Anders Gärdeborns felaktiga syn på treenighetens tillkomst

Inlägg 1 Anders Gärdeborns felaktiga syn på treenighetens tillkomst bemött med historiska fakta om de första Kristnas syn på trenigheten

AG menar att treninghetsläran är ett verk av grekisk filosofi och Katolska Kyrkans läror flera hundra år efter de första Kristna.

Enligt Warner som inspirerat AG så är att det är något allvarligt fel i treenighetsläran när man säger att Jesus är likställd med Fadern och lika evig som Fadern. ”Det var ingen skillnad mellan Jesus och resten av oss” – säger Warner.

Efter att Sonen tappat sina gudomliga egenskaper och blivit helt mänsklig, är Warners Gud nu ett enda jag, Fadern, eftersom Sonen inte var evig.

Warner hotar med fördömande av Gud för dem som inte tror på detta, eller åtminstone för dem som ”medvetet avvisar” det.

Warner har övergett den ”ortodoxa treenigheten”, som han menar är en orsak av att kejsarn Konstantin omfamnade en platonsk version av kristendomen.

HaFo: Att treeningheten skulle vara ett påhitt av Katolska Kyrkan är ren lögn. Jag kan visa på historiska skrifter från år 100 fram till år 224. Tänk då på att Nicea var år 325, där AG falskt menar att det då var RKK som lanserade treenighetsläran. Den fanns alltså hos dessa som ledde församlingen direkt efter apostlarna:

Didache 7:1 AD 100: ”Efter de föregående instruktionerna, döp i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn i levande [rinnande] vatten […]. Om du inte har någondera, häll vatten tre gånger på huvudet, i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn.”

Ignatius of Antioch –  Epistle to the Magnesians, Chapter 13 [SR] AD 155: ”Studera därför för att bli stadfästa i Herrens och apostlarnas läror, så att allt, vad ni än gör, må ha framgång både i kött och ande. i tro och kärlek; i Sonen och i Fadern och i Anden”.

 Martyrdom of Polycarp 14:3 AD 155: ”jag prisar dig genom den evige och himmelske översteprästen, Jesus Kristus, din älskade Son, genom vilken ära med honom och den helige Ande vare båda nu. [och alltid] och för kommande tider. Amen.”

Theophilus of Antioch – To Autolycus 2:15 AD 169-181: ”…de tre dagarna innan himlaljusen skapades är typer av treenigheten, Gud, hans ord och hans visdom.”

Tertullian – Against Praxeas 2 AD 216: ”enheten är fördelad i en treenighet. I ordning är de tre Fadern, Sonen och Anden. De är tre, dock inte i skick, utan i grad; inte i varande, utan i form; inte vid makten, utan i natura; av en varelse, dock, och ett villkor och en kraft, eftersom han är en Gud, av vilken grader och former och slag beaktas i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn.”

 Hippolytus of Rom – Against Noetus AD 220: ”denna befallning till lärjungarna efter att han uppstått från de döda: ”Gå och undervisa alla folk genom att döpa dem i Faderns och Sonens och den Helige Andens namn.” (Matt 28:19)

Och genom detta visade han att den som utelämnade någon av dessa, misslyckades med att förhärliga Gud fullständigt. För det är genom treenigheten som Fadern förhärligas. Ty Fadern ville, Sonen gjorde och Anden uppenbarade sig.”

Origen AD 224: ”För det är bara Treenigheten som överstiger varje mening i vilken inte bara timlig utan även evig kan förstås… Det verkar rätt att undersöka anledningen till varför den som är ‘född på nytt genom Gud’ till frälsning har behov av båda Fadern och Sonen och den Helige Ande och kommer inte att få frälsning förutom hela Treenigheten,

och varför det är omöjligt att bli delaktig i Fadern eller Sonen utan den Helige Ande. När vi diskuterar dessa punkter kommer det utan tvekan att vara nödvändigt att beskriva den verksamhet som är egen för den Helige Ande och den som är egen för Fadern och Sonen…

Detta påpekas tydligast av aposteln Paulus när han visar att treenighetens kraft är en och samma, med orden: ‘Det finns olika gåvor, men samma Ande, det finns olika förvaltningar, men samma Herre, och det finns olika verksamheter, men det är samma Gud som verkar allt i alla. Men Andens uppenbarelse ges till var och en till nytta: tillsammans.’

