Upptäckten av att universalismen förespråkar den sataniska JDS – läran

Inlägg 1 kring upptäckten av att universalismen förespråkar den JDS – läran

Upptäckte på en hemsida av universalisten, att de likväl som Trosförkunnelsen har en JDS – lära. Men som även är en mellanform av JDS – lära liknande ”Själens, personlighetens upphörande vid den kroppsliga döden – JDS – läran” – annihilismen. Som t.ex apologeten i Norge företräder.

Så här lyder JDS – läran i universalistens tappning:

”Dom flesta kristna tror inte att Jesus dog, att han aldrig var död, utan att han direkt efter döden for ned till andarna och predikade. Då kan man ju undra varför det står att Kristus var död i tre dagar och sen blev han uppstånden? Var det Jesus som var död, eller bara hans kropp? Om det bara var hans kropp som dog så dog aldrig Jesus, och om han aldrig dog, så har han inte besegrat döden.

Även Jesus var död i tre dagar, det var inte bara hans kropp som dog, utan Jesus dog och var död tills Gud uppväckte honom.”

HaFo kommentar:

Det var riktigt skönt att finna att den djävulska JDS – läran även visar sitt fula tryne i universalismen! Vilket än mer bekräftar att vi här har att göra med villolära!

Enligt JDS – läran i universalismen, så är Jesus inte längre Gud själv kommen i kroppslig gestalt på korset. (Vilket i Skriften är den grundläggande kristna tron, att Jesus är ”all/Guds fullhet lekamligen – Kristus kommen i köttet”. Antingen säger universalisten här att Jesus inte är ”Kristus kommen i köttet”, eller så om nu Jesus är Gud som är den kristna trons och Skriftens signum, så dör den odödlige Guden och upphör att existera, fram till ”pånyttfödelsen”.

Jag har på min hemsida försökt göra ett ordentligt uppgör med flera olika varianter av JDS – lära under ”Häftet” ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”:

http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

STUDERA igenom innehållet och upptäck hur vilset ute all form av JDS – lära är (Att Jesus inte är ”all/Guds fullhet lekamligen- Kristus kommen i köttet”. Att Jesus inte är ”Ordet som var i begynnelsen. Och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud… Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet…” (Joh. Kap. 1)

Hos alla former av JDS så blir konsekvensen att Jesus bara är en vanlig människa som skiljs från Gud och behöver ”pånyttfödelse”. I Trosförkunnelsens variant så sker pånyttfödelsen i dödsriket.

I ”Själens, personlighetens upphörande vid den kroppsliga döden – JDS – läran” – annihilismen. Så sker ”pånyttfödelsen” vid Kristi kroppsliga uppståndelse. Universalismen har uppenbarligen en slags mix av dessa två vilsna läror.

Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Upptäckten av att universalismen förespråkar den sataniska JDS – läran

  1. Inlägg 2 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några utdrag:

    Utgångspunkten för om Gud kan dö eller inte, måste först och främst vara Guds egen utsaga om sin egen person att ”allenast Gud är odödlig”. Det står även att Han är uppehållaren av allt liv och evig till sin natur och Han presenterar sig som jag ÄR, alltså en person som alltid funnits och aldrig upphör att finnas.

    Eftersom död innebär åtskillnad från liv och Gud i sig själv är livets källa, så innebär Hans död att Han i så fall skilts från sitt eget Gudomliga, eviga liv (att en andlig död av Gud skulle ske, eftersom andlig död per Bibelns definition av andlig död är åtskillnad från gemenskapen med Gud). Då finns inget annat uttryck som är relevant än icke existens om man säger att Gud är död. En evig natur är inte evig om den är frånskild livet. Om Gud är frånskild livet är Han varken odödlig eller evig som Han säger om sig själv.

    Guds person är tre personlighetssidor i en enda Gud. Fader Son och Ande. Tre sidor, eller ansikten, av den ende Gudens personlighet. De är på ett sätt åtskilda i personlig funktion och personlig uppenbarelse. Samtidigt är de oupplösligt, evigt förenade i en enda enhet: ”JAG ÄR HERREN”.

    Gud är en oupplöslig enhet av Fader, Son och Ande i sin person. Det är den bild Bibeln ger av den ende treenige Gudens person.

    Jesus säger: ”Jag och min Fader är ett”. Ändå visar ”jag” och ”min” på personlighets sidor i den enda Gudomen JAG ÄR HERREN. Jesus säger om Anden i Joh.16:14-15: ”Han ska förhärliga mig, ty av mitt ska han taga och ska förkunna för er. Allt vad Fadern har, det är mitt, därför sade jag att han ska taga av mitt och förkunna för er.” Jesus ger oss bilden av en Gud i tre personer och tre personer i en Gud.

    Jesus är den levande Guden som inkarnerat sig och blivit människa och det är också Han som kommer tillbaka en dag. 5 Mos.6:4: ”Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en”.

    Jesus beskriver sin preexistens i den ende Gudens person och att han efter inkarnationen i mänsklig gestalt går tillbaka till sin härlighet i den ende Gudomspersonen så här: ”Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen, åter lämnar jag världen och går till Fadern … Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk, som du har givit mig att utföra. Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv med den härlighet, som jag hade hos dig, förrän världen var till”. (Joh. 16:28, 17:4-5)

    Vi läser vidare ur Joh. Kap. 14 : ”Jag går till Fadern och vadhelst ni ber om i mitt namn, det skall jag göra…jag skall be Fadern och han ska ge er en annan Hjälpare…den Helige Ande, som Fadern ska sända i mitt namn…ty Han bor hos er och ska vara i er…jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er…vi (Fadern, Sonen och Anden) ska komma till honom (den troende) och taga vår boning i honom.

    Vi kan inte tumma på den bild Bibeln ger av den ende Gudens person med mindre än att vi börjar missuppfatta och bygga fel i Bibelns lära vidare i Guds Ord.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  2. Inlägg 3 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Kan någon sida av Guds person åtskiljas från Gud och dö? Kan någon person i enheten av Guds enda person av Jag ÄR Herren, Herren är en, åtskiljas från Gud och sägas vara andligt död (inte lever i gemenskap med Gud), utan att Guds person upplöses och Gud upphör att vara Gud? Naturligtvis inte. Det leder även längre farm till en konsekvens att även Kristi person inte längre är Kristi person (åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person), vilket därför till sin yttersta konsekvens är detsamma som att säga att Gud är död.

    Den konsekvens detta innebär senare i försoningen är att Jesu Gudom är borttagen i försoningen. Offret är inte ett rent offer av Kristi kropp och blod, utan offret blir en vanlig andligt död människas kropp och blod.

    Segern över den andliga döden sker därmed aldrig i Kristi person om Gud och människa åtskiljs i Kristi person. Är Gud och människa åtskilda i Kristi person så har därmed Kristi person upphört att vara Kristi person och Han kan då inte heller bära fram offret av KRISTI (enheten av Gud och människa) kropp och blod, eftersom Han inte längre är Jesu Kristi person. Det finns då ingen frälsning.

    Det finns då ingen seger över den andliga döden i Kristi person och heller ingen seger över den kroppsliga döden i uppståndelsen att se fram emot. Segern över den andliga döden i Kristi person (genom att den aldrig sker) vid den kroppsliga döden är förutsättningen för segern över den kroppsliga döden i den kroppsliga uppståndelsen.

