesus och resten av oss” – säger Warner. Så här har vi väl en degradering av Jesus samt något av en ”vi kan bli gudar-lära”.

    Det är ganska tydligt att Warner har utgått från en egen syn på Jesus och hans gudomlighet och sedan försöker vränga bibeltexter till att stötta hans egen tanke om detta.

    Enligt Tim Warner så var Jesus inte både fullt ut Gud och människa när han vandrade på jorden.

    För Warner existerade Gud först ensam, sedan för en begränsad tid sedan skapade Gud en Son. Sonen avklädde sig senare fullständigt från sina gudomliga egenskaper (inklusive sin jämlikhet) och förvandlade sig själv till en mänsklig baby.

    Från den tidpunkten var Sonen fullständigt och endast mänsklig, underordnad Gud, utan någon kvarvarande gudomlig natur.

    Innan Sonen föddes var Warners Gud bara Fadern (det vill säga Warners Gud var en gång unitarisk, ett enda jag).

    Sedan blev Gud binitär (det fanns en nyproducerad jämlik person som plötsligt delade samma väsen med Fadern). Men när Sonen väl helt tömt sig själv på sina gudomliga egenskaper, ser det ut som om Fadern går tillbaka till att vara ensam i den gudomliga essensen igen.

    Efter att Sonen tappat sina gudomliga egenskaper och blivit helt mänsklig, är Warners Gud nu ett enda jag, Fadern, eftersom Sonen inte var evig.

    Warner hotar med fördömande av Gud för dem som inte tror på detta, eller åtminstone för dem som ”medvetet avvisar” det.

    Warner har övergett den ”ortodoxa treenigheten”, som han menar är en orsak av att kejsarn Konstantin omfamnade en platonsk version av kristendomen.

    Forts

    Gillad av 1 person

  6. Inlägg 7 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    När Ag talar om Jesu återkomst så förespråkar han tydligen premillennialism – som betraktar Guds löfte till Abraham som bokstavligt och menar därför att den innevarande tidsåldern kommer att följas av det fysiska Tusenårsriket.

    Min egen HaFo:s syn är att Jesus kommer en enda gång för att avbryta Vedermödan, kasta antikrist och den falske profeten i eldsjön och upprätta Tusenårriket.

    Efter långa utläggningar av AG under uppenbar påverkan av Warner, så verkar i vart fall Jesu tillkommelse ske 1936. Det året kan vi alltså slutligen veta huruvida AG är en falsk profet.

    Alla tidigare uträkningar via Jehovas vittnen och adventister har alltid slagit fel. Vi vet redan oavsett hur denna profetia slår in eller inte, att AG är en falsk lärare kring vem Jesus är när vi senare tar del av hans syn på Jesus!!

    Så kommer AG med fullständiga fantasier om att ”Gud har dokumenterat sin frälsningsplan i himlens stjärnbilder.” Här lämnar alltså AG att Gud delgett sin frälsningsplan genom Bibeln till att människan ska efterforska i stjärnorna efter Guds frälsningsplan.

    Bibeln varnar ju för att tyda stjärntecken. Men det menar AG bara handlar om astrologi och inte hur han tyder stjärntecknen. Tro att det är så, de människor som vill bli här bedragna av AG!

    Det går väl knappast att komma mer vilse i sin förförelse!! Tycker inte detta villospår kräver mer utläggning utan pekar ju på hur oerhört vilset ute som AG under sin myckna kunskap hamnat!!

    Avslöjande är väl att en så väl dokumenterad villolärare och falsk profet som Branham ägnade sig åt liknande verksamhet som här AG!!

    Det blir alltmer uppenbart att AG svävar ut i de mest vilda fantasier som för honom är verkliga. Och det bejakar människor. Hur går det till och är möjligt!? Samtidigt som man inte ser hur han förvanskar Bibelns viktigaste budskap om vem Jesus är!!

    Det går väl knappast att komma mer vilse i sin förförelse!! Tycker inte detta villospår kräver mer utläggning utan pekar ju på hur oerhört vilset ute som AG under sin myckna kunskap hamnat!!

    Forts

    Gillad av 1 person

  7. Inlägg 8 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    AG hävdar: ”Eftersom lagen fortsatte gälla på Jesu tid kan man i evangelierna uppfatta två spår i Jesu undervisning: Han predikade lag för judarna (som stod kvar under det gamla förbundet) och evangelium för apostlarna (som förbereddes på att gå ut med det nya förbundet).”

    HaFo<: Men detta är en missuppfattning. Jesus säger i Matt. 11:13 att alla profeterna och lagen har profeterat fram till Johannes, och i Mark 1:15 börjar Jesus sin predikotjänst med att säga Omvänd er och tro evangelium.

    Jesus, eller aldrig för den delen Bibeln för övrigt, har någonsin sagt att Judarna blir räddade genom att följa lagen. Ingen blir räddad annat än genom tro på Jesus.

    I Gt genom tro på löftet om Jesus och i NT genom tro på den Jesus var/är och gjorde. Den tron äger inte AG eller hans efterföljare, som hädiskt bekänner Jesus som enbart människa i sin jordiska tillvaro.

    För att Judarna skulle inse sin oförmåga att bli räddade i sina försök att följa lagen så ”förstärkte” Jesus lagens krav ibland med det han sa, för att judarna skulle se det omöjliga med att bli rättfärdig genom laggärningar.

    Enskilda Judar kan upptäcka vem Jesus är och har gjort och komma till en sann frälsande tro på Honom. Men som en hel nation så sker det först vid Jesu tillkommelse, då när deras ögon öppnas och det unika sker, det enda i sitt slag, att en hel nation kommer till tro på Jesus.

    Forts

    Gillad av 1 person

  8. Inlägg 9 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    AG blandar samman begrepp från Daniels bok och säger: ”Daniels bok profeterar om en förändring som kommer att ske under vedermödan: Han [Gud] ska stadfästa [något befintligt alltså] ett förbund med de många under en vecka [den 70:e årsveckan = vedermödan], och mitt i veckan ska han [Antikrist] avskaffa slaktoffer och matoffer (Dan 9:27)…

    Gud reaktiverar alltså det gamla förbundet med dess offertjänst och ger på så sätt Israel en chans till omvändelse, medan Antikrist kommer att göra vad han kan för att sabotera det hela ‘mitt i veckan’.”

    HaFo: Det är inte här Gud, utan antikrist som går i ett falskt förbund med Judarna och ska ge sken av att kopiera det kommande Gudsriket åt Judarna och upprätta högtiderna och offren. Detta samtidigt som han ordnar upp en stor del av världens problem.

    Men när han sen får sin vilddjursnatur och ska ha sin alldeles egen gudstjänstordning där man tillber honom som Gud, så stämmer AG:s ord: ”mitt i veckan ska han [Antikrist] avskaffa slaktoffer och matoffer (Dan 9:27)”.

    Det hela blir förvirrande när man som AG här blandar ihop begreppen. Nå, när antikrist här föreger sig vara Gud, så hänger inte Judarna med längre. De har bara sin Gud Jahve som de tillber. Då startar den största Judeförföljelsen någonsin.

    När Gud ger dem skydd i öknen så kommer antikrist i raseri att vända sig mot de Kristna.