Av vilken det tydligast följer att det inte finns någon skillnad i treenigheten, utan det som kallas Andens gåva görs känt genom Sonen och drivs av Gud Fadern.”

Origen, First, 33-4: ”Ty Skriften tillkännager Kristus lika mycket som Gud, som den tillkännager Gud själv som människa.

Den har lika mycket beskrivit att Jesus Kristus är människa, som den också har beskrivit Kristus, Herren, för att vara Gud.

Eftersom det inte framställer honom att vara bara Guds Son, utan också människans son; inte heller står det bara, människosonen, utan det har också varit vant att tala om honom som Guds Son.

Så att vara av båda, han är båda, så att om han bara skulle vara den ene, skulle han inte kunna vara den andre. Ty liksom naturen själv har föreskrivit att han måste tros vara en människa som är av människan,

så föreskriver samma natur också att han måste tros vara Gud som är av Gud… Låt därför dem, som läser att Jesus Kristus, människosonen, är en människa, också läsa att denne Jesus också kallas Gud och Guds Son.”

Att treenigheten är ett påfund från RKK motbevisas med kraft i dessa texter och visar att det påståendet är ett lögnaktigt påfund av AG. Därmed framstår AG helt enkelt som inte trovärdig!

Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Anders Gärdeborns felaktiga syn på treenighetens tillkomst

  1. Inlägg 2 AG:S syn på Fadern och Sonen och som kontrast till AG:S förvanskning – den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden.

    Enligt AG så är det bara Fadern som är till innan tiden. Sonen är till vid skapelsen som en lägre stående gud. I inkarnationen så är Jesus enbart en människa som inte på korset lever i Guds gemenskap. Hänger du med på alla ämnenas bemötande av AG:s förförelse, så kommer du att därmed finna ett kompakt bemötande av dessa AG:s falska påståenden.

    HaFo: Angående Guds Person: Bibeln beskriver Guds person som Fader Son och Ande i en enhet – väsens – enhet.

    Samtidigt som Gud beskriver sig som flera, säger Bibeln ”HERREN, vår Gud, HERREN är en.” (5 Mos 6:4). Är inte det en motsättning?

    Nej, det hebreiska ordet för en – ‘echâd – används nämligen på andra ställen för att beskriva en enhet, exempelvis ”ett enda folk” (1 Mos 11:6) och att man och hustru ”skall bli ett kött” (1 Mos 2:24).

    Det finns i hebreiskan två ord för EN nämligen ECHAD = en, en enhet – lat unus = sammansatt enhet; och YACHEED = endast EN – lat unicus = absolut EN.

    I uttrycket ”Gud är en” handlar det om ECHAD, vilket påvisar att det handlar om en sammansatt enhet. Därför kan nyckeln till att förstå förhållandet mellan Fadern, Sonen och den Helige Ande hittas i versen 5 Mos. 6:4: ”Hör, Israel, YHVH, vår Gud, är EN (Echad)”

    För att använda den nyckeln måste vi titta på originalspråket i texten där YHVH beskrivs som En. Versen är grunden för Shema som är det grundläggande uttalandet om tro för det judiska folket. Echad är det hebreiska ordet för en , men mer exakt betyder det en enda enhet men som består av mer än en del.

    Det finns ett annat hebreiskt ord från samma rot – Yachid som betyder singel. Betydelsen av Echad (mer än en del) är en bekräftelse på det hebreiska ordet Elohim som översätts som Gud. Elohim är ett pluralord – mer än en som kallas Gud.

    Jesaja 48:16 Och nu har YHVH och hans Ruach (Ande) sänt mig (en evig person som talar i vers 12 och 16 – Yeshua)

    Tre enheter kan tydligt ses i den versen. Vi kan tydligt se att även om Gud är Echad – en , så är Han mycket mer än så – Han är en enhet av Fader Son och Ande. Han är Echad – sammansatt enhet och Han är Elohim – Gud – i plural Echad – en sammansatt enhet av Fader Son och Ande.

    Den oupplösligt ECHAD – sammansatta enheten av Fader Son och Ande i Guds person av ”Jag Är Herren, Herren är en”, återspeglas av Paulus i 2 Kor. 13: 13: ”Nåd från vår herre Jesus Kristus, kärlek från Gud och gemenskap från den helige Ande åt er alla.”

    1 Joh. 5: 6–8: ”Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus. Inte bara med vattnet utan med både vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, ty Anden är sanningen. Det är tre som vittnar: Anden, vattnet och blodet, och dessa tre är samstämmiga.”

    Forts

    Gillad av 1 person

  2. Inlägg 3 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden som kontrast till AG:s falska syn på treenigheten

    Jesus vidrör denna sammansatta enhet i bl.a. Joh. Kap. 14 – 18: ”Jag och min Fader är ett”. Ändå visar ”jag” och ”min” på skilda personer i den enda Gudomen JAG ÄR HERREN.

    Jesus säger om Anden i Joh.16:14-15: ”Han ska förhärliga mig, ty av mitt ska han taga och ska förkunna för er. Allt vad Fadern har, det är mitt, därför sade jag att han ska taga av mitt och förkunna för er.” Jesus ger oss här bilden av en Gud i tre personer och tre personer i en Gud i en Echad – sammansatt enhet.

    Här finns samtidigt från begynnelsen en du – jag – vi – relation inom den enda Gudomspersonen av den oupplösligt sammansatta enheten av Fader Son och Ande:

    I Mos. 1:26 används beteckningen ”oss” när Gud talar om att skapa människan till sin avbild. Samma sak upprepas i 3:22 där Gud säger att ”mannen blivit som EN AV OSS, så att han förstår vad gott och ont är.”

    I 11:7 återkommer detta uttryck: ”LÅT OSS stiga dit ned och förbistra deras tungomål”. Här finns alltså en konversation inom den sammansatta enheten av Fader Son och Ande.

    I Jesaja kap. 6 får profeten höra seraferna ropa sitt trefaldiga ”Helig, helig, helig är Herren Sebaot” och vidare ”Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare.”

    Vi får svaret vem som blev sänd Hebr. 10:5-10: ”Därför säger Han vid sitt inträde i världen: slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig – för att göra Din vilja o Gud.”

    I Ps. 110:1 framgår fortsatt denna ”interna dialog” inom den ende Gudomspersonen: ”Herren sade till min herre, sätt dig på min högra sida till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall”.

    Denna sanna verklighet om likvärdiga Herrar inom enheten av Fader Son och Ande så förvanskar AG det till att Jesus som Herre är en lägre stående gud, kallad elohim och inte är jämlik med Herren Jahve.

    Medan Jesus själv gör klart jämlikheten och enheten mellan Fadern och Sonen när Han uttrycker samma egennamn som Fadern: ”Jag ÄR”. Den verkligheten försöker AG bortförklara med att Jesus som Guds agent får använda sig av det begreppet.

    Men det går inte att komma förbi när Jesus uttrycker hur allvarligt det är om man inte inser den sanna verkligheten av att Han är likställd, jämstäd med Fadern i enheten av Fader Son och Ande i Joh. 8:24,25: ”ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder.”

    I grundtexten står det: ”Om ni inte tror att ego eimi skall ni dö…” Alltså: Om ni inte tror att JAG ÄR… Och längre fram i samma kapitel säger han: ”Innan Abraham blev till ego eimi = är jag”.

    I berättelsen om när Jesus grips i Getsemane och frågade om han var Jesus från Nasaret så svarade Jesus: ”Det är jag. Alltså: Ego eimi, JAG ÄR.

    Översteprästen vid rättegången mot Jesus frågade honom: ”Är du Messias?” Jesus svarade: ”Ego eimi”, Jag är.

    Dessa ord, ”Jag Är” är på hebreiska JHWH eller Jehova. På Grekiska blir det Ego Eimi, När Jesus då säger om sig själv att han är Ego Eimi så säger Jesus därmed att HAN är JHWH – Gud!

    Forts

    Gillad av 1 person

  3. Inlägg 4 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden som kontrast till AG:s falska syn på treenigheten

    Det finns i sanning endast en Gudomsperson, men denne Gud uppenbarar sig i en ECHAD – sammansatt enhet av Fader, Son och Ande. Men inte som åtskilda Gudar, som Gud Fadern, Gud Sonen och Gud Anden, utan som en oupplöslig ECHAD – sammansatt enhet av Fader Son och Ande, samtidigt som ”JAG ÄR HERREN, HERREN ÄR EN”.

    Alla försök genom historien att sära på denna enhet till tre åtskilda Gudar, eller att förbise denna sammansatta enhet av Fader Son och Ande, eller att förbise Kristi verkliga förutvarande existens innan inkarnationen i en jordisk kropp, i den ende Gudens karaktär och personlighet har alltid lett vilse och kommer alltid att leda vilse.

    Sker en upplösning eller uppdelning mellan den oupplösliga enheten av Fader, Son, Ande i den enda Gudomspersonligheten JAG ÄR HERREN (åtskillnad mellan Fader och Son eller åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person), så är det inte längre frågan om den ende levande Guden som Bibeln presenterar! Där sker många angrepp på sann kristen tro. Inte minst då i AG:s förvanskning av vem Jesus var/är.

    Vad jag försöker peka på är att det bara finns en Gud: ”Jag är Herren, Herren är en”. Men att det samtidigt är tre personer i en Gud och en Gud i tre personer.

    Men inte så att det är åtskilda Gudar som att man kan säga Gud Fader, Gud Sonen och Gud Anden. Vad jag framhåller är att dessa tre personer i en Gud inte är åtskilda utan finns i en ECHAD – sammansatt enhet av Fader Son och Ande.

    Om de beskrivs som åtskilda Gudar så är det inte längre frågan om Bibelns Gud. Och den tanken öppnar för villoläran att Sonen skulle vara skild från Fadern på korset.

    AG kommer ju också fram till det resultatet på väldigt kringelikrokiga vägar av förvanskning kring vem Jesus var/är, som varandes en lägre stående gud som i inkarnationen blir till en vanlig människa smord av Gud, utan verklig väsensenhet eller förening med Gud.

    Forts

    Gillad av 1 person

  4. Inlägg 5 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden med även mer ingående Andens del i enheten av Fader Son och Ande som kontrast till AG:s falska syn på treenigheten

    Jesus beskriver denna enhet/treenighet. Joh. 14 vers 22 – 24: ”Judas – inte Judas Iskariot – frågade: ‘Herre, hur kommer det sig att du ska uppenbara dig för oss och inte för världen?’

    Jesus svarade: ‘Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord. Och min FAR ska älska honom, och (OBS!) VI ska komma till honom och ta VÅR boning hos honom.”

    Joh 15:26-27: ”Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig.”

    Jesus säger att det är Han som ska sända Honom: ”jag ska sända”. Från vem ska Jesus sända Hjälparen? Jo, ”från Fadern” och vem är Han som sänds? Jo, ”sanningens Ande som utgår från Fadern”.

    Och vad är då sanningens Andes uppgift? Jo, att vittna om vem Jesus är och har gjort: ”då ska han vittna om mig.”

    Joh 16:12 – 15: ”Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. Men när HAN kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. HAN ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och HAN ska förkunna för er vad som kommer att ske.

    HAN ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att HAN ska ta av det som är mitt och förkunna för er.”

    Joh 16:23 – 24: ”Den dagen kommer ni inte att fråga mig om något. Jag säger er sanningen: Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det ska han ge er. Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Be och ni ska få, så att er glädje blir fullkomlig.”

    Men med seende ögon tycks en del inte se vad som står i vad Jesus säger om den sammansatta enheten av Fader Son och Ande och ser inte orden:

    ”min FAR ska älska honom, VI ska komma till honom och ta VÅR boning hos honom.” Vem/vilka är är det då som kommer när Jesus säger: ”när HAN kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen.”

    Jo, ”Jag ska inte lämna er faderlösa FADERN, jag ska komma till er SONEN”. ”när HAN kommer, sanningens Ande”.

    ”Då ska han leda er in i hela sanningen” om vem Jesus är och har gjort och hur Han ingår i enheten/treenigheten av Fader Son och Ande.

    Forts

    Gillad av 1 person

  5. Inlägg 6 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden och här med fokus på vem Jesus var/är som kontrast till AG:s falska syn på vem Jesus var/är

    Kristi Person – Gud och människa förenade ”Guds fullhet lekamligen”

    Hebr. 1: 1 – 3: ”I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum.

    Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.”

    Här några nyckelord som verkligen talar om vem Jesus var/är: ”insatt som arvinge till allt”. Jesus är verkligen Guds Son i verklig bemärkelse av väsens – enhet mellan Fader och Son och därför är full arvinge till sin Far.

    Sonen är sin Far upp i dagen med samma utstrålning och av samma väsen: ”utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild”!

    Jesus: ”Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk, som du har givit mig att utföra. Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv MED DEN HÄRLIGHET, SOM JAG HADE HOS DIG, FÖRRÄN VÄRLDEN VAR TILL”.

    AG påstår att Jesus blev till som en andra klassens gud vid skapelsen. Men den lögnen kullkastar Jesus här med orden om den härlighet med ”utstrålningen av Guds härlighet”, ”FÖRRÄN VÄRLDEN VAR TILL”.

    Forts

    Gillad av 1 person

  6. Inlägg 7 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden och här med fokus på vem Jesus var/är som kontrast till AG:s falska syn på vem Jesus var/är

    Johannes skriver: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud” (Joh. 1: 1); ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet en härlighet som den Enfödde har av Fadern” (Joh. 1: 14). Jesus är Ordet som blivit kött, och ”Ordet var Gud”.

    ”Ordet som var Gud”, ”bodde bland oss”. Alltså var det Gud som i mänsklig gestalt bodde bland oss. Och detta med ”en härlighet som den Enfödde har av Fadern”.

    Detta Ord säger klart att Jesus är både sann Gud och sann människa samtidigt ”Guds fullhet lekamligen” Kol. 2:9 : ”Ty i honom bor GUDOMENS HELA FULLHET i kroppslig gestalt.” Alltså är Jesus ”Guds fullhet lekamligen”. Alltså fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt!!

    AG vars intention är att hela tiden reducera Jesus till först en andra klassens gud som senare i inkarnationen är en vanlig människa, menar att Ordet var namnet på Jesus. Men Jesu namn enligt Honom själv är samma namn som Gud/Jahve: JAG ÄR.

    AG menanar att Jesus inte var med innan tiden liksom Fadern var. Men Ordet som här talas om är Jesus som fanns från begynnelsen. ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud”. Hela denna text som talar om att Jesus är Gud blir hos AG förvanskat till oikännlighet som vi senare ska se.

    Ord som verkligen talar om vem Jesus var/är och som tydliggör att Gud och människa var förenade i Kristi person förvanskas av AG:

    ”GUD VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv”…”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och GENOM KRISTI BLOD…

    ”då han nu genom EVIG ANDE (Sann Gud) har framburit sig själv (ren, syndfri, sann Gudamänniska) SÅSOM ETT FELFRITT OFFER ÅT GUD”. (Hebr. 10:5-10; 2 Kor. 5: 17 – 21; Ef. 13 – 16; Hebr. 9:13-14)

    Joh. 10:30, 37-38, 14:9-11: ”Jag och Fadern är ett… Då skall ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern… Den som har sett mig har sett Fadern. Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig?

    Tro mig: Jag är i Fadern och Fadern är i mig.” Joh. 5:22-23: ”för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.”

    I Joh. 5:18-47; 8:23-30; 8:42-59; 10:24-39: förklarar Jesus mer om sitt förhållande till Fadern. Jesus är förenad med Fadern på ett sådant sätt att den som tror på honom tror på Fadern, och den som förnekar honom förnekar Fadern (Joh. 12:44; 1 Joh. 2:23), och den som ser Jesus ser Fadern (Joh. 12:45; Joh. 14:8-11).

    1 Joh. 2: 22 – 24; 4: 2 – 3, 15; 2 Joh. v 7 – 11: ”Vem är lögnaren om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.”

    AG förnekar vem Jesus var/är och reducerar honom till en människa. Han förnekar därmed Sonen och Fadern likt antikrists ande.

    ”Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern. Låt det ni har hört från början förbli i er. Om det ni hört från början förblir i er, kommer också ni att förbli i Sonen och i Fadern.”

    ”Så känner ni igen Guds Ande: varje ande som bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet, den är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, den är inte från Gud.

    Detta är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu finns i världen”. Det är den anden som vägleder AG. Vilket den som läser igenom hela innehållet på alla länkar här ska bli varse!

    Forts

    Gillad av 1 person

  7. Inlägg 8 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden och här med fokus på vad som ger offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset dess betydelse

    Det är inte en vanlig människas kropp och blod som offras på korset som AG så hädiskt påstår.

    Hebr. : ”När vi nu har en stor överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds Son… Dit gick Jesus in och öppnade vägen för oss, när han blev överstepräst för evigt, på samma sätt som Melkisedek…

    (Ingen vanlig människa kan stiga upp genom himlarna utan enbart Jesus Guds Son – Son i dess verkliga betydelse av full väsensenhet med Fadern – som människa förenad med Gud till ”Guds fullhet lekamligen”, kunde ”öppna vägen för oss”. AG:s Jesus är inte denna sanna överstepräst!)

    därför har han ett prästämbete som är evigt. Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som kommer till Gud genom honom… Det var en sådan överstepräst vi behövde, en som är helig, oskyldig, obefläckad,

    skild från syndare och upphöjd över himlarna. Han måste inte bära fram offer varje dag som de andra översteprästerna, först för sina egna synder och sedan för folkets. Det gjorde han en gång för alla när han offrade sig själv…

    Genom det större och fullkomligare tabernaklet…gick han in i det allra heligaste en gång för alla, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning…

    Han har genom den evige Ande (som sann Gud ) framburit sig själv (sann människa) som ett felfritt offer (Gud och människa förenade) åt Gud…Detta är blodet för det förbund som Gud har befallt…

    Kristus gick inte in i en helgedom som är gjord av människohand och som bara är en bild av den verkliga helgedomen. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Guds ansikte för vår skull…

    nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden. Och liksom människan måste dö en gång och sedan dömas, så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder. Och han ska träda fram en andra gång, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.”

    Detta är den verklige Översteprästen-Jesus fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, som här med sitt Kristi Guds Sons blod – inte en vanlig människas blod alla Ag:s falske Jesus, som gick in i det allra heligaste och skapade försoning mellan Gud och människa.

    Forts

    Gillad av 1 person

  8. Inlägg 9 Fortsatt den sanna Bibelns syn på enheten mellan Fadern Sonen och Anden och här med fokus på vad som ger offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset dess betydelse

    Vad som ger Jesu Kristi Guds Sons blod dess verkan är att Jesus ingår som Son i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande och ger DET RENA OFFRET (Som förebilderna i GT visar att offret skulle vara) på korset av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod.

    Vad som ger Jesu Kristi Guds Sons blod dess verkan är att Gud själv är så inbegripen i detta offer så att Han uttrycker att Han ”köpt församlingen med sitt eget blod”.

    ”I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder…Han har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.” ”i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill.” Här samverkar hela den sammansatta enheten av Fader Son och Ande!!

    Gud är i Jesus Kristus i enheten av Fader Son och Ande, den som ger offret och som själv är tillfreds med offret när Han, när Jesus säger att det är fullbordat på korset, visar att vägen då in till Hans gemenskap nu är öppen när förlåten in till det allra heligaste rämnar mitt itu.

    Ta del av den odelbara enheten av Fader, Son och Ande enligt Johannes som kontrast till AG:s förvanskning till en obefintlig treenighet som i hans falska värld bara är grundat på Grekiskt tänkande och katolicismens läror där han fullständigt missar all sanning som Bibeln står för kring den sammansatta enheten/treenigheten av Fader Son och Ande.

    https://tre-skrivare.se/hf/enheten-enligt-johannes.html

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar