Uppryckande innan Vedermödan i ljuset av Dan. 9

Uppryckande innan Vedermödan i ljuset av Dan. 9 har varit på tapeten. Vill ge mina synpunkter

Inlägg 1

Jag har försökt visa på hur församlingen blir med till efter Vedermödan och inte bara är med under ”Judarnas parentes” v. 69 utan även 70 – årsveckan som är Vedermödan.

Denna text visar på detta faktum: ”förhärdelse har drabbat en del av Israel och SÅ SKA DET FÖRBLI TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”

Förhärdelsen av Israel som tar slut när Jesus kommer tillbaka varar alltså fram ”TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.” Det är alltså då församlingens tidsålder tar slut och inte när Vedermödan inleds!!

Medan andra om jag förstår dem rätt menar att församlingen upphör innan Vedermödan och att därefter allt bara handlar om Judarna och vad Upp. säger om vad som ”därefter ska ske” enbart är för Judarna och inte för de troende.

Men varför säger då inte Johannes här när han tidigare talat till församlingen att nu handlar det bara om Judarna och inte de troende. Heliga och utvalda omtalas både syftandes på de troende och Judarna.

När det står i samband med Jesu tillkommelse:”Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.”

Så handlar detta handlar om de troende. Judarna är redan samlade i kriget med antikrist så det är inte de som det handlar om med: ”Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.”

Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Uppryckande innan Vedermödan i ljuset av Dan. 9

  1. Inlägg 2

    Matt 24:15 ”När ni då ser ‘förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats…”, så är det antikrist som Daniel här åsyftar.

    I Dan. 9:24 som Jesus här hänvisar till, behöver man se vad den första delen handlar om, ”Sjuttio veckor / Sjuttio sjuor/är bestämda över ditt folk (Israel) och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse”.

    Detta går i sin fullbordan vid Kristi tillkommelse då när Judarna ska se vem de har genomborrat och kommer till tro på Jesus som en hel nation och ett helt folk för att gå in i Tusenårsriket, när de då kommer in i sin kallelse och uppgift. Och det är också då detta Ord gäller:

    ”förhärdelse har drabbat en del av Israel och SÅ SKA DET FÖRBLI TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.” Då är församlingens tidsålder över och de troende genom alla tider får sina uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Den andra delen av versen hos Daniel, handlar om Jesus vid sitt första kommande där Han ska: ”försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.”

    Det är nämligen två ankomster av Jesus som texten vill visa på och visar dessutom på tiden däremellan. Visar dels på Jesu ankomst som frälsaren och visar då dels även på ankomsten när Han ska upprätta Tusenårsriket.

    Däremellan pekas på två vedermödor. Först ett vid Jerusalems och Templets (Det andra Templet) förstöring år 70. Men också även på den andra vedermödan som kallas för ”Jakobs nöd” som ännu ligger framför.

    Detta kommer att ske då när antikrist ska plagiera den sanne Kristus, upprätta ett förbund med Israel och bygga upp det tredje Templet i Jerusalem.

    Han inrättar igen offren i templet för att så efter halva sin regeringsperiod bryta förbundet. Stoppa offren. Själv sätta sig i Templet och förege sig vara Gud och starta den största förföljelse av Israel som någonsin skådat.

    Det är då endast en kvarleva kvar när Jesus då avbryter vedermödan, kastar antikrist och den falske profeten i eldsjön och upprättar Tusenårsriket där de troende då ska som sagt ”regera med Kristus för Tusen år”

    De troende ska alltså aldrig till dagens himmel utan blir efter Tusenårsriket och att ha ”regerat med Kristus för Tusen år”, så blir de med i ”den nya Himlen och den nya Jorden”.

    De som troende idag som dör kroppsligen kommer inte heller till Himlen utan till ”Abrahams sköte” i väntan på kroppens uppståndelse som då sker i samband med att Jesus kommer tillbaka för att upprätta Tusenårsriket. Det är så mycket som sker i detta skeende. Men det har jag visat på tidigare.

    Forts

    Gillad av 3 personer

  2. Inlägg 3

    Dessa verser härunder handlar om Jesu första ankomst som frälsare och hans korsfästelse och senare den första vedermödan, Jerusalems förstöring år 70:

    9:25 ”Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess DEN SMORDE FURSTEN KOMMER, skall det gå /sju veckor och sextiotvå veckor/. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.