    Läs utförligt om allt detta och mycket därtill från Uppbarelsebokens budksap i dessa länkar och fastna inte i AG:s missförståelse av texten i Daniel:

    https://tre-skrivare.se/hf/vilken-vedermoda.html och

    Forts

    Gillad av 1 person

  9. Inlägg 10 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    AG säger om Jesus: ”Han är inte självexisterande.” Men det stämmer inte med Guds Ord i Joh. 5. 22, 25: ”Sonen ger liv åt vilka han vill… Det kommer en tid när de döda ska höra Guds Sons röst, och de som hör den ska få liv. För liksom Fadern har liv i sig själv, har han också låtit SONEN HA LIV I SIG SJÄLV.”

    AG påstår om Jesus: ”Han är inte oföränderlig: Han var till i Guds gestalt men… blev människan lik.” (Fil 2:6-7)

    HaFo: Men Bibeln håller inte med AG, utan säger i Hebr. 13: 8: ”Jesus är densamme igår, idag och dess like i all evighet”

    Jesus som Sonen är till från från evighet INNAN TIDEN PRECIS I LIKHET MED Fadern enligt Mika 5:2 om Jesus: ”Hans ursprung är före tiden.”

    Jesus som Sonen är från evighet innan tiden, i enheten av Fader Son och Ande, alltid och hela tiden samma person. Han är inte en annan person för att Han i sin inkarnation är ”Guds fullhet lekamligen” och gått in i sin uppgift, att då när ”Gud var i Kristus” försona Gud och människa i sin person.

    Jesu personlighet, karaktär, styrkor, Hans barmhärtighet, Hans allmakt, allvetande, allestädesnärvarande osv osv förändras aldrig. Han är Jag Är, och Han var likadan i begynnelsen som Han kommer vara i änden. Han är densamme som vi läser om i GT, Han kan inte ljuga eller bedra, Han förändras aldrig.

    Jesus är oföränderlig till sitt inre väsen, till sin gudomlighet. Gud kan uppenbarligen ”framträda” på olika ”sätt”, men i sin gudomliga natur är han alltid den samme. Jesus är Gud kommen i köttet, alltså mindre i sin framtoning, men han är av samma gudomliga väsen som Fadern ändå.

    AG ser till det yttre, precis som de laglärde bara såg till det yttre och missade att Messias var HERREN deras Gud – YHWH.

    Därför säger också Bibeln tvärsemot AG:s utsaga att ”Jesus är densamme igår, idag och dess like i all evighet. Även här sprack alltså AG:s försök till att degradera Jesus till en vanlig människa. Något som synes vara hans stora mission i livet att förneka sann Kristen tro.

    Forts

    Gillad av 1 person

  10. Inlägg 11 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    AG säger om Jesus: ”Han är inte allsmäktig. Han har inte fått hela auktoriteten idag utan är bara huvudet över församlingen. Gud pytsar ut mer och mer auktoritet till Jesus.”

    Medan Jesus säger: ”Mig är given all makt i himmel och på jord”. Matt. 28:18-20. Men i sitt hela tiden desperata försök att degradera Jesus så menar då AG att inte Jesus, som han själv säger, har den makten, utan att den bara är ”delegerad” till Honom.

    Som att Jesus därmed inte som det står skulle ha den makten. AG vet inga gränser i sina försök att degradera Jesus! Varför? Vad driver AG att så till varje pris förvanska vem Jesus är??

    AG säger: ”Jesus är inte allestädes närvarande.”

    Men enheten av Fader Son och Ande är allerstädes närvarande: Joh. 14: 24: ”Och min FAR ska älska honom, och (OBS!) VI ska komma till honom och ta VÅR boning hos honom.”

    ”VI” enheten av Fader Son och Ande ”ska komma till honom och ta VÅR boning hos honom.” Jesus Fadern och Sonen är alltså allerstädes närvarande när Jesus säger:

    ”Jag ska inte lämna er faderlösa FADERN, jag ska komma till er SONEN”. ”när HAN kommer, sanningens Ande”. Hela enheten av Fader Son och Ande är allestädes närvarande!

    AG försöker trolla bort verkligheten av enheten av Fadern Sonen och Anden i Guds Ord med att det är Grekiskt, platoniskt och katolskt tänkande.

    Det är alltså alldeles för mycket som inte stämmer i AG:s undervisning för att man ska rekommendera honom som Bibellärare. Vad han förmedlar bör varnas för! Så enkelt är det!

    Det handlar om en förvanskning av vem Jesus är och därmed så handlar vad AG under all sin ”höga kunskap” förmedlar om en annan Jesus en annan ande och ett annat evangelium.

    Må alla som i det närmaste dyrkar honom, duperade och förblindade, något som så vanligt sker med villolärare, vakna upp, få insikt, vari förförelsen ligger, ta avstånd ifrån och varna för vad AG framför! Det borde bli uppenbart för alla som fortsätter att gå igenom den faktiska infon om vad han förmedlar.

    Forts

    Gillad av 1 person

  11. Inlägg 12 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu med det märkliga att adventister och unitarianister bejakar AG.

    Märkligt är att både adventister och Unitarianismens Stig Gerdvall så lovordar de AG. Bägge sammanhangen lovordar Bibeln och menar att de grundar sig på Guds Ord. Men det stämmer inte!!! De grundar sig inte alls på allt Guds Ord, utan bara där läser de ensidigt för att finna bevis för den Kristusförnekelse som de egentligen står för.

    Adventisterna hävdar i likhet med AG,att Jesus bara är en syndfri människa: ”Jesus dog som människa han var INTE Gud när han dog och var död… Jesus dog som syndfri människa för våra synder”.

    Adventisterna har även dubbla budskap. 1. att de blir frälsta av nåd och inte av att hålla buden.

    1. Att genom att fira sabbat på Lördag så får man Guds insegel och är räddad. De som firar sabbat på Söndag får antikrists märke och går förlorade. Här har också florerat denna mening från adventisterna:

    ”oavsett vilken bud av alla tio man överträder går man förlorad och då Guds sigill förlorar vi”. Det går inte att klarare förklara att man blir frälst av laggärningar – genom att hålla Guds bud – Guds lag så blir man räddad! ”överträder man går man förlorad och då Guds sigill förlorar vi”.

    Tala om ett budskap där man blir räddad av laggärningar som avslöjar deras ord om frälst av nåd för att dölja sanningen om vad man egentligen framför!

    Unitarianismens Stig Gerdvall som lovordar AG menar också att Jesus bara är en människa och förnekar att Jesus är Gud.

    AG menar här precis som Warner, att för att förstå de bibeltexter som säger att Jesus är Gud måste vi vara noggranna med att definiera vad Bibeln menar med ”Gud/gud”, dvs elohim (hebr.) och theos (grek.)

    HaFo: Jag återkommer senare till vad AG menar med detta under ämnet AG:s syn på Jesus

    AG säger även: Jesus säger ”jag och Fadern är ett”, och i samma andetag ber Han att de troende ska vara ett (Joh 17). Och fortsätter manipulativt med en ledande fråga: ”jag antar att du inte tror att vi är Gud?”

    HaFo: Naturligtvis söker AG efter att föra i bevis att Jesus inte är Gud i dess verkliga betydelse av väsens enhet med Fadern Sonen och Anden. En förnekelse av att Jesus är i väsenenhet med Gud är inte kristen tro. Det är en antikristen tro på Jesus som ingår i det avfall som förbereder antikrists ankomst.

    Så riktigt säger AG: ”Bibelns huvudperson – Kristus – kommer att ha en ursinnig konkurrent – Antikrist – när vår tidsålder går mot sitt slut.”

    HaFo: Samtidigt så inser inte AG att han med sin förnekelse av att Jesus är Gud = inte är i väsenhet med Fader och Anden, själv företräder antikrists ande och därmed förbereder dennes ankomst.

    De som vill välja att bli delaktiga i detta avfall må ju fortsätta att ta del av vad AG förmedlar. Men ingen kan i evighetens värld säga att de inte blivit varnade.

    AG har nu all möjlighet att deklarera att han inte är influerad av adventismen och Unitarianismen. Gör han inte det, så är det i mina ögon någonting riktigt allvarlig som blivit fel här hos AG.

    Står det rätt till hos AG, så bör han ta avstånd ifrån och varna för dessa förförelser som adventismen och Unitarianismen. Eller känner han sig uppmuntrad av att lovordas av dessa företrädare i adventismen och Unitarianismen.

    Lovordar också AG dessa förförelser som adventismen och Unitarianismen? Därom behövs full klarhet om AG ska uppvisa någon som helst trovärdighet.

    Forts

    Gillad av 1 person

  12. Inlägg 13 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts med det märkliga att adventister och unitarianister bejakar AG.

    Ifall inte Gärdeborn tar avstånd ifrån adventisterna så vill jag här ta tillfället i akt att varna för adventisterna.

    Läs här om adventisternas förförelse:

    Jon-Are Pedersen har gjort ett fantastist arbete kring Adventisternas förförelse:

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/inledning-sda-sjundedags-adventisterna.html?fbclid=IwAR2N9S4MrWaJ_Sx6MX-rvLJoCLtjLJMAtg4f2G19LcNOutPWOzxvC9hqbhg

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-1-sdas-historia-och-tro.html?fbclid=IwAR29P3MicJ5khDGrgU4c9GDcdYqzydhZwvrqPaoFtX9FI1XsjmKVK0fFEv8

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-2-eg-white-och-hennes-profetior.html?fbclid=IwAR002gAJ6N7GR3zwQKYZIN9AFpbbvtlwaAJbZt8k-HiKVTzEjGLaOnPTbeg

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-3-en-blandning-av-sanning-och-logn.html?fbclid=IwAR29P3MicJ5khDGrgU4c9GDcdYqzydhZwvrqPaoFtX9FI1XsjmKVK0fFEv8

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-4-den-undersokande-domen_25.html?fbclid=IwAR2EwEXeS8-dTVZUkC1PaB-Ri6DOYV0MIMjhcIZjZPDleTDpabJk-rT3ysE

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-5-den-tredje-angelns-budskap.html?fbclid=IwAR1-RZIY1QWvt3zatiYDYBsXD2quzfJfztC2EyInhDjsnphS_ekqya4K65k

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-6-sabbaten-och-nagra-problem.html?fbclid=IwAR2e9XfnK-jYXuVM0wonFCFr9DKWrdN76AAD_T1QPnU4DC3nflWXCNYzwVY

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-7-den-nya-sabbaten.html?fbclid=IwAR1-RZIY1QWvt3zatiYDYBsXD2quzfJfztC2EyInhDjsnphS_ekqya4K65k

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-8-sabbaten-vittnesbord-fran-den.html?fbclid=IwAR1McGvTxbbxmJwIuSwKu7XFiEvauIBC6yltnXQPT5nI0xKveHwE2nq0I7s

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-9-sda-down-rabbit-hole.html?fbclid=IwAR3qJBXmzD59r5dqNSeA1f7sUPC9HmyK38wbCExQ25U8aMf4Qj8ZHxtpXb0

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-10-sda-jesuiternas-ed.html?fbclid=IwAR1_1zWU07jYUKNtUfWkFpf9Zs6n_Qj2X5WRdEB6N7IWWmeFzhjJn8np65U

    https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/del-11-eg-white-tar-rad-av-de-doda.html?fbclid=IwAR1NRmizLz6n9ChiXo_H1jBoAX90ce1MG8J26mY6f1mhBYHdsgtmB4CJPpA

    Läs här om adventismens falska syn på treenigheten från deras egen hemsida

    Jag har väl tidigare insett mycket av den villfarelse som Ellen G. White varit orsak till och därmed hur vilset ute som SDA befinner sig.

    Men att det rörde sig om ett sådant sataniskt bottenlöst träsk av onda andars läror hade jag inte tidigare klart för mig. Stackars människor som sitter fast i detta elände. Det går inte att följa villoandar och komma rätt i slutändan.

    Läs här om Unitarianismens förförelse. Där deras företrädare samtidigt lovordar AG:

    Alltså tar inte AG avstånd ifrån och varnar för dessa uppenbara förförelser, som här svart på vitt framgår, så är det där något riktigt allvarligt på gång.

    Och lika allvarligt vilse är då i så fall om alla blint lovordar AG och inte inser den förförelse som han egentligen därmed ligger bakom om det faktiskt egentligen i grunden är adventismen och Unitarianismen som han förmedlar. Det återstår att se om han tar avstånd ifrån dessa förförelser eller bejakar dem!?

    Forts

    Gillad av 1 person

  13. Inlägg 14 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    AG talar om angående Tusenårsriket att ”offertjänsten i Hesekiels tempel kommer att upphöra”.

    Men det säger inte Guds Ord: ”I Sakarja Kap 6:12 beskrivs att det är Herren som skall bygga Templet: ‘Se, en man, hans namn är Telningen. Under honom skall det gro, och han skall bygga HERRENS tempel. Ja, det är han som skall bygga HERRENS tempel. Han skall vinna härlighet och sitta på sin tron och regera…Fjärran ifrån skall man komma för att bygga på HERRENS tempel.’

    Under Tusenårsriket finns beskrivet hur människor kommer att vallfärda till Templet i Jerusalem som Jesus då bygger upp: ”det ske att alla överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem ska år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.”

    Jesaja om Tusenårsriket: ”Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig”.

    Jmf. med Jes 11:9 – 10: ”Ja, många folk och mäktiga hednafolk skall komma och söka Herren Sebaot i Jerusalem och bönfalla inför Herren. Och det skall ske på den tiden att hednafolken skall söka telningen från Isais rot”

    Jer. Kap. 3: ”på den tiden skall man kalla Jerusalem ‘HERRENS tron’; och dit skola FÖRSAMLA SIG ALLA HEDNAFOLK, till HERRENS namn i Jerusalem.”

    Vad säger då Jesus om denna tid i Tusenårsriket? Jo ”Jag har högeligen åstundat att äta detta påskalamm med eder, förrän mitt lidande begynner; ty jag säger eder att jag icke mer skall fira denna högtid, FÖRRÄN den kommer till fullbordan i Guds rike’.”

    Vi kommer alltså under Tusenårsriket att fira brödsbrytelsen till åminnelse av vem Jesus var/är och har gjort, När vi väl är på den andra sidan av Jesu andra tillkommelse så kommer det som nu är ”profetiskt” att då vara ”till åminnelse”.

    Alla de offer som nämns i samband med Hesekiels tempel torde uppfattas som att de kommer att vara åminnelsehögtider, tillbakablickande mot vad som redan förverkligats, på ett liknande sätt som vi nu högtidlighåller korsfästelsen med bröd och vin.

    Herrens tron kommer att vara på den allraheligaste platsen, och templets förlåt kommer nu att vara ÖPPNAD! Människor kommer att ha fullt tillträde till Herren inför Hans tron! De kommer att komma till Jerusalem för att tillbedja, och föra med sig sina offer inför Herren.

    De offer som kommer att frambäras kommer INTE att vara försoningsoffer för synd. Kristus tog itu med den saken en gång för alla genom offret på korset. Där kommer emellertid att framföras många offer av lovprisning, och till åminnelse under Tusenårsriket.

    Dessa högtider kommer att bli storartade högtider till åminnelse av vad Gud har gjort för oss, precis liksom vi nu håller ”Herrens måltid” både som en åminnelse av korsfästelsen, OCH en profetia om Tusenårsriket, när vi kommer att sitta ner och hålla måltid med Jesus själv.

    AG är alltså igen åter helt vilset ute när han säger att: ”offertjänsten i Hesekiels tempel kommer att upphöra”.

    Forts

    Gillad av 1 person

  14. Inlägg 15 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter.

    Det gläder mig att AG inte delar adventisterna lära om att man är syndfri och aldrig syndar när han säger: ”Den kristnes tillskrivna eller tillräknade rättfärdighet gör att hon kan se sig som ett Guds barn även när hon misslyckas i sin kamp mot syndens dåliga vanor. Rättfärdigheten är ju ingenting hon har i sig själv, utan hon har klätt [sig] i den nya människan (Kol 3:10).”

    Så riktigt citerar AG: ”[Jesus] har förlåtit oss alla överträdelser och utplånat skuldebrevet som vittnade mot oss med sina krav. Det tog han bort genom att spika fast det på korset. (Kol 2:13-14)… ”Nu är människan rättfärdiggjord och vandrar vidare i helgelse och gemenskap med Gud.”

    HaFo: Men ingen vanlig människa som AG har reducerat Jesus till, spikar fast något skuldbrev på korset. Det finns ingen rättfärdighet att tillräkna sig från en människa. Att vandra tillsammans med AG:s falske Jesus ger ingen helgelse och gemenskap med Gud!

    Det kan bara ske genom en som är ”Guds fullhet lekamligen”. Det kan bara ske genom den Jesus där ”Gud var i Kristus och försonade människorna med sig själv”!!

    Denne Jesus förnekar AG hela tiden och gör honom till enbart en människa smord av Gud. AG:s ord är därmed bara i verkligheten på grund av hans falske Jesus, tomma ord som ska dölja hans förförelse, faller platt till marken.

    Sätter man tro till AG:s falske Jesus så är man på väg mot att efter Tusenårsriket stå upp för att dömas efter sina gärningar och sen förpassas till eldsjön för att där tillsammans med satan som också delar denna plats, där det ska vara ”gråt och tandagnisslan i evigheterna evighet”. Alltså en plats av existens och medvetande.

    Forts

    Gillad av 1 person

  15. Inlägg 16 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu forts med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    Ämnet AG:s syn på Jesus kommer att bli så långt så jag tar redan här upp hur AG har en JDS – lära. Han har en lära om att Jesus inte är förenad med Gud. En lära om att gemenskapen med Gud upphör.

    En lära om att Jesus inte existerar, utan som adventismen uttrycker det, ”sover” mellan kroppens död och kroppens uppståndelse. AG begränsar segern över döden till enbart en seger över den fysiska döden:

    ”Segern över döden är en fysisk uppståndelse”. Därmed blir hos Ag, liksom i trosförkunnelsen, uppståndelsen till en slags pånyttfödelse så att han lever igen.

    Ska försöka visa på hur AG resonerar sig fram till detta. Det börjar med, att för att han ska komma fram till att människan inte har en själ, som vid den kroppsliga döden existerar, så försöker nu AG med att människan bara är jord som andas:

    ”Därför säger inte Gud till Adam att han är en ande utan han säger jord är du (1 Mos 3:19)… sedan ‘animerade’ med sin livsande, och resultatet blev en levande själ. En själ är en levande kropp.

    I min HaFos verklighet så är ju människan mer än en vandrande jordhög till kropp. Människan hos AG är alltså bara en kropp. Vart tog de själsliga förmögenheterna och människans medvetande vägen? Egenskaper som är verkligheter i den verkliga världen och inte obefintliga som i AG:S fantasi – värld.

    Forts

    Gillad av 1 person

  16. Inlägg 17 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    Så kommer det allvarligaste med AG:s antikristliga lära om Jesus, att han överför dessa hans egna icke – Bibliska tankegångar på Jesu person:

    ”genom att jämföra två ställen i Bibeln förstår vi att detta också gäller för Jesus: Jes 53:10 förklarar att när [Gud] gör hans liv [nefesh = själ] till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge,

    medan 1 Pet 2:24 uttrycker samma sak som att han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä. Jesu levande kropp måste därför vara detsamma som hans själ.”

    HaFo: Här lyckas nu AG med konststycket att reducera Jesus till en kropp som därmed bara blir till jord och upphör att existera vid Kristi kroppsliga död fram till Kristi kroppsliga uppståndelse.

    Han har där lyckats komma fram till samma vilsefarande lära som trosförkunnelsen, bara en annan väg, med att Jesus inte är Gud på korset, att Jesus är skild från Guds gemenskap, att Jesus bara är en vanlig människa som hänger på korset och får en slags pånyttfödelse i uppståndelsen.

    Jesu Ord om att han överlämnar sin ande i Fadernas händer trollas bort. Orden om hur Jesus förenad med Gud ”I Anden” med kroppen livlös i graven, ”går bort och predikar ett budskap” trollas bort.

    Forts

    Gillad av 1 person

  17. Inlägg 18 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    AG verkar helt oförmögen att se att Jesus är en människa med en egen livsande som han överlämnar i Guds händer vid sin kroppsliga död. AG är oförmögen att se, att samtidigt så är Jesus som ”Guds fullhet lekamligen” – både Gud och människa förenade – igenom hela det frälsande skeendet, då när ”Gud var i Kristus och försonade människorna med sig själv”.

    Det som räddar människan falller helt bort i AG:S lära. Där kommer helt bort att vad som räddar människan är, att där så i Jesu kroppsliga död, så sker ingen åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person, utan ”till kroppen dödad”, så är han dock likväl levande tillsammans med Gud.

    Och precis där det då står att det sker, så ”går han och predikar ett budskap”. Därmed är han inte som AG påstår bara en kropp av jord. Utan han är Kristi person: Gud och människa förenade – ”Guds fullhet lekamligen”!

    Kristi person är inte bara som AG vill få det till en jordhög, en kropp, en människa som är smord av Guds Ande. Kristi person är människa förenad med enheten av Fader Son och Ande – där ”Gud är I KRISTUS och försonar människorna med sig själv”!

    Om inte Jesus och Gud är förenade och inte är Jesus Guds Son i ordets rätta betydelse av väsensenhet med Fadern, så finns det inget ”Kristi Guds Sons blod som renar från all synd”, inför Gud! AG:S lära är inte en kristen lära utan en antikristlig lära, med en annan Jesus en annan ande och ett annat evangelium.

    En falsk Jesus presenteras av AG, med ett falskt evangelium om att Jesus enbart är en människa som offras på korset. En människas offer kan inte försona Gud och människa. Då skulle Gud ha kunnnat ordna med ett offer av vilken människa som helst. Men nu är det offret av ”Guds fullhet lekamligen” som är det räddande offret.

    Forts

    Gillad av 1 person

  18. Inlägg 19 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    De som likt AG vill reducera Jesus till bara en människa åberopar gärna texten: ”En liten tid lät du honom vara lägre än änglarna. Hebr 2:6-7.

    Denna text måste då belysas av texter som visar på att Jesus samtidigt inte bara var en människa lägre än änglarna, utan samtidigt var ”Guds fullhet lekamligen” och att ”Gud var i Kristus och försonade människorna med sig själv”.

    Det är inte som en människa lägre än änglarna som Jesus ger det offer som räddar människan. Vad som räddar människan är att 1. ”Gud var i Kristus och försonande människorna med sig själv”.

    Vad som räddar människan är inte att Jesus, som AG hävdar, att Jesus inte var förenad med Gud och slutade existera eller bara sov helt overksam mellan kroppens död och kroppens uppståndelse.

    Vad som räddar människan är att 2. offret av Kristi persons – Guds fullhet lekamligen – Gud och människa förenade – kropp och blod på korset:

    ”Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom HANS DÖD (MÄRK I HANS JORDISKA KROPP SKER DÖDEN!!), för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga” (Kol. 1:22)

    ”Och det bröd som jag skall giva, är mitt KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva. (Joh. 6:51)

    ”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och GENOM KRISTI BLOD …Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag… för att han i en enda KROPP skulle skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

    ”genom att JESU KRISTI KROPP BLEV OFFRAD en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)

    Forts

    Gillad av 1 person

  19. Inlägg 20 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    Vad som räddar människan är att 3. Jesus är i mellantillståndet mellan kroppens död och kroppens uppståndelse förenad med Gud och verksam enligt 1 Petr. 3:18 – 20: ”Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap”

    Det står att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten. I den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är död med den döda kroppen.

    Nej, som kontrast till kroppens död står det att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

    Jesus är inte bara en skapad människa som blivit smord till att utföra Guds verk. Han är född av Gud i dess egentliga mening: av samma väsen. Han är Gud. Som inte bara blev människa utan ”Guds fullhet lekamligen…Kristus kommen i köttet”. Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

    Vid den kroppsliga döden så överlämnar han sin livsande/liv och person i Faderns händer. Människans livsande/själ upphör inte vid den kroppsliga döden att existera utan för människor som kroppsligen dör ”återvänder anden till Gud” för att vänta i ”Abrahams sköte” på kroppens uppståndelse.

    Men här förelåg nu en helt unik situation där Jesu livsande/själ inte går till Abrahams sköte i väntan på kroppens uppståndelse. Den kroppsliga uppståndelsen fanns ju inte än förrän Jesus kroppsligen uppstår.

    Jesus gick alltså med kroppen livlös i graven och ”predikade ett budskap för andarna i fängelset.” Men i vilket tillstånd? Jo, dels i gemenskapen med Gud från Evighet som Andligt levande.

    Men också som människa förenad med Gud levandegjord av Anden i deras gemenskap redan när Jesus kom som ”Ordet som var hos Gud och som var Gud och som vart kött” Joh. 1: 1 – 4. Det är vad detta Ord vill säga oss att Jesus hela tiden är förenad med Gud även om kroppen ligger livlös i graven.

    Var är Kristi person om Han är andligt levande ”levandegjord genom Anden (Gud och människa förenade)? Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade Evangelium. Inte i Himlen utan i dödsriket.

    Om att de som dött i tron på löftet om Jesus nu får veta att de har en evighet i Guds gemenskap att se fram emot och att de som dött i otro på löftet om Jesus har en evighet att vänta utanför Guds gemenskap i all evighet.

    Det är att Jesus är förenad med Gud i mellantillståndet mellan kroppens död och kroppens uppståndelse som gör att den kroppsliga döden inte kan behålla Jesus utan att han förenad med Gud är ”alltifrån uppståndelsen från de döda med kraft bevisad vara Guds Son”. En Son i dess verkliga betydelse. Av samma natur och väsen som sin Far ingående i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande.

    Forts

    Gillad av 1 person

  20. Inlägg 21 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu AG:s JDS – lära.

    Så kommer AG till käpphästen hos de flesta av dagens villolärare och förförare. Där han så sedvanligt bland villolärarna anger Jesu nödrop på korset som intäkt för att Jesus inte var förenad med Gud: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?” (Matt 27:46)

    Precis som sedvanliga villolärare så drar då AG följande slutsatser: ”en sorg över att Gud lämnat honom. Att Gud på detta sätt överger sin egen Son visar på syndens fruktansvärda konsekvenser.

    Den skiljer inte bara människa från människa och människa från Gud, utan också Sonen från Fadern! Jesus till och med blir en förbannelse för vår skull”.

    AG sällar sig här till samma villolärare som i trosförkunnelsen som bygger upp sin villolära om att Jesus är skild från Gud – JDS på att Jesus miste sin Gudastatus – skildes från gemenskapen med Gud med följande Bibelord: . Gjord till synd, en förbannelse för vår skull, Jesu nödrop på korset och till anden gjord levande.

    Forts

    Gillad av 1 person

  21. Inlägg 22 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Gjord till synd

    Där det står att Jesus blev ”gjord till synd” så kan det likaväl översättas från grundtexten, att Han blev gjord till syndoffer, vilket stämmer bättre med Bibelns övriga budskap att Jesus TILLRÄKNAS mänsklighetens synd, rättfärdig dör bort från synden och inte in i synden, så att synden vore Hans natur.

    Lägger man samman vad som sägs, t.ex. ur Jes. 53: …slagen för våra missgärningar…lät allas vår missgärning drabba honom…så blev han ett skuldoffer…han bär deras missgärningar…blev räknad bland överträdare…, så träder bilden fram av vad som sker.

    Den bild Bibeln ger är att Jesus tillräknades människans synd, ”bar den i sin kropp”, var identifierad med den, utan att vara den eller ha den i sig själv och blev därmed oskyldigt föremål för straffet, som inte är att dö den andliga döden och bli synd i människans ställe och skild från Gud.

    Utan att igenom smärtan förbli lydig i sin uppgift, att i sin person, Kristi person genom sin rättfärdighet och syndfrihet försona Gud och människa och besegra den andliga döden åtskiljande från Gud i sin person, Kristi person.

    Och därigenom som Kristi person kan Han bära fram det RENA offer som avvänder straffet andlig död över människan och betala syndaskulden med ett RENT offer: Kristi kropp och blod, rent och Gudsförenat i enlighet med GT:s förebilder till offren i tredje Mosebok.

    Är Jesus synd till sin natur och som Trosförkunnelsens JDS faktiskt menar, att Jesus är gjord till synd i sin natur och till sitt väsen inte är Gud, utan en vanlig andligt död människa som behöver pånyttfödelse igen för att vara Kristi person, kan inte Jesus bära fram ett rent offer.

    Lika lite som AG:s Jesus som vanlig människa kan bära fram ett med Gud förenat offer av Kristi persons (Gud och människa förenade – ”Guds fullhet lekamligen” där ”Gud var i Kristus och försonade”) kropp och blod på korset.

    Det är då överhuvudtaget inte ett offer av KRISTI kropp, utan en vanlig från Gud skild människa som där dör. Det bringar ingen frälsning utan är en antikristlig tro på och bekännelse av Jesus som leder till fördärvet.

    The Quest Study Bible, förklarar versen 2 Kor 5:21 så här:

    ”Hur blev Jesus synd? Gud gjorde inte den syndfrie Jesus till en syndare. Men Han gjorde så att Jesus tog på sig själv våra synder. Bibeln förklarar att där det står att Han gjorde Honom till synd, så kan det översättas med att Han gjorde Honom till ett syndoffer.”

    Dakes Reference Bible, stadfäster också tanken om skuldoffer och Believers Bible Commentary säger:

    ”Vi måste avvisa varje tanke att Jesus Kristus på korset blir gjord till synd i faktisk bemärkelse till naturen. En sådan tanke är falsk. Våra synder lades på Honom, men de var inte i Honom. Det som skedde var att Gud gjorde Honom till ett syndoffer för oss.”

    Albert Barnes i Notes on the New Testament:

    ”På grekiska står det, Han som inte visste av synd har Han gjort till ett syndoffer för oss. Om det var så att Jesus förtjänade straff, vilket Han skulle ha gjort, om Han var syndig till naturen, så skulle det inte ha varit till någon vinning med Hans lidanden. Om kungörelsen att Han blev gjord till synd, inte innebär att Han hade synd i sig själv och skyldig, så innebär det att Han var ett syndoffer. Ett offer för våra synder.”

    Forts

    Gillad av 1 person

  22. Inlägg 23 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Den senare delen av 2 Kor.5:21, visar vad som menas med att Jesus blev till ett med synden: ”för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet.”

    Vi vet utifrån Rom. 3 – 5 kap. att den troende inte får en faktisk rättfärdighet i sig själv, till sin egen natur, utan att det handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud, av nåd, genom tro, på grund av Jesu förtjänst. Människan räknas rättfärdig.

    Genom vilken förtjänst? Jo, som människans representant uppfyllde Jesus lagen och Guds vilja i människans ställe. Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan. Räknad rättfärdig för Kristi skull, av nåd, genom tro. Hur? Jo, ”så ska ock genom en endas lydnad de många stå som rättfärdiga.” (5:19)

    Vi blir i den här tiden som troende tillräknade Kristi rättfärdighet i en domsakt utanför människan på grund av ställföreträdarens Kristi rättfärdighet. Men det stannar inte där med rättfärdiggörelsen. Det finns en verklig rättfärdiggörelse av hela människan vid kroppens uppståndelse att vänta, så att människan till hela sin natur blir rättfärdig.

    Det står att Kristus blev uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull (Rom.4:25). Där handlar det då inte längre om tillräknad rättfärdighet, utan att vi tack vare Kristi kroppsliga uppståndelse, även i vår kroppsliga uppståndelse blir helt igenom rättfärdiga. Vi blir då förverkligade/förhärligade människor som passar in i Guds eviga gemenskap.

    Då lever vi inte enbart i Guds gemenskap på grund av nåd, med tillräknad rättfärdighet för Kristi rättfärdighets skull, som vår ställföreträdare vunnit åt oss i den här tiden.

    Då lever vi i Guds gemenskap därigenom att vi på grund av Kristi kroppsliga uppståndelse, blir i vår kroppsliga uppståndelse, verkligen till vårt väsen helt igenom rättfärdiggjorda.

    Det innebär inte att vi blir Gud lika på annat sätt än att vi då på uppståndelsens dag har en evig natur som passar i en evig gemenskap med Gud som förverkligade/förhärligade människor.

    Segern över åtskillnaden från Gud för människan, sker alltså genom Jesu lydnad och rättfärdighet i människans ställe och inte genom en andlig död av Jesus (åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person).

    Segern över åtskillnaden från Gud, vinns i Kristi person genom att där aldrig sker en till väsendet andlig död i Kristi person (åtskillnad från Gud). Därigenom förenades, försonades Gud och människa där i Kristi person och den andliga döden – åtskillnaden från Gud besegrades.

    Forts

    Gillad av 1 person

  23. Inlägg 24 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    En förbannelse för vår skull

    Gal. 3:13 ska inte tolkas utifrån tanken att ”Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få tillbaka sin Gudastatus” (JDS). Det är en tanke, som inges av samme orm, som på fallets dag i förtäckta ord och med en blandning av sant och falskt av vad Gud hade sagt, lockade med att ni kan bli såsom Gud redan nu.

    ”Lagens förbannelse” är att den inte kan rädda oss till gemenskap med Gud därför att vi aldrig som ”syndens slavar” kan uppfylla dess krav.

    Kristus friköpte oss från denna förbannelse, genom att i människans ställe uppfylla lagen, så att Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan och tillräkna henne Kristi rättfärdighet på grund av ställföreträdarens uppfyllelse av lagen.

    ”Kristus är slutet på lagen som frälsningsväg” när Han förenar, försonar Gud och människa i sin jordiska kropp. Tack vare lydnaden miste Han aldrig sin Gudastatus annat än i rättslig juridisk mening och därmed besegrade vår ställföreträdare Kristus människans andliga död, därigenom att den aldrig sker i Honom som Kristi (Gud och människa förenade) person och jordiska kropp.

    ”lagen slutet som frälsningsväg”. Rom. 3: 21 – 26: ”Men nu har det uppenbarats EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD GENOM TRO PÅ JESUS KRISTUS FÖR ALLA SOM TROR…

    DE FÖRKLARAS RÄTTFÄRDIGA SOM EN GÅVA, AV HANS NÅD, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol GENOM TRON PÅ HANS BLOD …OCH FÖRKLARAR DEN RÄTTFÄRDIG SOM TROR PÅ JESUS.”

    Rom. 4: 5 – 16: ”Men den som utan gärningar tror på honom SOM FÖRKLARAR DEN OGUDAKTIGE RÄTTFÄRDIG, HAN FÅR SIN TRO TILLRÄKNAD SOM RÄTTFÄRDIGHET …Saliga är de som fått sina brott förlåtna, sina synder övertäckta. Salig är den som Herren INTE TILLRÄKNAR SYND.”

    Kristus friköpte oss från lagens förbannelse när Han aldrig mister sin Gudastatus till sin natur och därmed kan bära fram det rena offret av Kristi kropp och blod som Gud krävde som betalning för världens synd.

    Jesus ”blev en förbannelse” och räddade människan till gemenskap med Gud, när Han tillräknas människans synd och blir behandlad som om Han vore syndaren som ska sona sitt brott. Mitt genom ”denna förbannelse” står det att ”Gud var i Kristus och försonade”.

    Forts

    Gillad av 1 person

  24. Inlägg 25 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Kristi kroppsliga uppståndelse

    Det framgår i Bibeln att försoningen mellan Gud och människa är fullbordad och slutförd där på korset och manifesteras så i den kroppsliga uppståndelsen. Som inte är en form av pånyttfödelse från en icke – existerande form mellan kroppens död och kroppens uppståndelse som Ag vill få det till.

    Jesus är hela tiden existerande i gemenskap med Gud mellan kroppens död och kroppens uppståndelse. Och det manifesteras när Jesus kroppsligen uppstår.

    Jesus inte bara löser människans problem med sin åtskillnad från Gud genom att i sin person – Kristi person försona/förenad Gud och människa och bära fram det försonande offret på Korset.

    Som sann Gud och sann människa, Kristus och Gudamänniska – människa och Gud förenade, så är också uppgiften att kroppsligt uppstå i människans ställe och besegra den kroppsliga döden. Rom.1:3-4:

    ”Evangeliet handlar om hans Son, som till sin mänskliga natur är född av Davids ätt och som genom helighetens Ande med kraft har bevisats vara Guds Son efter uppståndelsen från de döda: Jesus Kristus, vår Herre.”

    Guds Sons jordiska kropp skiljs från Gudamänniskan – Kristi person och dör vid Guds Sons död och offret av Kristi blod och lekamen, medan Gudamänniskans, Kristi persons ande/själ i enhet och förening med Guds Ande och Gudomen lever vidare.

    Detta därför att en åtskillnad, separation, upplösning, förändring av enheten av Gud och människa, aldrig skett i Gudamänniskans Jesu person och natur.

    I uppståndelsen förenas Gudamänniskans Kristi persons ande/själ (i enhet och liering med Gudomen) och Guds Sons jordiska kropp som får liv igen.

    En viktig repetition av 1 Petr. 3:18-20

    1917: ”Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade..”

    1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

    Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…

    Det står att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten. Kristi kropp är inte enbart frånskild jordelivet utan verkligen frånskild livet och är till kroppen dödad.

    Var är då Kristi person?

    Jo, i den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är andligt (livsgemenskapen med Gud = Gud och människa förenade) död med den döda kroppen.

    Nej, som kontrast till kroppens död står det att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

    Alltså fastän Kristi kropp är frånskild livet och död, så är Kristi person andligt levande (Gud och människa förenade), levande i livsgemenskapen med den odödlige Guden.

    Men var är då Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) ? Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.

    Naturligtvis sker Kristi predikande precis i det sammanhang det står att det sker och det står där, för att visa att Kristi person, fortfarande är Kristi person och andligt levande (Gud och människa förenade), även om Kristi kropp ligger frånskild, död och livlös i graven.

    Men när offret av Kristi kropp och blod ges och kroppen frånskiljs livet (kroppen vore inte verkligen offrad, frånskild livet och död om den inte helt skilts från allt upphörande av liv), så upphör inte Kristi person fördenskull att finnas.

    Därför blir det inte heller rätt om man i en iver att fokusera att Jesus är Gud, säger att Gud dör i Kristus eller med Kristus och skulle mena att Kristi person upphör att finnas till vid kroppens död.

    Nej, vad Skriften säger är att Kristi person är i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss.

    Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet.

    Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

    Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas/förenas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt.

    Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen – ”Gud med oss”.

    Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga person den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i ”Gud och människa förenade” – ”Gud med oss” – Kristi person.

    Det är också detta som gör att Kristus i människans ställe som hennes ställföreträdare kan kroppsligen uppstå, enär Han hela tiden är Gud och människa förenade, även om Han är ”till kroppen dödad”!!

    Forts

    Gillad av 1 person

  25. Inlägg 26 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Jesu nödrop på korset

    Det är faktiskt inte så att Bibeln lämnat oss i ovisshet kring Jesu nödrop. Det var inget segerrop, det var ett rop i förtvivlan, var är Guds välbehag över mitt liv, är jag Guds Son? Vid Jesu nödrop på korset prövas trosrelationen mellan Gud och människa i Kristi person till det yttersta.

    Han frestas att inte vara lydig intill döden. Han hånas att nu minsann, Du är ju inte Guds Son som kan behandlas så här, Du är ju en syndare och Han frestas testa om Han som Guds Son bara kan kliva ned och slippa lidandet, eller har Han kanske missuppfattat allt och själv inbillat sig vara Guds Son.

    Var är Guds välbehag. Allt är bara mörker och lidande i ett helvetiskt kval över den syndabörda som ligger lagd på Honom. Gud är bara tyst och Han upplever i sin själ våndan av Gudsövergivenhet och livskraften rinner ut. Åtminstone ge mig lite lindring!

    Utan förnimmelse eller synlig bekräftelse på en levande Gudsrelation i personen Kristus och bevarad enhet av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren, när Han blir behandlad som syndaren som ska sona sitt brott, SÅ ÅBEROPAR Jesus Ps. 22: ”Min Gud min Gud varför har du övergett mig”.

    Där vet han fortsättningen. Det är det halmstrå av förtröstan till Gud Han kan få ur sig och där framgår det att mitt i Jesu nödrop är Gud och människa dock förenade i tro:

    ”Ty han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom” (Ps. 22:25).

    Jesaja 53: 11: ”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga (segern över människans andliga död) och deras skulder är det som han bär (han är inte skulden utan bär den och betalar priset för den: offret av Kristi kropp och blod) .”

    Jesus lider där på korset vånda av att uppleva sig skild från Gud, när Gud i Kristi person är tyst och allt verkar som Han vore övergiven av Gud. Men det står inte att han var övergiven (skildes från Gud).

    Nej, det står ”Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom…Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD…”

    När Han ropade svarade Gud och Jesus blir tagen ur den vånda Han där lider och Jesus kan utropa: Det är fullbordat. Han kan där nu som Kristi person (Gud och människa förenade) bära fram det RENA offret av KRISTI PERSONS RENA kropp och blod.

    Då överlämnar Han sitt liv, sin livsande åt Gud och dör den kroppsliga döden. Samtidigt förenad med Gud beskrivet tidigare i kapitlet om den kroppsliga uppståndelsen.

    Där framgår inget tidsglapp mellan att Han överlämnar sitt liv, sin livsande åt Gud och att DE TILLSAMMANS, Guds identitet och Jesu mänskliga identitet i Kristi person i LEVANDE GEMENSKAP, andligt levande, genom Anden och i Anden (driven av Anden) går och åstad och predikar ett budskap för andarna i fängelset.

    Forts

    Gillad av 1 person

  26. Inlägg 27 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Summa: AG:s Våldsamma förvillelse kring händelserna på korset, är så brutalt villsna, med att en lägre stående gud som i sin inkarnation är en vanlig människa smord av Gud, utan förening med Gud som dör på korset. Det är obegripligt om någon kan köpa vad han där framför!!

    Bibeln fokuserar enligt Skriften här under i texten det rena, syndfria offret av Kristi kropp och blod som det giltiga och tillräckliga offer som Gud krävde för mänsklighetens syndaskuld.

    Offret sker av människa som i sin person i människans ställe förenat/försonat Gud och människa i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

    Ingen annan kunde bära fram det offret för ingen syndfri och av syndens natur obesudlad människa fanns SOM LEVDE I FÖRENING OCH ENHET MED GUD som ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud var i Kristus”. Det krävdes en människa som var förenad med Gud.

    Vad som ger Jesu Kristi Guds Sons blod dess verkan är inte att det är en syndfri människas kropp och blod som offras. Det ger ingen försoning för då är inte ”Gud i Kristus och försonar…”!!

    Vad som är orsaken till att det finns ett ”JESU KRISTI Kristi GUDS SONS BLOD som renar från all synd” ( 1 Joh. 1:6) inför Gud, är att det är GUDS SON AV SAMMA VÄSEN SOM SIN FADER SOM BÄR FRAM OFFRET.

    Vad som är orsaken till att det finns ett ”JESU KRISTI Kristi GUDS SONS BLOD som renar från all synd”, är att Gud själv är så inbegripen i detta offer, så att Han uttrycker att Han ”köpt församlingen med sitt eget blod”. Apg. 20:28-31.

    Det är denna förening/enhet mellan Gud och människa, där de är ett i Kristi person, som är människans räddning då när ”Gud var i Kristus och försonade människan med sig själv”.

    Offret är inte att sluta existera eller att bli skild från Gud eller sova mellan kroppens död och kroppens uppståndelse. Var står något sådant att det skulle vara det frälsande offret att inte existera eller vara skild från Gud? Det är villolärares slutsats i olik varianter. Där AG:s lära utgör en variant av förförelse.

    Adventismen har en liknande antikristlig tro och bekännelse och en vilsen lära om att Jesus inte är Gud på korset utan bara en syndfri människa.

    Forts

    Gillad av 1 person

  27. Inlägg 28 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Det är inte att Jesus är en vanlig människa smord av Gud eller att Han skulle vara skild från Gud som är människans räddning. Det är tvärtom enligt Bibeln Jesu förening med Gud, att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud var i Kristus”, som är människans räddning.

    Och den som är förenad med Gud kan inte upphöra att existera, utan han ”lever om han än (kroppsligen) dör … och skall aldrig någonsin dö (skiljas från Guds gemenskap).

    Så inget av detta av att vara en vanlig människa smord av Gud eller att Jesus skulle vara skild från Gud är vad som är människans räddning och det försonande offret. Tvärtom enligt Bibeln så är vad som räddar människan detta enligt Skriften:

    Jesaja 53: 11: ”Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga”. Där ligger alltså räddningen enligt Guds Ord: ”Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD”. Där ligger räddningen och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset:

    ”Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga”. Finns här tillstymmelse till att det skulle vara något annat som räddar människan? Nej räddningen är detta:

    ”Genom Messias syndfria GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga”. Det är också denna Jesu gemenskap med Gud som ger blodsoffret dess värde.

    Det är enligt Skriftens Ord här nedan KRISTI (enheten av Gud och människa – ”Guds fullhet lekamligen”) kropp och blod som är det giltiga och tillräckliga offret då när ”Gud var i Kristus och försonade människorna med sig själv”:

    ”Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom HANS DÖD (MÄRK I HANS JORDISKA KROPP SKER DÖDEN!! Inget om att offret är att sluta existera eller vara frånskild från Gud), för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga” (Kol. 1:22)

    ”Och det bröd som jag skall giva, är mitt KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva. (Joh. 6:51)

    ”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och GENOM KRISTI BLOD …Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag… för att han i en enda KROPP skulle skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

    ”genom att JESU KRISTI KROPP BLEV OFFRAD en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)

    Är det möjligt att missförstå vad som är det frälsande offret? ”GENOM KRISTI BLOD …Ty I SITT KÖTT … för att han i en enda KROPP skulle skaffa försoning med Gud, genom att JESU KRISTI KROPP BLEV OFFRAD en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10).

    Den som inte inser utan förnekar att det är offret av Kristi persons kropp och blod som är det försonande offret – helt i enlighet med orden vid brödsbrytelsen: Kristi lekamen för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet, kan ju inte vara läskunnig om man menar att offret skulle handla om något annat.

    Personligen så tror jag på Jesu eget vittnesbörd om sig själv att Han är Gud. Jag tror på Johannes döparens vittnesbörd om Jesus är Gud. Jag tror på Bibelns samlade vittnesbörd om vem Jesus var/är, att Han är Gud. Jag tror på Paulus och Johannes vittnesbörd om att Jesus är Gud i dess verkliga bemärkelse och tror därmed att det frälsande offret är Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod.

    Den som då vill tro på AG:s och adventisternas vittnesbörd om Jesus att Han inte är Gud – att Han inte är förenad med Gud, utan bara en syndfri människa, må ju göra det sig själv till fördärv!

    Men ha då ha i åtanke Jesu ord: ”Om ni inte tror att Jag Är, ska ni dö i era synder”. Det gäller då alla som förnekar att Jesus är Gud. Det är inte jag som säger det utan det är Jesus själv som säger det i sitt Ord!

    Forts

    Gillad av 1 person

  28. Inlägg 29 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    AG begränsar segern över döden till enbart en seger över den fysiska döden: ”Segern över döden är en fysisk uppståndelse”.

    Då har han fulständigt missat vad Bibeln lär om vad ”döden dö” innebär av att vara skild från Gud innebär. Den var den döden – åtskillnaden från Gud, som Jesus, människans ställföreträdare tog ta i genom att alldrig i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet vara skild från Gud.

    Utan som ”Guds fullhet lekamligen” – där ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv”, så förenades Gud och människa i Kristi person. Han kunde därmed bära fram offret av en med Gud förenad människas kropp och blod på korset.

    AG:S reducerade Jesus som inte är Bibelns Jesus kan inte bära fram Guds försoningsblod: ”Ge akt på er själva och hela den hjord där den helige Ande har satt er som ledare, till att vara herdar för Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.”

    Här samverkar Guds Ande och Fadern, som köpt sin församling med sitt eget blod som alltså är synonymt med Jesu Kristi Guds Sons blod.

    Hela enheten av Fader Son och Ande, i den ende Gudens person av ”Jag är Herren, Herren är en”, är engagerade och inbegripna i skeendet vid offret av Kristi persons (Gud och människa förenade – ”Guds fullhet lekamligen” – Ordet som var Gud och vart kött”) kropp och blod på korset, se följande texter:

    Matt. 26: 28; Apg. 20: 28; Ef. 1: 7 – 14; Kol. 1: 20; Hebr. 9: 14; 1 Joh. 1: 7; 1 Joh. 5: 5 – 12:

    ”Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse.” Det var Fadern som upprättat förbundsblodet med Abraham och som nu här bärs fram via Guds Son. Alltså är Fadern och Sonen helt ”synkroniserade” och ett i enhet av Fader Son och Ande.

    ”I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder…Han har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.” ”i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill.” Här samverkar hela enheten av Fader Son och Ande!!

    Det är KRISTI (enheten av Gud och människa) kropp och blod som är det giltiga och tillräckliga offret. Men det tycks faktiskt den studerade AG fullständigt ha missat!!

    Forts

    Gillad av 1 person

  29. Inlägg 30 Början av en del aspekter på Anders Gärdeborn och hans undervisning och nu med ämnen som går utanför de huvudämnen som anges i kommande bloggposter. Nu forts AG:s JDS – lära.

    Så riktigt återger AG Guds Ord om Kristi offerblod: ”Jesus, vår fullkomlige överstepräst, gick däremot in i det allra heligaste en gång för alla, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning (Hebr 9:12).”

    Därför hände det fantastiska när Jesus dog på korset: Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner. (Mark 15:38) Vägen till Gud är nu öppen och vi kan i kraft av Jesu blod… därför frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han öppnat för oss genom förhänget, det vill säga sin kropp. (Hebr 10:19-20)”

    HaFo: Men detta blir ju bara samtidigt till tomma intetsägande ord, när AG samtidigt har reducerat Jesus till en vanlig människa som ger offret. Då handlar det inte om ”Jesus, vår fullkomlige överstepräst”. Då handlar det inte om ”Jesu Kristi Guds Sons blod som renar från all synd”!

    Utan då handlar det om en människas kropp och blod som offras!! Det ger ingen försoning och är inget offer som Gud godkänner! Kan en förförelse bli mer sinnrik, mer fördold, mer satanisk än vad AG här presterar, när han citerar riktigt från Guds Ord, men samtidigt med sin lära tömt dessa ord på dess egentliga innehåll!?

    AG återger så mycket riktigt av Guds Ord som ändå bara ramlar platt till marken eftersom han förvanskat vem Jesus var/är och därmed presenterar ett blod som inte är Kristi blod, utan en vanlig människas kropp och blod som offras.

    Det är en sådan hädelse och förvanskning av vem Jesus var/är och offerblodet på korset som AG åstadkommer, så det finns inget annat ord än förskräckande!

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar