Den sista Basunens ljud

Angående Kristi enda andra ankomst och när den sker så behöver vi lägga pusslet kring den sista Basunens ljud:

”Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista BASUNENS ljud.

Ty BASUNEN skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas.”….. Att denna text handlar om uppryckandet förstår vi när vi läser 1:a Tessalonikerbrevet 4:16-17:

”Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds BASUN , då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden.” MÄRK INTE I HIMLEN UTAN I SKYN!

Uppryckandet sker i samband med Jesu fullt synliga återkomst vid den sista basunens ljud.

”Med starkt BASUNljud skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda/troende från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra” (Matt 24:31)

Och tillsammans kommer dessa väldiga skaror att föras upp av änglarna i luften för att möta den återvändande Herren i rymden och därefter troget förbli vid hans sida (1 Tess 4:17).

Forts

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Den sista Basunens ljud

  1. Inlägg 2

    Men när sker då detta? Jo, efter denna tid av nöd (Matt 24:29) – ”den stora vedermödan” – som överträffar allt som ”förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma” (Matt 24:21),

    så kommer Kristus att återvända till jorden på samma sätt som han en gång för över 2000 år sedan lämnade den (Apg 1:9-11), den här gången för att hämta sina trogna för att de ska få sina uppståndelsekroppar och ”regera med Kristus för Tusen år”.

    Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet” (Matt 24:30)

    ”Se, han kommer med molnen och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom (Judarna), och alla jordens stammar skall jämra sig över honom” (Upp 1:7)

    ”Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara” (Matt 24:27)

    När sker då detta med skeendet vid den sista Basunens ljud? ”Men i de dagarna när den sjunde ängelns röst hörs och han blåser i sin basun, då är Guds hemlighet fullbordad, så som han har förkunnat i det glädjebudskap han gett sina tjänare profeterna” (Upp 10:7)

    När lidandet har nått sin kulmen och mänskligheten står på randen till utplåning ljuder slutligen den sjunde och sista BASUNEN. Då är slutet inne.

    ”Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds BASUN , då skall Herren själv stiga ner från himlen” (1 Tess 4:16)

    Och detta handlar om just uppryckandet som inte sker innan Vedermödan utan då, ”vid den sjunde och sista BASUNENS ljud”, när Jesus närmar sig jorden och världshistoriens mest dramatiska händelse inträffar:

    ”Se jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista BASUNENS ljud. Ty BASUNEN skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas” (1 Kor 15:51-52).

    Märk att det inte är uppryckandet som är hemligheten som Pretrib hävdar utan att vi ska förvandlas! Och det sker vid det enda uppryckande som finns i Bibeln:

    ”Med starkt BASUNljud skall han [Kristus] sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra” (Matt 24:31)

    Och tillsammans kommer dessa väldiga skaror att föras upp av änglarna i luften för att möta den återvändande Herren i rymden och därefter troget förbli vid hans sida (1 Tess 4:17). För att så:

    ”Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:5) ”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut” (Sak 14:4) Så kommer Kristus att inleda arbetet med att upprätta sitt rike – Guds riket – Fridsriket – Tusenårsriket – på jorden.

    Forts

    Gillad av 2 personer

    • cgrcarlsson9gmailcom skriver:

      Jag tror mig förstå detta på samma sätt. Jag har själv blivit övertygad om att man skall förstå skriftens undervisning på detta sätt gällande dessa händelser i samband med Herrens återkomst och denna tidsålders avslutning.

      Gilla

  2. Pingback: Vilka kommer att befolka Tusenårsriket | HaFos funderingar

  3. Pingback: Ett allvarligt och viktigt budskap | HaFos funderingar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s