    9:26 ”Men efter de sextiotvå veckorna /skall den Smorde förgöras (korsfästelsen), helt utblottad. Och staden och helgedomen skall förstöras av folket” (den första vedermödan, Jerusalems och det andra Templets förstöring år 70).

    Men fortsättningen handlar om: ”tills en furste kommer (antikrist – en falsk Messias). Intill änden skall det råda krig. Förödelse är fast besluten”. Vilket syftar framåt inför nästa, den andra vedermödan, ”Jakobs nöd”, när plagiatet av Kristus, antikrist träder fram vid ändens tid:

    9:27 ”Han (antikrist) skall stadfästa förbundet med de många under en vecka (vedermödan under antikrists charmoffensiv), och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer (då inleds hans vilddjursperiod, när han ska försöka utrota det Judiska folket).

    Och på styggelsens vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren.” (Jesu andra ankomst när Han ska kasta antikrist och den falske profeten i eldsjön och upprätta Tusenårsriket).”

    Forts

    Gillad av 1 person

  3. Inlägg 4

    Detta sammanfaller då med senare delen av Ordet i Matt. 24 av Jesus. Men vi ser först på större delen av texten, så att vi ser bägge styggelserna och de bägge vedermödorna som texten i Matt 24 handlar om.

    Dels så handlar det om Jerusalems förstöring (Den första vedermödan) och dels så handlar det om antikrist med vedermödan som inleds med den 70:e årsvekan och som avbryts av Jesus vid Hans ankomst för att upprätta Tusenårsriket:

    ”När ni ser ’förödelsens styggelse 1 (den förste styggelsen) som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – läsaren bör förstå det rätt. Då måste de som är i Judeen fly upp i bergen. Den som är på taket ska inte gå ner för att hämta något från sitt hus, och den som är på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

    Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten (Detta är vid den första vedermödan och inför Jerusalems och det andra Templets förstöring år 70).

    Så i samma mening följer då beskrivningen av den andra vedermödan. Att det är den det då handlar om ser vi utifrån att detta sker just i anslutning innan Jesus kommer, ”alla ska se Honom” och Han avbryter vedermödan:

    ”för då ska det bli en så stor nöd att något liknande aldrig förekommit från världens begynnelse och ända fram till nu, och inte heller ska komma (den andra vedermödan – Jakobs nöd under antikrists regeringstid).

    Hade inte den tiden förkortats/avbrutits skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas/troendes skull kommer den tiden att förkortas/avbrytas…

    För som blixten går ut från öster och lyser ända bort i väster, så ska det vara när Människosonen kommer…

    (Kristi enda andra ankomst beskrivs här. Fullt synligt och uppenbart och inte som en osynlig händelse, utan något som står precis i linje med när Änglarna vid Jesu himmelsfärd säger till de troende i Apg. 1: 10 – 11:

    ”Galileer, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som togs upp från er till himlen, han ska komma tillbaka PÅ SAMMA SÄTT som ni såg honom stiga upp till himlen.”

    Inte någon hälsning här till de troende, om att Jesus först kommer i ett hemligt osynligt uppryckande, innan Han kommer tillbaka. Utan ”han ska komma tillbaka på samma sätt som ni såg honom stiga upp till himlen.” Det sker i fortsättningen av texten)

    …Strax efter de dagarnas nöd ska solen förmörkas och månen inte längre ge sitt sken. Stjärnorna ska falla från himlen, och himlens makter ska skakas.

    Då ska Människosonens tecken synas på himlen (Kristi enda andra ankomst), och jordens alla folk ska jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.

    Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.”

    Detta är Uppryckandet där de troende på Jesus igenom alla tider fram till detta skeende möter Jesus i skyn för att få sina uppståndelsekroppar och ska ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Det är här inte Judarna som samlas. De är redan samlade i kriget med antikrist som Jesus i samma skeende avbryter och Israel som nation och folk kommer till tro på Jesus och kommer in i sin kallelse och uppgift under Tusenårsriket.

    Forts

    Gillad av 1 person

  4. Inlägg 5

    Den 69:e årsveckan för Israel avslutas efter Jesu uppståndelse och att den första kristna församlingen framstår och är något som ska pågå ända till ”ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”

    Som är samma tidpunkt som att ”förhärdelse har drabbat en del av Israel och SÅ SKA DET FÖRBLI TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”

    Israels förhärdelse upphör när Jesus kommer tillbaka och de som en hel nation och ett helt folk kommer till tro på Jesus. Dessa skeenden sker alltså samtidigt när Jesus kommer tillbaka att även församlingens tidsålder upphör.

    Men vi ser tillbaka på hur med den andra vedermödan – Jakobs nöd – och antikrists tidsperiod, så början klockan ticka igen för Israel och deras 70: årsvecka löper då tillsammans med församlingens tidsålder fram till Jesu andra återkomst och upprättandet av Tusenårsriket.

    Då ska de troende församlingen få sina uppståndelsekroppar och ”regera med Kristus för Tusen år”. Och Israel kommer in i sin kallelse och uppgift som ska bli till välsignelse för en hel värld.

    Forts

    Gillad av 1 person

  5. Inlägg 6

    Tillbaka till Dan 9:25: ”Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.”

    När så Jesus grundar den första Kristna församlingen genom sina Apostlar så avslutas den 69:e årsveckan i denna profetia. Mitt i den mening som profetian uttalade fram till den smorde Kungens död. Då inträder församlingens/hedningarnas tidsålder som en parantes i den Judiska kalendern.

    Efter korset, och att den profetiska klockan stannade för Israel, fattas det fortfarande en profetisk årsvecka för Israel på 7 år, som också är den sista veckan innan Jesu återkomst.

    Den sista årsveckan är den andra vedermödan, när räkningen av årsveckorna för Israel åter börjar räknas och som också innehåller den stora nöden – Jakobs nöd, och antikrists (den andra förödelsens styggelse) verksamhet innan Jesus stoppar detta och upprättar Tusenårsriket.

    Judarna förkastade den sanne Messias i den 69:e årsveckan, men kommer att ta emot och ingå förbund med den falske Messias och hans falska profet i den 70:e och sista årsveckan,

    innan de så när Jesus kommer och sätter fötterna på Oljeberget i sin enda andra ankomst, så kommer till tro på Jesus på en enda dag och kommer in i sin kallelse och uppgift.

    Det är här i Tusenårsriket som Jesus ska bygga upp det fjärde Templet. Detta beskrivs i Sakarja Kap 6:12: ‘Se, en man, hans namn är Telningen. Under honom skall det gro, och han skall bygga HERRENS tempel.

    Ja, det är han som skall bygga HERRENS tempel. Han skall vinna härlighet och sitta på sin tron och regera…Fjärran ifrån skall man komma för att bygga på HERRENS tempel.’

    Detta handlar inte om något tempel på ”den nya Himlen och den nya jorden”. För om den tiden sägs i Upp. 21: 22: ”Något tempel såg jag inte i staden, för Herren Gud den Allsmäktige och Lammet är dess tempel.”

    Forts

    Gillad av 1 person

  6. Inlägg 7

    När det gäller det fjärde och slutliga Templet kommer det alltså att byggas under Tusenårsriket. Det handlar alltså inte om ett ”andligt rike”. Det fjärde templet är mycket utförligt beskrivet i Hesekiel kapitel 40-48. Alltså i hela åtta kapitel!

    Förmodligen är det från detta Tempel som Jesus kommer styra från Jerusalem över hela jordens folk. Antikrist satte sig i det tredje templet och utropade sig själv till Gud, men här sitter nu den rättmätige Konungen på sin tron i ett Tempel i Jerusalem, som inte är ett plagiat!

    ”Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem ska år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.” Detta handlar alltså inte om ”den nya Himlen och den nya Jorden”!! OCH INTE ALLS OM ETT ANDLIGT RIKE SOM PÅGÅR NU!!!!

    Tusenårsriket kommer att bli ett verkligt rike på denna jorden mellan Kristi andra tillkommelse till jorden och ”den nya himlen och den nya jorden”. Jes 9:6-7; Dan 2:44-45; Luk 1:32-33; Upp 5:10; 11:15; 20:1-10.

    Där kommer Israel att ha en avgörande uppgift: ”alla överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem”, och de som ska få uppleva välsignelse av det Judiska folket: ”ALLA JORDENS FOLK BLI VÄLSIGNADE.. Och i din avkomma SKA ALLA HEDNAFOLK BLI VÄLSIGNADE”. Vilket kommer att ske under Tusenårsriket.

    Forts

    Gillad av 1 person

  7. Inlägg 8

    För Du har Gud gjort följande med Israel:

    Med syfte på Tusenårsriket: Amos 9: 11 – 15: ”På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp det som är nerrivet… Jes. 10: 20 – 23: ”På den dagen skall kvarlevan av Israel och de räddade av Jakobs hus inte längre stödja sig vid honom som slog dem (den som slår dem är antikrist under den andra vedermödan).

    I trohet skall de stödja sig på Herren, Israels Helige. En kvarleva skall vända om, en kvarleva av Jakob, till Gud, den Mäktige.” (Vid Jesu andra ankomst när de kommer till tro på Honom och därmed kommer in i det nya förbundet i Jesu blod. Och detta som en hel nation och ett helt folk).

    Hes. 36: 33 – 35: ”När jag har renat er från alla era missgärningar, då skall jag låta städerna på nytt bli bebodda… Se, er Gud kommer…Han kommer själv och frälser er. Då skall de blindas ögon öppnas och de dövas öron upplåtas…

    Jes. 6: 11 – 13: ”Nu skall jag göra slut på Jakobs fångenskap och förbarma mig över hela Israels folk…Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min Ande över Israels hus, säger Herren.”

    Hes. 34:23-24: ”Och jag skall låta en herde uppstå, gemensam för dem alla, och han skall föra dem i bet, nämligen min tjänare David; ja, han skall föra dem i bet, han skall vara deras herde. Jag, HERREN, skall vara deras Gud, men min tjänare David skall vara hövding bland dem. Jag, HERREN, har talat.”

    Hes. 37: 25: ”Så skola de få bo i det land som jag gav åt min tjänare Jakob, det vari edra fäder bodde. De skola själva få bo där, så ock deras barn och deras barnbarn till evig tid; och min tjänare David skall vara deras hövding evinnerligen.”

    Hosea 3:4-5: ”Ja, i lång tid skola Israels barn få sitta utan konung och furste, utan offer och stoder och utan efod och husgudar. Sedan skola Israels barn omvända sig och söka HERREN, sin Gud, och David, sin konung; med fruktan skola de söka HERREN och hans goda, i kommande dagar.”

    Jes. 60: 21; 61: 8: ”Då skall alla i ditt folk vara rättfärdiga och för evigt besitta landet…Jag skall sluta ett evigt förbund med dem…Alla som ser dem skall förstå att de är släktet som Herren har välsignat…” (Tusenårsriket).

    Forts

    Gillad av 1 person

  8. Inlägg 9

    Apg 15:13-18: ”När de hade slutat tala, sade Jakob: ‘Bröder, hör på mig. Simeon har berättat om hur Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna.

    (”HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”)

    Det stämmer överens med profeternas ord, där det heter:

    Därefter skall jag vända tillbaka och åter bygga upp Davids fallna boning. (”förhärdelse har drabbat en del av Israel och SÅ SKA DET FÖRBLI TILL DESS ATT HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR KOMMIT IN.”)

    Dess ruiner skall jag bygga upp och jag skall upprätta den igen, för att alla andra människor skall söka Herren, alla hedningar, över vilka mitt namn har nämnts. Så säger Herren, som gör detta, det som är känt från evighet.

    Amos 9: 11 – 15: ”På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp det som är nerrivet… Jes. 10: 20 – 23: ”På den dagen skall kvarlevan av Israel och de räddade av Jakobs hus inte längre stödja sig vid honom som slog dem (den som slår dem är antikrist under den andra vedermödan).

    I trohet skall de stödja sig på Herren, Israels Helige. En kvarleva skall vända om, en kvarleva av Jakob, till Gud, den Mäktige.”

    (Vilket sker vid Jesu enda andra ankomst, då när Israel kommer till tro på Honom och därmed kommer in i det nya förbundet i Jesu blod. Och detta som en hel nation och ett helt folk. Och de troende då genom alla tider får sina uppståndelsekroppar för att ”regera med Kristus för Tusen år”).

    Hoppas att jag nu uttryckt mig så klart och tydligt så att jag kan ägna min tid även till andra saker. Återstår att se!?

    https://hafosfunderingar.wordpress.com/2018/01/31/tva-jesu-ankomster-tva-vedermodor-tva-forodelsens-styggelse-fyra-tempel/

    Gillad av 1 person

  9. Pingback: Vilka kommer att befolka Tusenårsriket | HaFos funderingar

Lämna en kommentar