    Vid en andlig död av Jesus så är inte Gud, Gud längre eftersom inte enheten av Fader, Son och Ande är bestående i den ende Gudens person, Jag ÄR Herren och enheten av Gud och människa i Kristi person är upplöst, så att Kristus inte är Kristi person längre. Existerar inte Kristi person vid kroppens död (är andligt död), då är Gud död i bemärkelsen att Han inte finns längre. Han har då skilts från sitt eget Gudomliga liv och är även andligt död. Då är Gud verkligt död i dess yttersta betydelse. Både andligt och kroppsligt död.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  3. Inlägg 4 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Jesus Kristus är en person som är fullt ut Gud och fullt ut människa – samtidigt i personen Jesus Kristus. På ett sätt är de åtskilda men samtidigt förenade i en oupplöslig enhet och helhet i en person – Kristi person. Detta är inkarnationens under, där Gud är kommen i köttet = Jesus Kristi person..

    Jesus är en oupplöslig (sker en upplösning så är det inte längre Kristi person) enhet av Gud och människa i sin person, där inte personligheten och identiteten är knutet till ett visst ”element”, utan identiteten är knutet till allt vad personen är av Gud och människa i Kristi person.

    Att vara Kristi person är inte bara ett ämbete Jesus har med Guds Ande smord över Honom. Att Jesus är Kristi person innebär att Han är Gud och människa förenade i en enda person – Kristi person, igenom hela försoningsskeendet, från inkarnationens inledning till uppgången i den härlighet Han från världens begynnelse ägt i den treenige Guden av Fader, Son och Ande i den ende Gudens person, Jag ÄR Herren.

    Kriteriet på att Jesus är Kristi person är att Han är Gud och människa förenade i en person – Kristi person. Han är ”Guds fullhet lekamligen”. Han är fullt ut Gud och fullt ut människa. Börjar vi tumma på detta åt något håll, så kommer vi att få problem längre fram i skeendet.

    Adam var aldrig ”Guds fullhet lekamligen”. Han var inte Kristi person och identitet. Den troende människan blir i pånyttfödelsen inte ”Guds fullhet lekamligen”, utan säges ha ”blivit delaktig av Gudomlig natur”. Den troende människan är inte Kristi person och identitet. Detta att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”, fullt ut Gud och fullt ut människa – samtidigt, i Kristi person och identitet är något alldeles unikt, när Gud i människogestalt blir Jesu Kristi person – Gud och människa förenade.

    När Gud i sitt människoblivande i Jesus Kristus, ”inte räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte utan utblottade sig själv i det Han antog tjänareskepnad”, så innebär det fördenskull inte att Han inte längre är just Kristi person – Gud och människa förenade. Jesus ÄR Guds fullhet lekamligen – fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, när Gud blev människa i Kristi person.

    Hela vår kristna tro är baserad på att Guds Ande får måla vem Kristi person är för våra hjärtan: ”var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus, Gud kommen i köttet, han är av Gud. Men var och en ande som inte så bekänner Jesus, han är antikrists ande..”

    Detta innebär att var människa som inte ser, tror och bekänner att Jesus igenom hela inkarnationsskeendet vid återlösningsverket av människan är Kristi person – Gud och människa förenade, har på något sätt blivit lurad av antikrists ande, vars huvudintention är att verka för ett förnekande av att Jesus är Kristi person, Gud och människa förenade.

    Kan Kristi person åtskiljas från Gud (andligt död), utan att Jesus upphör att vara Gud (Jesu Gudom i försoningen tas bort) och Kristi person (Gud och människa förenade) upphör att vara Kristi person?

    Kriteriet på att Jesus är Kristus och andligt levande, är att Han är Gud och människa förenade. Tas detta kriterium bort (att Jesus dör andligen = åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person = att han är en vanlig andligt död människa), är Han då Kristi person längre? Om Han inte är Kristi person längre, existerar då Kristi person? Om inte Kristus är Kristi person längre, är då Gud längre Gud?

    Det enda som kan åtskilja Gud och människa åt i Kristi person, så att Jesus är vare sig Sann Gud eller sann människa, utan en vanlig andligt död människa, är faktisk (inte tillräknad) synd och orättfärdighet. Det står att Jesus dog bort från synden och inte in i synden så att synden skulle vara i Hans väsen. Det står att rättfärdig dog Han och därmed dör Han inte den andliga döden (åtskillnad från Gud), utan den kroppsliga döden.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  4. Inlägg 5 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Vi behöver se Jesu undervisning om mellantillståndet mellan kroppens död och kroppens uppståndelse och att det finns en skillnad på var människans identitet är belägen i den här tiden (hela människan) och i mellantillståndet (hela människan frånskild kroppen) mellan kroppens död och kroppens uppståndelse.

    Vi behöver se att Gud ”lagt evigheten i människans hjärta” och gjort henne till en evighetsvarelse och kan ”åtskilja själ ande märg och ben”, så att personligheten inte är oupplösligt bunden vid kroppen, utan kan åtskiljas från kroppen och Gud bevarar identiteten, personligheten i den här tiden, från att vara hela människan inklusive kroppen, till ett bevarande av personligheten i mellanståndet av väntan på kroppens uppståndelse.

    Personligheten är åtskild från den verkligt döda kroppen, som är åtskild från all form av liv i kroppen, i en väntan på därför avsedd plats i dödsrikets två avdelningar för senare återförening med kroppen i den kroppsliga uppståndelsen, då när kroppen får igen sina livsfunktioner. Allt annat leder till en ockult lära där personligheten skulle slumra i en kropp som inte helt är avskuret från livet och verkligen död.

    Är det en skillnad mellan Paradiset – ”Abrahams sköte” – de troendes vistelse till uppståndelsen och Himlen och en skillnad mellan hades – dödsrikets avdelning för de kroppsligt döda icke – troende och helvetet?

    Enligt Jesu beskrivning synes ”pinorummet” i hades vara den nuvarande boningen för de kroppsligt döda, icke – troende, orättfärdiga. Det slutliga helvetet skiljs klart i Bibeln från de ogudaktigas nuvarande boning i mellantillståndet av den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen. Gehenna eller eldsjön synes beteckna ett kommande slutligt evigt helvete efter en kroppslig uppståndelse och dom.

    Enligt Jesu beskrivning, så precis som det finns ett nuvarande Paradis för de rättfärdiga, tills de erhåller sin uppståndelsekroppar och en slutlig himmel att ingå i, så finns det en nuvarande boning för de orättfärdiga att taga i besittning, tills de får sina uppståndelsekroppar och ett slutligt helvete att komma till. De ska inte förbli i det nuvarande hades för att tillbringa evigheten i ett okroppsligt tillstånd. De ska erhålla uppståndelsekroppar som är anpassade för att tillbringa evigheten i det slutliga helvetet som beskrivs lika evigt med samma ord som att Gud är evig.

    Väntan i medveten varande existens mellan kroppens död och kroppens uppståndelse är för den troende en väntan i ofullkomnat tillstånd, men i Guds närhet. Vid den kroppsliga uppståndelsen blir åter identiteten och personligheten sammankopplat med helheten av allt vad människan är inklusive kroppen, med en förvandling av hela människan.

    Den kroppsliga uppståndelsen innebär för den troende, som redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt levande (lever i gemenskap med Gud) en förvandling av hela människan inklusive kroppen till full väsenslikhet av hela sin natur med Guds väsen och natur. Johannes säger: Vad vi ska bli är ännu inte uppenbart, men ett vet vi ska bli Honom lika.

    För den icke – troende innebär det en uppståndelse, där hon redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt död (skild från Gudsgemenskapen), där hon med kropp och själ kastas i den ”brinnande sjön” av evigt varande tillstånd. Det är inte bara ”den brinnande sjön” som är evig. De som förpassas dit säges existera av samma eviga ord som att Gud är evig.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  5. Inlägg 6 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Leder människans kroppsliga uppståndelse till en dubbel utgång? Vi kan ha svårt att ta till oss Jesu enkla undervisning kring det spörsmålet och vill gärna göra om dem till något annat.

    ”Den som har Sonen, han har livet. Den som inte har Sonen, skall inte få se livet, utan Guds vrede förblir (Något evigt pågående) över honom…var och en som tror på Honom (att Han är Kristus med den konsekvens det innebär i försoningen) ska inte förgås utan ha evigt liv…den som inte tror är redan dömd…”.

    Att det finns en dubbel utgång i uppståndelsen synes vara helt uppenbart enligt Jesu egna ord. Och att bägge tillstånden handlar om en evig karaktär och inte upphörande av existens är påtagligt i Jesu egna ord.

    För närvarande är det slutliga helvetet, ”gehenna” eller ”eldsjön”, obebott. De första som ska förpassas dit blir ”vilddjuret” och ”den falske profeten”. Satan och hans änglar ska kastas dit tusen år senare.

    Sedan ska alla orättfärdiga som inte finns skrivna i livets bok efter deras uppståndelse och domen inför den stora vita tronen kastas i ”eldsjön”. ”Där deras mask icke dör och elden icke utsläckes”. ”Dessa ska gå bort till evig eld”. Det är inte bara elden som är evig. Samma eviga ord som i evigt liv i Guds gemenskap används, när det talas om att de i eldsjön plågas dag och natt i evigheternas evighet.

    Alla har en evig tillvaro, både frälsta och ofrälsta. Vare sig de kommer att befinna sig i himlen eller helvetet. Vare sig de nu befinner sig i medvetet tillstånd i hades eller Paradiset. Skilda från sin jordiska kropp fram till uppståndelsen och utan medverkan i skeendet i den jordiska tiden och rummet, men det behöver inte innebära ett totalt omedvetande eller verksamhetslös tillvaro utanför tiden och rummet. Därom vet vi mycket lite.

    Skillnaden mellan evigt, ändlöst fördärv och evigt, ändlöst liv är att evigt liv, endast ägs och kommer någonsin att ägas av dem, som en enda gång, här i tid och rum, blivit beseglade med Guds Ande, genom en tillräknad rättfärdighet från Gud, av nåd, genom tro på och umgängelse med Jesus Kristus. Tack vare Hans kroppsliga försoningsoffer på korset. Där fullbordades försoningen som också lade grunden för framtida fullbordan av uppståndelse och evigt liv i Guds gemenskap, för den som här i tid och rum blir räddad.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  6. Inlägg 7 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Offret som ges är enligt Ordet Jesu Kristi kropp och blod. Sker en åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person (andlig död – JDS), så är Han inte längre Kristus. Han kan då inte bära fram offret av KRISTI KROPP OCH BLOD.

    Det är då inte Kristi kropp och blod om Han inte längre är Kristi person, utan den som då dör på korset är en vanlig andligt död människas kroppsliga död och inte Kristi person som ger offret. Det är en annan person, en vanlig andligt död människa som där dör. Vore offret en vanlig andligt död människa, så kunde vilken människa som helst ge det offret. Det som ger offret dess giltighet är att det är ett rent offer av Kristi persons (Gud och människa förenade!) kropp och blod.

    Det som eljest blir det giltiga offret är inte Kristi kropp och blod, utan offret blir att Han dör andligen = att Gud och människa är åtskilda i Kristi person = att Kristi person inte längre är Kristi person = att Treenigheten är upplöst = att Gud inte längre är Gud.

    I 1 Petr. 3:18 – 20 ligger svaret. [Om man inte är låst vare sig av Trosförkunnelsens JDS (då ser man i texten en andlig pånyttfödelse av Jesu ande – som skilts från Gud redan innan den kroppsliga döden sker) eller är låst vid ”själens, personlighetens oupplösliga bindning till kroppen och därmed upphörande av personligheten vid kroppens död JDS”, (då ser man bara orden död och levande som kroppens död och kroppens uppståndelse och då blir det i praktiken, en andlig död av Jesus vid kroppens död, och en andlig nyfödelse av Jesus vid kroppens uppståndelse)]

    1917: ”Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade..”

    1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

    Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…

    Det står att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten. Kristi kropp är inte enbart frånskild jordelivet utan verkligen frånskild livet. Han är till kroppen dödad.

    Var är då Kristi person?

    Jo, i den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är andligt (livsgemenskapen med Gud = Gud och människa förenade) död med den döda kroppen eller tillsammans med den från livet frånskilda kroppen är andligt död (att Kristi person i likhet med kroppen är frånskild livet och död).

    Nej, som kontrast till kroppens död står det, att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

    Alltså fastän Kristi kropp är frånskild livet och död, så är Kristi person andligt levande (Gud och människa förenade), levande i livsgemenskapen med den odödlige Guden och inte andligt död (bruten livsgemenskap mellan Gud och människa i Kristi person).

    Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt döende eller andligt död i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

    Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.

    I läran om att själen och personligheten är bunden oupplösligt till kroppen , så menar man att Kristi predikande inte kan ske här i sammanhanget, där det står att det sker, utan måste syfta på något som sker efter hans kroppsliga uppståndelse. Så måste det bli där för eljest håller inte lärokonstruktionen.

    Naturligtvis sker Kristi predikande precis i det sammanhang, det står att det sker och det står där, för att visa att Kristi person, fortfarande är Kristi person och andligt levande (Gud och människa förenade), även om Kristi kropp ligger frånskild, död och livlös i graven.

    Kristi kropp vore inte verkligt frånskild livet och död eljest. Det vore då inget verkligt offer av Kristi kropp och blod. Vore inte Kristi kropp frånskild allt liv, vore den inte verkligt offrad och död och behöva väckas till liv igen.

    Är man i tanken bunden av att personen är oupplösligt knuten till kroppen och och inte ser att Gud är mäktig att åtskilja ande själ märg och ben och bevara personligheten i ett mellantillstånd mellan kroppens död och kroppens uppståndelse, med kroppen verkligt åtskild och död, så blir detta i tanken en gnostisk lära, där man skiljer Kristi person från Kristi kropp.

    Vad som skiljer Jesu Gudom ifrån försoningen är ett åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person. Här i tiden kan inte Kristi person skiljas från Kristi kropp. Då är Han inte längre Kristi person, eftersom personligheten här i tiden är allt vad personen är till kropp och själ.

    Detta är dock vad Trosförkunnelsens JDS åstadkommer, när man tillvitar Honom människans andliga död, så att Han är en vanlig andligt död människa och Gud och människa är åtskilda i Kristi person. Det tar bort Jesu Gudom i försoningen.

    Samma sak händer om personligheten är oupplösligt knuten till kroppen, på ett sätt som gör att personligheten upphör att finnas vid kroppens död. Då är Kristi person inte längre Kristi person (Gud och människa förenade) vid kroppens död. Det tar bort Jesu Gudom i försoningen.

    Men när offret av Kristi kropp och blod ges och kroppen frånskiljs livet (kroppen vore inte verkligen offrad, frånskild livet och död om den inte helt skilts från allt upphörande av liv), så upphör inte Kristi person fördenskull att finnas.

    Kristi person är inte död med den döda kroppen . Kristi person är i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss. Eljest hade både Guds person och Kristi person upphört att finnas vid Kristi kroppsliga död.

    Gud vore då verkligen åtskild från sitt eget Gudomliga liv och verkligen död i bemärkelsen att Han inte är Gud längre, utan död i dess yttersta konsekvens, andligt död och kroppsligt död. Inget skulle då längre finnas om uppehållaren av allt liv själv vore andligt död och inte den evigt odödlige och andligt levande Guden och vore död i graven.

    Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet. Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

    Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt.

    Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen – ”Gud med oss”. Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga person den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i ”Gud och människa förenade” – ”Gud med oss” – Kristi person.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  7. Inlägg 8 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Offret är Kristi kropp och blod

    Det är Guds jordiska kropp, Kristi kropp och blod som är offret och inte en andlig död av Jesus ( d.v.s. att Kristi person upphör att vara Kristi person och att Gud dör i bemärkelsen upphör att vara Guds person) som är offret.

    Segern över den andliga döden (åtskillnaden från Gud) sker i Kristi person, genom att den aldrig, på grund av Hans lydnad, syndfrihet, rättfärdighet och Gudomlighet, sker i Hans person. Gud och människa försonas, förenas i Kristi person, genom att den andliga döden (åtskillnaden från Gud) aldrig sker i människans ställföreträdare. Skulle den andliga döden ske i Kristi person, människans ställföreträdare, vore ställföreträdaren lika misslyckad som Adam och människan vore kvar i sin andliga död (åtskillnaden från Gud).

    Den kroppsliga döden besegras i Guds jordiska kropps, Kristi kropps uppståndelse. Hade Jesus varit andligt död hade det inte funnits en KRISTI persons kropp att väcka till liv. Det hade varit en vanlig andligt död människas kropp. Då hade ingen haft någon kroppslig uppståndelse att se fram emot. Det är bara Kristi persons kropp som kan väckas till liv, såsom förstlingen av de kroppsligt avsomnade, eftersom Han hela tiden är andligt levande. Hela tiden är Guds person. Hela tiden är Kristi person.

    Jesu Gudom är då hela tiden knuten till Kristi person av Gud och människa förenade igenom hela skeendet. Jesus är hela tiden Gud. Jesus är hela tiden Kristi person. Här framgår på vilket sätt Gud dör med Kristus. Det är Guds jordiska kropp, Kristi kroppsliga död som Gud dör med Kristus.

    Det är inte en andlig död (åtskillnad från livet) av vare sig Guds person eller Kristi (Gud och människa förenade) person, så att de upphör att vara Guds person och Kristi person, så att vare sig Gud eller Kristus finns och är döda med Kristi frånskilda och döda kropp utan existens av Guds person och Kristi person, med den döda kroppen i graven.

    Det är Kristi kropp som frånskilts människans egen livsande/själ och det Gudomliga livet, eljest vore inte Kristi kropp verkligen död och offrad. Guds jordiska kropp, Kristi kropp är verkligen offrad och död, men Gud som kan ”åtskilja själ ande märg och ben”, bevarar Kristi person (Gud och människa förenade) igenom den kroppsliga döden och de är genom Anden i livgivande gemenskap (andligt levande), både Guds person och Kristi person (Gud och människa förenade).

    Driven av Anden går Han ock åstad…och Anden väcker så Guds jordiska kropp, Kristi kropp till liv igen i Kristi kropps uppståndelse. Både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och den kroppsliga döden är besegrade genom att Jesus igenom hela skeendet är både Gud och Kristi (Gud och människa förenade) person utan avbrott.

    Forts Inlägg kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gilla

  8. Inlägg 9 kring upptäckten av att universalismen förespråkar JDS – läran

    Gör några utdrag från min hemsida ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenen”, men för att få ett helhetssammanhang så STUDERA igenom innehållet på länken:

    http://tre-skrivare.se/hf/H5Bok.shtml

    Några fler utdrag:

    Avslutar med Bibelsammanhang som visar på hur vilset ute universalismen är med dessa ord:

    ”Var det Jesus som var död, eller bara hans kropp? Om det bara var hans kropp som dog så dog aldrig Jesus, och om han aldrig dog, så har han inte besegrat döden. Även Jesus var död i tre dagar, det var inte bara hans kropp som dog, utan Jesus dog och var död tills Gud uppväckte honom.”

    Visar här på Skriftens Ord som helt gör om intet universalismens lära angiven ovan:

    ”Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga” (Kol. 1:22)

    ”Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva.”(Joh. 6:51)

    ”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

    ”genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)

    HaFo

    Gilla

Lämna en kommentar